Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi/Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Kamu hizmeti sunumunda nesnelerin interneti teknolojilerinin kullanımı: Sistematik literatür analizi(Selçuk Üniversitesi, 25.10.2024) Çubukcu, ZehraAmaç - Bu araştırmanın amacı, nesnelerin interneti teknolojilerinin kamu hizmeti sunum süreçlerindeki etkisini alan yazında yer alan konu ile ilgili makaleler aracılığıyla incelemektir. Yöntem - Belirtilen amaç doğrultusunda çalışma kapsamında sistematik literatür analizi yapılmıştır. Arama sonucunda 89 çalışma araştırma soruları çerçevesinde ele alınmıştır. Bu çalışmalar araştırma konusunda yapılan kısıtlamalar doğrultusunda 16 çalışmaya indirilmiştir. İlgili araştırma soruları şu şekildedir: “Nesnelerin interneti teknolojisinin etkilediği kamu hizmetleri nelerdir?” ve “Nesnelerin interneti teknolojilerinin kamu hizmetlerinde kullanımının sağladığı avantajlar ve dezavantajlar nelerdir? Bulgular –. Nesnelerin interneti teknolojilerinin kamu hizmetlerinde kullanımının sağladığı avantajlar, hizmet sunum süreçlerinin etkinlik ve verimliliklerinin artması, kolay denetlenebilirlik, idarenin açıklık ve şeffaflığını kolaylaştırması olarak sıralanabilir. Dezavantajlar ise güvenlik ve gizlilik açıklığı riski barındırması ve mahremiyet ihlaline neden olabilmesi olarak belirtilebilir. Sonuç – Ele alınan çalışmalarda nesnelerin interneti teknolojilerinin belediyenin yol bakım hizmetleri, sağlık, enerji, ulaşım, kamu güvenliği gibi pek çok alanda kamu hizmeti sunumunu etkilediğini göstermektedir.Öğe Küresel Kente Alternati?f Olarak Saki?n Şehi?r: Türki?ye Saki?n Şehi?rleri? Üzeri?nden Değerlendi?rme(Selçuk Üniversitesi, 2019 Ekim) Yalçın, EnesKüreselleşme, sanayi devrimi sonrası şekillenen ve iktisadi, siyasi, kültürel boyutlarıyla tüm dünyayı etkisi altına alan bir olgudur. Uluslararası kuruluşlar ve çok uluslu işbirliği organizasyonları ile ulus devletin aşınmasına sebep olan küreselleşmenin, neoliberal doktrine koşut olarak, toplumların her birinin, bir şekilde, birbirine benzer hale gelmesine yol açtığı düşünülmektedir. Bu bağlamda, dünya nüfusunun % 55’ini bünyesinde barındıran kentler de, sermayenin yeniden üretildiği ve gerek iktisadi, gerekse kültürel metanın dolaşıma sokulduğu merkezler ve aktarım alanları olmaları noktasında önem taşımaktadırlar. Mekânsal ayrışma, sosyal sınıf kutuplaşması gibi kentsel çelişkilere imkân tanıyan küresel kentler, hem nüfus birikiminin hem de sermaye yoğunlaşmasının odağı haline gelmişlerdir. Küresel kentler, tektipleştirici, hegemonik bir aktarım aracı olarak görülmüş ve yerele ait olan maddi / manevi değerleri yozlaştırdığı ileri sürülerek eleştirilmiştir. Bu bağlamda, küresel kentlere alternatif olarak yeni kentsel yaşam formlarının oluşturulma çabalarına şahit olunmaktadır. Sakin Şehirler de, yerelin ve yerele ait olanın yaşanılabilir kılınması noktasında öne çıkan alternatiflerden birisidir. Bu çalışmada, Sakin Şehirlerin, küreselleşme olgusuna karşı bir oluşum mu yoksa yerel değerlerin küresel pazarda sunumuna olanak tanıyan bir küresel platform mu olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye’nin ilk beş sakin şehri çalışma kapsamına alınmıştır. Çalışma konusuna ilişkin kavramsal kabullerin aktarılmasının ardından, söz konusu şehirlere ilişkin yapılan çalışmaları temel alan literatür taraması ve bu şehirlerin tanıtım faaliyetlerine dayalı içerik değerlendirmesi yoluyla birtakım çıkarımlarda bulunulmuştur. İncelenen beş şehir özelinde, Sakin Şehirlerin, ulusal piyasaya yönelik birtakım iktisadi faaliyetlerinin bulunmasına rağmen, bunun, küresel eksene henüz ulaşmadığı ve bu şehirlerin hâlihazırda yereli ve yerele ait olanı kalkındırmayı önceledikleri gözlenmiştir.Öğe Kamu Yönetimi Açısından 54.-57. Hükümet Programları ve Siyasi Parti Programlarının Karşılaştırılması(Selçuk Üniversitesi, 2000 Haziran) Şahin, F. NurhayatTürkiye'de son dönemlerde hiçbir siyasi parti tek başına iktidara gelme fırsatı bulamamıştır. Bu yüzden de farklı siyasi ve ekonomik programları olan siyasi partiler koalisyon ortağı olarak birlikte hükümet etmektedirler. Bu durum hiçbir siyasi partiye kendi programını hükümet programı olarak uygulayabilme imkanı tanımamaktadır. Dolayısıyla koalisyon hükümetleri, siyasi parti programlarındaki bu farklı görüşleri uzlaştıran, siyasal istikrara yönelik uyumlu politikalar içeren programlar oluşturmak zorunda kalmaktadırlar.Öğe Etni?k Ki?mli?ği?n Di?l ve Di?n Temeli?nde I?nşası: Gagauz Etni?si?tesi?ne Yöneli?k Bi?r Anali?z(Selçuk Üniversitesi, 2022 Ağustos) Saygılı, RukiyeMukim olunan çok dinli-dilli coğrafya, yaşanan tarihsel gelişmeler, farklı devlet arasındaki siyasi nüfuz mücadeleleri ve tek tip olmayan kültürel ayırt ediciler, etnik kimlikleri tartışmalı hale getirmektedir. Söz konusu kimliklerden birisi de Gagauzlara aittir. Ortodoks toplulukların aksine Türkçeyi etnik dil olarak kullanmaları ve genelde Müslüman olan Türkî etnik topluluklardan farklı olarak Hristiyanlığı benimsemeleri, yüzyıllarca birçok devletin himayesinde kalan bu etnik topluluğu bilimsel açıdan dikkat çekici hale getirmektedir. Bu bağlamda Gagauz kimliğine yönelik çıkarımlar, nihai olarak kültürel aktarımı gerçekleştiren, etnik kimliği inşa eden ve etnik sürekliliği sağlayan dil ve din vasıtasıyla ortaya konmaktadır. Birincil ile ikincil kaynaklara dayanan bu nitel çalışma, Gagauzların etnik kimliğinin en temel nişaneleri olan Gagauz etnogenezi ve etnonimini dil ve din özelinde incelemeyi amaçlamaktadır. Gagauz etnik kimliğine yönelik daha tutarlı bir çalışma ortaya koyma gayretine bağlı olarak diğer etnik çalışmalarda da önemli yer tutan etnik tarih, etnik anayurt ve etnik kültür gibi etnisitenin boyutları da bu çalışmaya araştırma nesnesi olarak dâhil edilmiştir.Öğe 6360 Sayılı Yasa ile Köy Yönetiminden Mahalle Yönetimine Geçiş Sonrası Etkin Hizmet Sunumuna İlişkin Muhtarların Görüşü: Silifke Köyleri Örneği(Selçuk Üniversitesi, 2016) Göküş, Mehmet; Alptürker, Hakan6360 Sayılı Yasa ile birlikte, yerel yönetimlerde köklü bir değişim yaşandığı genel kabul görmektedir. Yasanın yürürlüğe girmesi ile birlikte büyükşehir belediyesi sayısının artmasının yanında, yerel yönetimlerin yapısında da değişikliğe gidilmiştir. Bazı görüşler yasayla meydana gelen değişimleri olumlu bulurken bazı görüşler da bu değişimin getireceği olumsuzlukları dile getirmiştir. Yasa ile birlikte büyükşehir sınırları içerisinde yer alan köy yönetimleri de oldukça etkilenmiştir; köyler büyük bir statü kaybı yaşamış, tüzel kişiliği olmayan mahallelere dönüşmüşlerdir. Yaşanan bu dönüşüm sonrası bu yerleşim yerlerine hizmetler, bağlı bulundukları ilçe belediyesi ve büyükşehir belediyesi tarafından sunulmaya başlanmıştır. Yasanın genel gerekçesinde hizmet sunumu bakımından etkili bir yapı oluşturmak amacı yer alsa da, getirilen eleştirilerden birisi de bu yerlere hizmet sunumunun istenilen etkinlikte olamayacağına yönelik olmuştur. Bu çalışmada 6360 Sayılı Yasa ile birlikte mahalleye dönüşen köylerde, belediye tarafından sunulan hizmetler konusunda mahalle muhtarlarının algısı ve hizmetlerin etkin bir şekilde sunulup sunulmadığına ilişkin bir cevap aranmıştır. Bu kapsamda Mersin ili Silifke ilçesine bağlı, köyden mahalleye dönüşen mahallelerinin muhtarları ile 2015 yılında görüşme yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış sorular sonrasında muhtarla yapılan görüşmelerde, muhtarların mahallelerine hizmet getirilmesi konusunda hangi kişi ya da kurumlarla irtibat kurdukları, hizmet için talepte bulunduktan sonra hizmet sunumunun gerçekleşip gerçekleşmediği ve hizmetlerin etkin bir biçimde sunulup sunulmadığına ilişkin cevaplar aranmıştır. Görüşmeler nitel araştırma teknikleri çerçevesinde kayda alınmış, metne aktarılmış ve yorumlanmıştır.Öğe E-devlet Anlayışı Süreci?nde Türki?ye(Selçuk Üniversitesi, 2003) Şahin, Ali; Örselli, ErhanThe idea that we have experienced rapid development and innovation not only in terms of information and technology field but also in the perspective of govermental area has been approved in 21 century. Today, the classic government perspective is not enough to satisfy the needs and expectations at people facing these innovations. To satisfy these needs and expectations, new theories are searched for government. Therefore, it’s demanded that produced goods and services be more qualitive and economical. And the way of achieving these demands depend on the practice at e-government. In this context, first of all we have tried to set the concept and elements of e-government. And then we have completed our study by defining the differences between e-government and classic goverment, stating aims and benefits of e-government emphosizing the role and evoluations of Turkey’s e-government practices.Öğe Halkla I?li?şki?ler: Modern Yöneti?m Fonksi?yonu(Selçuk Üniversitesi, 1993) Gökçe, OrhanDemokraktikleşmenin doğal bir neticesi olarak, kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşlarının çevreleri değişmektedir. Çevre, yani enformasyon alıcıları bilinçli ve basit bilgilerle yetinmemekte, aksine verilen hizmetin amacı ve maliyeti hakkında kapsamlı ve doğru bilgiler edinmek istemektedir. Herbiı kurum veya kuruluş çevresinin talep ve isteklerini göz önünde bulundurmak ve bunları kendi iletişim politika ve stratejilerine yansıtmak zorundadır. Fakat başarabilen kurum veya kuruluşların varlıklarını dahada garanti altına aldıkları söylenemez. Ancak ve ancak, kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşları kendilerini doğuran gereksinimleri yerine getirmek için gösterdikleri faaliyetlere meşruluk kazandırmanın, çevresindeki değişimi zamanında tespit ederek kendi iletişim politikalarına yansıtmalarının yanı sıra bir de geleceği doğru yorumlayarak ve buna dayalı amaçlarını tespit ederek bunları çevrelerine benimsetebildikleri müddetçe varlıklarını başarıyla sürdürebilme imkanına sahiptirler.Öğe Demokrati?k Yerel Yöneti?mi?n Temel I?lkeleri?(Selçuk Üniversitesi, 2002) Bayrakçı, ErdalÜlkemizde, yerel yönetimler anayasal birer kuruluş olarak karşımıza çıkmaktadır. Nitekim 1982 Anayasası'nın 123. maddesindeki "idarenin kuruluş ve görevleri, merkezden yönetim ve yerinden yönetim esasına dayanır" ifadesinden sonra 127. maddesinde de "Mahalli İdareler" başlığı altında yerel yönetimlerle ilgili temel esas ve ilkeler düzenlenmiştir.Öğe Machiavelli’s Impact of Using the Word Virtù(Selçuk Üniversitesi, 1999) Afacan, Hüseyin HakanMachiavelli, needless to say, made great contributions to the modem political Science. Also, he has been seeıi as the founder of modem political Science. Thus, he and his works has been captured the attention of ali modem political scientists for centuries. What makes him öne of the most popular political scientists is the originality of his ideas. Virtû in the Machiavellian sense is one of the best terms to be analyzed in order to denote and summarize the originality of his ideas. In order to present the effects of the Machiavellian virtû on the modem political Science, I try to explain fırstly, the meaning of the term; . and secondly, the implications of the term in the Machiavellian context, or in other words, what makes original this term for the modem political Science. In this study, I want to analyze the impact of the use of virtû in Machiavelli’s context on the modem political science by reviewing the literatüre about him, as well as his famous book Prince.Öğe Halkın Yerel Yöneti?mlerden Beklenti?leri? (Sivas Belediyesinden Halkın Beklentileri)(Selçuk Üniversitesi, 2000) Acar, AliToplum yaşamının sunulmasında mahalli nitelik arzeden ihtiyaçların yerel idareler tarafından karşılanması yaygınlık kazanmıştır. Merkezi idarenin tarafından toplumsal ihtiyaçların karşılanması ve çeşitli hizmetlerin yapılması yeterli olamamaktadır. Kaynakların daha rasyonel kullanılması ve hizmetlerin kaliteli ve etkinliği açısından yerel idarelerin daha güçlendirilmesi ve kaynak dağılımının yeterli düzeye getirilmesi zorunlu hale gelmektedir. Halkın beklentileri de sunulan hizmetlerin etkin ve kaliteli olarak eşit şekilde yapılması yönünde olmaktadır.Öğe Çalışanların Hakkı Olarak Yaşanabi?li?r Bi?r Emekli?li?k Dönemi?(Selçuk Üniversitesi, 1999) Acar, AliÇalışanların belirli bir süre sonra ekonomik, sosyal ve sağlık yönünden yaşanabilir bir döneme kavuşmaları; insan hakkından öte çalışmanın bir karşılığıdır Çalışanların çalışma sürecinde olduğu gibi emeklilik sonrasında optimal düzeyde geçim standartlarına sahip olmak istemektedirler. Çalışanların ve emeklilerin büyük çoğunluğunun hükümetten beklentileri arasında enflasyonun düşürülmesi ve hayat pahalılığının giderilmesi yer almaktadır. Emeklilik yaşının Batı’da olduğu gibi yükseltilmesi olumlu bir oluşum olurken hayat standartmmda ona göre değerlendirilmesi gerekir.Öğe Dış Poli?ti?k Etkenler Açısından Türki?ye'de Terör Olayı(Selçuk Üniversitesi, 1999) Şahin, NurhayatUzun yıllardan beri dünyanın çeşitli ülkelerinde görülen terör olayları yeni taktik ve stratejilerle devam etmekte ve dünya kamuoyunda endişe ile izlenmektedir. Terörizmin bugün ulaştığı evrensel boyut uluslararası terörizmdir. Uluslararası terörizmin hedef aldığı ülkelerden biri de Türkiye'dir. 1965'lerde başlayıp, 1970 sonrasında kanlı eylemlere dönüşen anarşi dönemi, sık sık tekrarlanan Ermeni terör olayları ve 1980'li yıllardan günümüze kadar uzanan PKK terörü, uluslararası terörizmin Türkiye'deki bitmeyen senaryolarıdır.Öğe Yerel Yöneti?m ve Demokrasi? I?li?şki?si?(Selçuk Üniversitesi, 1999) Gökçe, GüliseDemokrasi tartışmalarında yerel yönetim demokrasi için ideal bir okul ve uygulamadaki birincil yeri, temeli ve demokrasinin beşiği olarak görülmektedir. Gerçekten de yerel yönetimlerin varoluşunun siyasal gerekçesinin özünde demokrasinin yattığı düşüncesi genel olarak paylaşılmaktadır.2 Yerel yönetimlerin, tarihsel gelişim süreci içinde, merkezi yönetimden özerk kendisini yönetme birimleri olarak ortaya çıkışları: karar organlarının seçimle işbaşına gelmesi ve halkın gündelik yaşamını etkileyen işleri yürütüp, bunlara ilişkin kararları almaları bu düşüncenin temel dayanak noktasını oluşturmaktadır.Öğe Yöneti?m-Si?yaset I?li?şki?si?nde Kamuda Personel Poli?ti?kaları(Selçuk Üniversitesi, 2002) Acar, AliIn order to provide an efficient and high-quality public services, bureaucrats must fulfill their official duties in accordance with the related laws and regulations while satisfying their political leaders. It is important to maintain some stability in personnel of high ranking offices for providing a consistent and successful public service. If the policies and responsible persons change every time with the turnover of the political power, incoming office holders are to start to planing and implementation of the new policies. Thus, although a political mandate and direction are important in the public administration, the high ranking officials and consistency in the ongoing policies are extremely important for the maintenance of the quality of public services.Öğe Kamu Poli?ti?kalarının Beli?rlenmesi?nde Bürokrasi?ni?n Rolü(Selçuk Üniversitesi, 2000) Göküş, MehmetGünümüzde devlet eskiden sahip olmadığı bir takım görevleri yapma durumunda kaldığı gibi, eskiden beri yapmakta olduğu görevlerinin de kapsamı genişlemiştir. Nüfusun artması, toplumsal yapıda, ideolojik çevrede ve topluma bakış açısındaki değişmeler, tarımsal ekonomiden sanayi toplumuna geçiş gibi sebepler devletin görevlerini artmasına neden olmuştur. Devletin görevlerindeki bu artışa bağlı olarak kamu hizmetleri gerek sayı, gerekse nitelik bakımından çeşitlenerek artmıştır. Bu çeşitlilik arttıkça devlet yeni örgütlenmelere gitmek zorunda kalmıştır. Bu örgütler yapısal görünüm ve işleyiş bakımından karmaşık ve teknik bir görünüm arz etmeye başlamıştır. Devletin görevlerinin artması, teknik ve karmaşık bir nitelik göstermesi, buralarda çalışan personelin uzman ve nitelikli olmasını gündeme getirmiştir.Öğe Çatışma Yöneti?mi? Yöntemleri? ve Hastane Örgütleri?nde Bi?r Uygulama(Selçuk Üniversitesi, 2006) Şahi̇n, Ali; Emi̇ni̇, Filiz Tufan; Ünsal, ÖmerModern yönetim yaklaşımı, örgütsel çatışmaların tamamen ortadan kaldırılması ya da engellenmesine karşıdır. Söz konusu yaklaşım, çatışmayı teşvik ederek, çatışma yönetiminin önemine değinmektedir. Bu çalışmada ilk önce örgütsel çatışma, çatışmaya ilişkin yönetsel yaklaşımlar ve etkin çatışma yönetimi yöntemleri konuları ele alınmaktadır. Daha sonra ise, hastane örgütlerinde hangi çatışma yönetimi yöntemlerinin uygulandığına yönelik bir anket çalışmasının sonuçlarına yer verilerek bir değerlendirmeye gidilmektedir.Öğe 1980 Sonrası Türk Kamu Yönetiminin Merkez Örgütünde Yapılan Reform Çalışmaları(Selçuk Üniversitesi, 2005) Acar, Ali; Sevi̇nç, İsmailKamusal ürün ve hizmet sunan örgütlerin, kalite seviyesi yüksek bir örgütsel yapıya kavuşturulmalarının kaçınılmaz bir gereksinim olduğu, artık tartışma konusu bile yapılmamaktadır. Türk kamu yönetim sistemi, günün koşullarına uydurularak çoğunlukla Osmanlı yönetim sisteminin devamıdır. Cumhuriyet’in kuruluşundan planlı döneme kadar yapılan yönetimde yeniden düzenleme çalışmalarının daha çok gereksinimler ortaya çıktıkça yapıldığı ve planlı kalkınma dönemine geçildikten sonra yapılan yeniden düzenleme çalışmalarının ise kalkınma planlarıyla birlikte ele alındığı görülmektedir. Çalışmanın amacı yönetimde reform kavramının anlamının ortaya konulması, Türk kamu yönetiminde yönetimde reform kavramının nasıl algılandığı ve uygulandığı üzerinde durulmuştur. Ayrıca 1980 sonrası hazırlanan kalkınma planlarında kavramın ne şekilde ele alındığı ve sunulan tekliflerin neler olduğunun ortaya konulması amaçlanmıştır.Öğe Yönetim Kuramları ve Motivasyon İlişkisi(Selçuk Üniversitesi, 2004) Şahin, Aliİnsanların toplu olarak yaşamaya başlamalarından itibaren daha etkin ve daha verimli örgütler oluşturabilmenin yolları aranmış ve bu konuyla ilgili olarak çeşitli yönetim kuramları geliştirilmiştir. Geliştirilen bu kuramlar ayrıca insanları en iyi şekilde motive etmenin yollarını ortaya koymaya çalışmışlardır. Ancak her kuram bir öncekini hem yönetim hem de motivasyon açısından yeterli görmeyip, örgüt içerisinde insanları motive eden faktörlere farklı açılardan yaklaşmışlardır. Bu çalışmanın amacı bu bakış açılarını Konya’da çalışan yöneticiler düzeyinde ele almaktır.Öğe Yöneti?m Anlayışının Mi?kro Anali?zi?ni?n Yapıldığı Yer: Ai?le(Selçuk Üniversitesi, 2001) Acar, AliAile sosyal bir grup olup temel faaliyetleri açısından yönetime benzemektedir. Yönetimin işlevleri ve görevleri ailede de organize edilmektedir. Özellikle iletişim ailede olduğu gibi yönetimin tüm süreçlerinde temel teşkil etmektedir. Ailenin amaçları ve değerlerine göre planlama yapılır buna göre aile yönlendirilir. Böylece uygun kurumsal yapı oluşturulur. Buna benzer şekilde tüm yönetimsel fonksiyonlar, ailenin fonksiyonlarına ve değerlerine yansıtılır. Kurumsal işlevlerdeki tüm değişimler a'rle ve yönetim ilişkilerini de değiştirmiştir.Öğe Türki?ye'de Demokrati?kleşme Süreci?ni?n Düşünsel ve Tari?hsel Temelleri?(Selçuk Üniversitesi, 2006) Emini, Filiz TufanTürkiye'de demokratik dönüşümün temelleri Sened-i İttifak'ın imzalanmasına dayanmaktadır. Bu temel, toplumsal ve ekonomik alanda, hukuk ve siyaset alanında yaşanan dönüşümler ve II. Dünya Savaşını demokratik bloğun kazanmasını takiben dünyada demokrasinin yayılması ile gözlenen dış etkenlerin desteğiyle zaman içerisinde gelişmiş ve demokrasi bugün gözlenen görünümüne kavuşmuştur.