Moda Tasarımı/Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 15 / 15
  • Öğe
    Sürdürülebilir Kalkınma İçin Yavaş ve Hızlı Moda
    (Selçuk Üniversitesi, 2016) Mangır, Ahu Fatma
    Hızlı moda piyasada uygun fiyatlarla tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamada başarılı olsa da kaynakların çabuk tüketilmesi v e düşük değerli olması açısından eleştirilmektedir. Hızlı modanın eleştirilmesi moda sektöründe yavaş modaya karsı önemli bir ilginin doğmasına neden olmuştur. Yavaş modanın tekstilde sürdürülebilirliliğine karşı bir eğilim olması onun popülerlik kazanması na neden olmuştur. Bu çalışmada sürdürülebilirlik kavramı analiz edildikten sonra hızlı ve yavaş modanın farklılıkları açıklanmaya çalışılacaktır.
  • Öğe
    Konya Merkez Geleneksel Kadın İç Giyimleri ile Çağdaş Kadın İç Giyimlerinin Giysi Konforu Açısından Karşılaştırılması
    (Selçuk Üniversitesi, 2013) Çağdaş, Miyase; Bor, Arzu
    Doğumla birlikte başlayan örtünme ihtiyacı, zaman içerisinde estetik gayesiyle çeşitlenmiş ve farklı giysi grupları oluşmuştur. İç giyim, dış giyim, üst giyim, özel amaçlı giyim olarak sınıflandırılan bu giysiler arasında, sağlığı koruyan, dış giyime iyi bir görünüm kazandıran iç giyim ise günümüzde olduğu gibi geçmişte de önemli bir yere sahipti. Türk kültürünün önemli örneklerini oluşturan, sanatsal özellikteki geleneksel giysiler arasında, Konya iline ait kadın iç giyimleri de yansıttıkları özellikler bakımından seçkin konumdadır. Ancak, geleneksel ve çağdaş kadın iç giyimleri giysi konforu açısından önemli özellikler sergilerken, üst ve dış giyimdeki değişimin iç giyime de yansımasıyla, geçmişte kullanılanlar ile günümüzde kullanılanlar arasında farklılıklar olduğu gözlenmiştir. Bu farklılıkların giysi konforu açısından belirlenmesi ve karşılaştırılması amacıyla yapılan bu çalışmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma kapsamında beş adet Konya merkez geleneksel kadın iç giyimi, beş adet çağdaş kadın iç giyimi ele alınmış ve kullanılan malzeme, renk, uygulanan model ve kesim, üretim yöntemi ve dikiş tekniği, süsleme tekniği gibi ergonomik özellikler gözlem fişleri aracılığı ile incelenmiş, fotoğraflarla görsel olarak belgelenmiştir. Giysilerin ergonomik özellikleri dikkate alınarak tablolar oluşturulmuş, gözlem fişlerinden elde edilen bilgiler tablolara aktarılmıştır. Tablolardan elde edilen veriler ışığında sonuca ulaşılmaya çalışılmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Hazır Giyim Sektöründe Analitik Hiyerarşi Prosesi Yöntemine Dayalı Tedarikçi Seçimi
    (Selçuk Üniversitesi, 2014) Güleş, Hasan Kürşat; Çağlıyan, Vural; Şener, Tuğba
    Hazır giyim sektörü yapısı gereği geniş bir tedarikçi ağı ile işbirliği içerisindedir. Hazır giyim sektörünün ana tedarikçisi olan tekstil sektörü milli gelirden aldığı pay, sağladığı istihdam ve yüksek ihracat potansiyeli ile Türkiye’nin en güçlü imalat sektörlerinden biridir. Bu nedenle yoğun bir rekabetin yaşandığı sektördeki uygun tedarikçilerin seçimi hazır giyim işletmeleri için önemli bir karar problemidir. Bu açıdan karar verme sürecini etkileyen kriterlerin ve ağırlıklarının tespiti, beraberinde en uygun tedarikçi seçiminin bilimsel yöntemlerle gerçekleştirilmesi hazır giyim işletmelerinin maliyet ve kaliteye dayalı rekabet gücünü olumlu yönde etkileyecektir. Buna karşın uygun olmayan tedarikçilerle çalışmak ciddi kaynak ve fırsat kayıplarına yol açacaktır. Tedarikçi seçiminde pek çok değerlendirme kriterini dikkate almak gerektiğinden bu süreç, sadece tek değişkene veya tek kritere göre değil, çok sayıda kritere ve bunların ortaklaşa etkilerine göre tanımlanmalıdır. Dolayısıyla tedarikçi seçim problemi Çok Nitelikli Karar Verme problemi olarak incelenebilir. Çok Nitelikli Karar Verme metotlarından biri olan Analitik Hiyerarşi Prosesi (Analytic Hierarchy Process-AHP), en iyi seçeneğin belirlenmesine yönelik olarak hem nicel hem de nitel faktörleri dikkate alması ve kullanım kolaylığı nedeniyle tedarikçi seçimi gibi karmaşık karar problemlerinin çözümünde etkin bir yöntem olarak kabul görmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, Konya ili hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren bir işletmede üretimde en büyük girdi ve maliyet unsuru olan kumaş hammaddesi için en uygun tedarikçi seçimi problemini AHP yöntemi ile çözmektir. Karar verici olarak işletmede satın almadan sorumlu üç kişinin uzman görüşüne başvurulmuştur. Hiyerarşik yapıyı oluşturan kriterler ve alternatifler Saaty’nin 1-9 önem skalasına göre ikili karşılaştırma karar matrisleri ile değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçların geometrik ortalamaları alınarak her bir karşılaştırma için tek bir sayıya ulaşılmıştır. Expert Choice 11.5 programı aracılığıyla yapılan analizler sonucunda en önemli ana kriter ‘maliyet’ olarak tespit edilmiştir. En önemli alt kriterler ise teslim açısından “coğrafi konum”, esneklik açısından “tedavül kabiliyeti” maliyet açısından “iç maliyet”, kalite açısından “zamanında gönderim yüzdesi”, güvenilirlik açısından ise “güven hissi” olarak belirlenmiştir. Kriterlerin ve alternatiflerin ağırlıklarının belirlenmesinin ardından tedarikçiler sıralanarak en uygun tedarikçinin seçimi yapılmıştır.
  • Öğe
    Tekstil ve Moda Tasarımı Lisans Programlarına Yetenek Sınavı veya Merkezi Yerleştirme ile Gelen Öğrencilerin Mesleki Yeterliliklere Ulaşma Düzeylerinin Karşılaştırılması
    (Selçuk Üniversitesi, 2022) Çelik, Derya; Kılınç, Nurgül
    Bu araştırmanın amacı; özel yetenek sınavı veya merkezi yerleştirme sınavı ile öğrenci kabul eden tekstil ve moda tasarımı bölümü veya Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından eş değerliği kabul edilmiş bölümlerin 4. sınıf öğrencilerinin mesleki yeterliliklere ve yetkinliklere ulaşma düzeylerini öğrenci görüşlerine göre karşılaştırmalı olarak ortaya koymaktır. Araştırma, tarama modelinde yürütülmüştür. Türkiye’deki üniversitelerde bulunan tekstil ve moda tasarımı programlarının 4. sınıf öğrencileri arasından küme örnekleme yöntemi ile belirlenen, özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden 4 üniversiteden toplam 50 öğrenci ile merkezi yerleştirme sınavı ile öğrenci kabul eden 2 üniversiteden toplam 93 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Tekstil ve moda tasarımı öğrencisinin mezun olduğunda sahip olması beklenilen; 10 kuramsal ve olgusal bilgi yeterliliği, 21 bilişsel ve uygulamalı beceri yeterliliği ile birlikte meslekle ilişkili olan davranış ve tutumları kapsayan 21 yetkinlik ulusal ve uluslararası meslek standartları ve programların tanımladıkları program çıktılarından yola çıkarak tanımlanmıştır. Tanımlanan 51 yeterlilik için öğrencilerin kendilerini ne derece yetkin bulduklarına yönelik görüşleri anketler yoluyla toplanmış ve istatistik işlemlerle araştırma bulgularına ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda, hem özel yetenek hem de merkezi sınavla tekstil ve moda tasarımı bölümlerine kabul edilen öğrencilerin aldıkları lisans eğitimi sonunda mesleklerini yapmak için ihtiyaç duydukları yeterliliklere büyük oranda ulaştıkları görüşünde oldukları ortaya konulmuştur.
  • Öğe
    Ilgına Yerleşmiş Kırım Türklerinin Geleneksel Yaşam Tarzları ve Kadın Giysilerinden Örnekler
    (Selçuk Üniversitesi, 2020) Mangır, Ahu Fatma
    Konya’nın 31 ilçesinden bir tanesi olan Ilgın, şehir merkezinin 86 km kuzey batısında yer almaktadır. Ilgın tarih boyunca ticaret yolları üzerinde bulunmasının sağladığı avantajlarını bünyesinde barındırarak ilk çağlardan günümüze kadar pek çok kültüre ev sahipliği yapmıştır. Ayrıca doğal kaplıcalara sahip olması da her dönemde önemli bir yerleşim yeri olmasını sağlayan önemli bir faktördür. Ilgın’ın bu jeopolitik özelliği ilçenin turizmi açısından hareketliliğini sağlamakta farklı toplulukları ilçeye çekmektedir. Tarihinde birçok kültüre ev sahipliği yapan Ilgın’da yerleşmiş Türk kavimlerinden bir tanesi de Kırım Türkleridir. 19.yüzyılın başlarında, Rus baskılarından kaçarak Kırım’dan gelen yaklaşık 1500 kadar Kırım Türk’ü Ilgın’a yerleşmiştir. Ilgın halkının “Balalar” olarak da adlandırdığı bu topluluk Kırım’da yaşattıkları birçok geleneği ve kendilerine has kültürlerini Ilgın’da da devam ettirmektedir. Balalar, gelenekleri dâhilinde özel günlerinde giydikleri yöresel kıyafetleri ve aksesuarı ile Ilgın kültürüne zenginlik kazandırmaktadırlar. Geleneksel kıyafetlerini özellikle düğün törenlerinde belirli ritüeller dâhilinde kullanan Balalarda nişanlanan genç kızların erkek tarafından beklediği ilk hediyeler, nişan yüzüğünün yanında bir kadife şalvar takım, bir de pullu şalvar takımdır. Bu giysiler genç kızlar tarafından kendi düğünlerinde giyildiği gibi düğün sonrasında da sandıklarda özenle saklanmakta ve başka özel günlerde de giyilmektedir. Bu araştırma kapsamında, Konya’nın önemli ilçelerinden bir tanesi olan Ilgın yöresinde incelemeler ve araştırmalar yapılarak bu çalışmaların sonucunda ilçe içerisinde yaşayan özgün topluluklardan bir tanesi olan Balaların geleneksel yaşamları ve bu geleneksel yaşamın sonucunda ortaya çıkan geleneksel kıyafet özellikleri incelenmiştir. Araştırmaya konu olarak Kırım Tatar Türklerinin geleneksel kıyafetlerinin seçilme sebebi bu topluluğun, geleneksel yaşam tarzlarını olabildiğince korumuş olmalarıdır. Bu özgün topluluk, Türk halkının Orta Asya’dan günümüze kadar en çok kullandığı geleneksel giysi parçası olan şalvarı düğün geleneklerinin ayrılmaz bir parçası haline getirmiştir. Balalar şalvarların üzerine bedene oturan, uzun kollu ve farklı model uygulamalı yakalara sahip bluzlar giymektedirler. Araştırma kapsamında, geleneksel yaşam tarzının bir sonucu olan geleneksel giysiler, model özelliklerinin yanı sıra kalıp, kesim, dikim ve süsleme özellikleri ile de ele alınmıştır. Çalışmada, Balalara ait geleneksel giysiler, kullanılan malzeme, renk, model, kesim, dikim, astar, süsleme özellikleri açısından incelenecek, zengin görsel malzeme ile desteklenmiştir. Araştırma Konya ili Ilgın ilçesinde yerleşmiş bulunan Kırım Türklerinin geleneksel yaşam tarzlarını gün ışığına çıkartması ve bu kültürün halen özenle kullanılan giysi örneklerine yer vermesi açılarından önem taşımaktadır. Bugüne kadar bu giysileri tanıtan bir araştırmanın yapılmamış olması konuyu özgün kılmaktadır.
  • Öğe
    Basit Nakış Tekniklerinin Giysi Tasarımında Kullanım Alanları ve Giysi Örnekleri
    (Selçuk Üniversitesi, 2022) Mangır, Ahu Fatma; Çakır, Müşerref
    Giysi tasarımında uygulanan süsleme tekniklerinden basit nakış teknikleri, giysilerin estetik görünümüne hizmet eden, temeli ilk insanlık tarihi kadar eski olan geleneksel tekniklerdir. Basit nakış teknikleri, giysi tasarımlarında özellikle yaka ve yaka çevresi, kol ağzı, ön ortası, etek ucu gibi alanlara uygulanmaktadır. Farklı tekniklerin birlikte ya da yalnız kullanımıyla sınırsız görünümüm elde edilebildiği bu tekniklerle tasarımcılar, ürünlerini estetik görünüme kavuşturmakta aynı zamanda diğer tasarımlardan farklılaşmasını sağlamaktadırlar. Çağdaş tasarımlarda el emeğine dayanan basit nakış tekniklerinin kullanımı günümüz tasarımcıların tasarımlarına Çalışmanın amacı, giysi tasarımında kullanılan basit nakış teknikleri hakkında bilgi vermek ve bu tekniklerin kullanımı ile oluşturulmuş farklı giysi tasarımları oluşturmaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, basit nakış teknikleri ile ilgili bilgileri derleme ve konu ile ilgili örnek çalışma yapabilme olanağı sunan betimsel yöntem tercih edilmiştir. Belirlenen amaç ve yöntem doğrultusunda çalışma kapsamında, süsleme detaylarına ağırlık verilen sekiz adet giysi tasarımı yapılmıştır. Tasarımlarda farklı kumaşlardan üretilen giysilerin süslemesinde, farklı malzemeler, farklı basit nakış teknikleri ile kullanılmıştır. Çalışmada, her giysi tasarımı için bir pafta hazırlanmıştır. Her bir tasarım için hazırlanan pafta içeriğinde giysinin dijital ortamda hazırlanmış illüstrasyon çizimine, teknik çizimine ve motif, desen çizimine yer verilmiştir. Ayrıca desen ayrıntı görselleri ve nihai ürün görsellerinin yer aldığı paftalarda ürünün model ve süsleme özellikleri de açıklanmıştır.
  • Öğe
    Sustainable dressing: Consumers' value perceptions towards slow fashion
    (WILEY, 2019) Şener, Tuğba.; Bişkin, Ferdi.; Kılınç, Nurgül.
    Slow fashion that improves with an increasing awareness of sustainability has changed consumers' value perception and purchasing behaviours. The aim of this study is to determine slow fashion dimensions that influence consumers' value perceptions for slow fashion products and to reveal the effects of the perceived value on consumers' intentions to purchase and willingness to pay higher prices. The sample includes 725 students pursuing higher education in Turkey and Kazakhstan. Exploratory and confirmatory factor analyses were used to specify the factor structure of the variables used in the research, and structural equation modelling was used to test the hypotheses. Data analysis showed that authenticity, locality, and exclusivity aspects in Turkey and equity, functionality, locality, and exclusivity aspects in Kazakhstan contributed to perceived customer value. Perceived customer value in both groups positively affects the intention to purchase and the willingness to pay higher prices. In addition, consumers who intend to purchase slow fashion clothing are willing to pay higher prices than other products. The results suggest that consumers in different countries have different orientations that influence their perceptions of value. From this perspective, this study can provide designers with insights on the importance of making sustainable designs that are appropriate to the target market beyond the trends imposed by the global fashion industry.
  • Öğe
    The reflections of trinity, four door fourty authority, and twelve ımam concepts in alevism on traditional men/women clothing in nebikoy tokat
    (GAZI UNIV, TURK KULTURU VE HACI BEKTAS VELI, 2011) Nas, Emine; Celebilik, Gulizar; Demirbas, Aliye
    It is observed that,in Tokat and surroundings which has cultural values,traditional garments are used by folk commonly as a continuance of traditional lifestyle. Study is focused on Nebikoy bounded up in Tokat, where Turkoman and Alevi cultures being lived together by being synthesized. As an original region with its' local garments, men and women wear is equipped with depending on the dynamics of folk culture reflects a rich mosaic in Anatolian apparel and hosted characteristic qualifications in Nebikoy. On this scope,study is aimed to find out the determination,relating to the reflection of the motifs and colours on the clothings as symbolic of concepts as trinity, four door fourty authority, and twelve imam in Alevi belief. Nebikoy is presenting an original style in its' social structure, feeding by Alevi beliefs and traditions with its' ethno-cultural qualification in the understanding of rich regional clothing of Anatolia.
  • Öğe
    A Survey on Coordinator Instructors Involved in Industrial Practices of Students in Vocational Training High Schools Offering Clothing Education in Turkey
    (2009) Akkaya, Meral; Kılınç, Nurgül
    As is known the collaboration between schools and industry has stemmed from the need to create human labor which new jobs require. The very first need to create qualified workers is to professionally train individuals in suitable conditions. In Turkey, in the process of vocational schooling, coordinator instructors in co-operational educational programs are given the duty of bridging between schools which they represent and corporations where students have vocational training programs. For this reason, coordinator instructors are the most important chains in programming and administrating coordinator instructor programs. Namely, the success of the program depends largely upon the coordinator instructors. The aim of this study is to determine, in the way of students, corporations, and coordinator instructors, the required capabilities of coordinator instructors involved in the industrial vocational practices of students at vocational high schools giving clothing education in Turkey. For this purpose, data were collected by survey method from 233 students being educated on clothing in 14 vocational high schools which send their senior students for training to corporations in cities like Adana, Ankara, Aydi{dotless}n, Bali{dotless}kesir, İstanbul, İzmir, Sakarya and Tekirda?, 46 coordinator instructors in these high schools, and 58 corporations which students in these schools were sent to. Collected data were statistically analyzed, and research resuls were reached. According to the survey results, it was observed that coordinator instructors visited the corporations once a week, that most of them considered students' demand and complaints all the time, and that they negotiated with department instructors while determining about training programs.
  • Öğe
    Konya’ya ait geleneksel ve çağdaş gelinliklerin fotoğraflardan incelenmesi
    (Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2012) Bor, Arzu; Çağdaş, Miyase
    Selçukluya başkentlik yapmış, giyim tarihi oldukça zengin ve köklü bir şehir olan bir Konya’nın gelinlikleri de önemli mesajlar veren kültür miraslarımızdandır. Düğünlerin en giysisi olan gelinlikler, geçmişte olduğu gibi günümüzde de önemini korumaktadır; ancak gelinlikler zamanla değişiklikler göstermekte, renk, model - kesim, kol, yaka model - kesimi ve aksesuarlarda farklılıklar olduğu göze çarpmaktadır. Araştırmada, Konya iline ait 20 adet fotoğrafta gelinlik özellikleri değerlendirilmiş; gelinliklerde uygulanan giysi cinsler, renk, model-kesim tekniği, süsleme özelikleri, gelinliği tamamlayan aksesuarlar gözlem fişleri aracılığı ile incelenmiştir. Geçmişte gelinliklerde model-kesim özellikleri ön plandayken, yakın dönem gelinliklerinde süslemeye önem verildiği, renkte, renkliden beyaza; süslemede, tel kırma tekniğinden, boncuk tutturma tekniğine bir geçişin olduğu görülmektedir. Amaç, kültürümüzün parçası olan Konya gelinliklerinin değişimini belirleyerek gelecek kuşaklara aktarmaktadır. Bu amaç ve önem doğrultusunda araştırmada tarama modeli uygulanmış, literatür taraması ve kaynak kişiler ile görüşmeler yapılmıştır.
  • Öğe
    Konya ili müzelerinde ve özel koleksiyonlarda bulunan erkek entari örnekleri
    (Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2010) Bedük, Saadet; Harmankaya, Hatice Bilki
    Zaman içinde zarar görmeye ve yok olmaya mahkûm olan kültürel miras ürünü geleneksel giysilerin, dönem özelliklerini yansıtmaları açısından incelenerek belgelenmesi önem taşımaktadır. Çalışma kapsamında, Konya İli müzelerinde ve özel koleksiyonlarında bulunan geleneksel erkek giyimlerinden entari örnekleri araştırılmıştır. Giysiler, oluşturulan gözlem fişleri doğrultusunda, kullanılan malzeme, renk, model, kesim, dikim, astar, süsleme ve boyut özellikleri açısından incelenmiştir. Araştırma sonucunda, entarilerde en fazla kutnu kumaşın tercih edildiği, bedenlerin ‘O’ yakalı, önden açık düğmesiz, yanlardan yırtmaçlı, ön ortası ve yan dikişlere üçgen parça eklemeli olduğu ortaya konmuştur.
  • Öğe
    Kilim motiflerinin ve heybe dokumaların modern giysilere yansımaları
    (Selçuk Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, 2016) Çelik, Derya
    Türk el sanatlarının zengin ürün yelpazesi içinde yer alan ve yaygın kullanım alanı bulan kilim dokumalar; insan yaşamında doğumdan ölüme kadar geçen fiziksel ve duygusal etkinliklerin görsel iletişim aracı konumundadır. Son yıllarda gelenekseli modern yorumlama tavrı, özellikle moda tasarımı alanı içinden giysi parçalarında belirgin derecede popüler bir hal almıştır. Bu çalışma, gelenekçi tasarımlar alanı içinden, anlam yüklü Anadolu kilim motiflerinin özgün değerlerini koruyarak çağdaş kadın giysilerine yansıtılması üzerine bir denemedir. Pek çok kilim motifi içinden anlamları ve giysilerle uyumları göz önünde bulundurularak; “oynayan kadın”, “ejderha”, “koçboynuzu”, “bereket”, “eli belinde”, “nazarlık ve muska”, “pıtrak”, motifleri seçilmiştir. Belirlenen motiflerle birlikte Anadolu yerel dokumalarının vazgeçilmez parçalarından heybe olgusu da tasarımlarda vurgulanmıştır. Önemli kültürel bir miras olan kilimlerin ve kilim motiflerinin yaşatılması, gelecek nesillere aktarılması, farklı alanlarda kullanılarak yaygınlaştırılması açısından bu çalışma oldukça önemlidir.
  • Öğe
    Geleneksel Çerkes giysilerinden modern tasarımlar
    (Selçuk Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, 2016) Mangır, Ahu Fatma
    Giyim olgusu ilk anlamda örtünmek ve korunmak için kullanılan bir ihtiyaç gibi görünse de toplumların kültürel yaşamlarına göre şekillenmiş, zamanla değişik işlevler edinmiş ve farklı amaçlar dâhilinde de kullanılmıştır. Giyim profillerinin şekillenmesini etkileyen en önemli unsurlar arasında kültür, İnanç, yaşam tarzı, zevk ile beğeniler, sosyal statüler ve ekonomi değişkenleri oldukça önemlidir. 20. yüzyıldan sonra hızlı bir tempoda değişen moda kavramı içinde geleneksel giyim kültürü yapılarından uzaklaşılmaya başlanmıştır. Geleneksel giysi parçalarının günümüz eğilimlerine uygun bir halde yeniden yorumlanması bir ekol halini almış ve son yıllarda pek çok giysi koleksiyonundaki unsurlarda karşımıza çıkmaktadır. Bu düşünce ile çalışmada gelenekçi tavır benimsenerek, günümüz estetik beğenileri çerçevesinde özgün giysi tasarımları yapılmıştır. Bu kapsamda giyim kültüründe özel bir yapıya sahip olan Kafkasya bölgesi kadın giyimi, taşıdığı stil bakımından farklı bir vizyon sunduğu için çalışmanın odak noktası olarak seçilmiştir. Çalışmada geleneksel Çerkes kadın giysi parçalarında kullanılan malzeme, renk, model, kesim, dikim ve süsleme özellikleri incelenerek, bazı parçalar yeniden yorumlanmıştır. Çağdaş giysi tasarımları oluştururken esin kaynağı olarak belirlenen Çerkes kadın kıyafetleri ele alınmış ve geleneksel ögeler, çağdaş yorumlar ile bir arada kullanılıp 5 farklı tasarım yapılmıştır. Tasarımlar oluşturulurken geleneksel Çerkes kadın kıyafetlerinin kesim dikim ve süsleme unsurları dikkate alınmıştır ve bu özellikler modern kıyafetlere yansıtılmıştır.
  • Öğe
    Anadolu geleneksel kadın kıyafetlerinden cepken formunun uzakdoğu geleneksel origami sanatı ile sentezi
    (Selçuk Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, 2016) Filiz, Asuman Yılmaz
    Milleti meydana getiren en önemli unsurlar geleneksel değerler ve kültürdür. Toplumun varlığını sürdürebilmesi adına kültürel değerlerin varlığının korunmasının önemi büyüktür. Kültürel değerleri yaşatmak, saklamak ve korumakla gerçekleştirilebileceği gibi yeni yorumlar kazandırarak özünü kaybettirmeden varlığını yeniden yansıtmakla da mümkün olabilmektedir. Bununla beraber eldeki değerleri kaybetmemek adına da büyük özen gösterilmelidir. Geleneksel değerlerden giyim-kuşam günümüzde yeniden etkili olmaya başlamıştır. Birçok moda tasarımcısı koleksiyon oluştururken geleneksel öğeleri kullanmakta böylelikle zamanla kaybolmaya yüz tutan değerleri yeniden gündeme getirerek ilgi çekici kılmaktadır. Ayrıca tasarımlarında farklılık arayışına giren tasarımcılar geleneksel giysileri yeniden yorumlayarak toplumun kültürel değerlerinden beslenmektedir. Bu kapsamda çalışma varolan kültürel değeri yeniden yorumlamak ve somut çıktıları geleceğe aktarmak üzerine yapılan bir modeldir. Son yıllarda moda tasarımı alanında Anadolu kadın kıyafetleri odaklı geleneksel önermeler çok fazla kullanılagelmektedir. Çalışmada geleneksel bir kadın üst kıyafeti olan cepken ile bir Uzakdoğu gelenekseli olan Japon origami sanatı bir arada yorumlanmaya çalışılmıştır. Çalışma disiplinler arası ve uluslararası bir değeri taşıması bakımından da önem arzetmektedir.
  • Öğe
    Gaziantep iline ait kutnu dokumalarının günümüz giysi tasarımlarında kullanılması
    (Selçuk Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, 2016) Bor, Arzu
    Kültür; bir toplumda geçerli olan ve gelenek halinde devam eden, duygu, düşünce, dil, bilgi, inanç, ahlak, sanat kavramlarını içeren, sosyal olarak kuşaktan kuşağa aktarılan karmaşık bir bütündür. Bu bütün içinde Gaziantep, günümüzde kutnu-alaca ve meydaniye dokumacılığı ile ülkemiz el dokuma sanayine ekonomik ve kültürel boyutta önem kazandırmaktadır. Üstün teknik ve sanat ürünü olan bu dokumalardan kutnu, kendine has renkleri, dokunuşu ve desenlerin çeşitliliği ile günümüz ev ve giyim eşyalarında ana-yardımcı malzeme olarak kullanılmaktadır. Bu noktadan çıkışla çalışmada, farklı türlere sahip kutnu örneklerinin günümüz giysi tasarımlarında kullanılabilirliğine dikkat çekilerek, giysi tasarımı ilke ve yöntemleri doğrultusunda çalışmalar yapılmış, kültürel değerimizden olan geleneksel kutnu dokumalarının yaşatılması amaçlanmıştır. Çalışmada, kutnu dokumanın özellikleri için yöntem olarak kaynaklar incelenip literatür taraması yapılmış; dokumanın giysi tasarım detaylarında kullanıldığı görsellere yer verilmiştir. Renk ve desen özellikleri dikkate alınarak giysiler, siluetler üzerinde tasarlanıp renklendirilmiş ve modeller analiz edilmiştir. Kutnu dokumalarının günümüz giysi tasarımlarında kullanılması amacına yönelik olarak yapılan değerlendirme sonucunda; modanın önemsendiği ve zaman zaman geleneğe dönüşün gerçekleştiği günümüzde kutnu dokumaların üretimine destek verilerek doğal, vücuda zarar vermeyen giysilerin üretiminin sağlanabileceği önerisi ile özgün tarzını yaratmak isteyen kişilere alternatifler sunulması gayesiyle dokumaların giysi tasarım detaylarında kullanılması önerileri örnekler ile sunulmuştur.