Yazar "Bozgeyikli, Hasan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Dark Side of the Career: Reflections from an Online Discussion Platform(2024) Görgülü, Zeynep; Bozgeyikli, HasanABSTRACTCareer counseling research has neglected how workplace experiences affect employees’ careers. Therefore, this study aimed tounderstand the employees’ feelings and thoughts regarding their working life. Accordingly, this study adopted a qualitativeapproach and investigated 1928 posts by using Thematic Analysis from an online discussion platform. The research data were theentries of the platform under the title of "working life" from 2000 to 2022. These entries were analyzed by using MAXQDAsoftware. Results showed three clusters: The naïve cluster comprised expectations and skills from the beginning of working life.In naïve cluster, users expressed how different their expectations in working life from reality. The black box cluster includedworkplace deviance and poor working conditions. In this cluster, users especially expressed problems about interpersonalrelationships in the working environment. Finally, the cost cluster comprised physical, emotional, behavioral, and spiritual outputsof working life. In these outputs, users revealed their burnout, insecurity, and unhappiness. The findings were discussed from thepsychology of working theory perspective, and related literature.Öğe Demographic Variables and Levels of Life Satisfaction: The Case of Students Enrolled in Apprenticeship Training(Academic Journals, 2016) Bozgeyikli, Hasan; Işıklar, Abdullah; Eroğlu, Susran ErkanThe aim of this research is to observe apprenticeship students' life satisfaction levels related to several environments (friend, school, environment, family and self) according to some variables (parents' educational situation, parents' profession, pleasure from job and pleasure of working conditions. The scope of the study was 548 apprenticeship students. "Multidimensional life satisfaction questionnaire" was used as data collecting medium. There is a significant difference according to parents' educational levels at students' friend, school, family, environment and self dimensions. There are significant differences at all dimensions except self dimension according to income level. According to pleasure from job variable there are significant differences at the all dimensions of life satisfaction of the students who were pleased from their professions chosen compared to the students who were not pleased from their professions. The results of this study were discussed according to related literature and recommendations were made for future researches.Öğe İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Karar Verme Yetkinliklerinin Yordayıcılarının İncelenmesi(Selçuk Üniversitesi, 2009) Bozgeyikli, Hasan; Bacanlı, Feride; Doğan, HüseyinBu araştırmanın amacı, ilköğretim 8. sınıfa devam eden öğrencilerinin kariyer gelişimleri ve cinsiyetlerinin meslek kararı verme öz yetkinlik algılarını yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu üç ilköğretim okulunun 8. sınıfındaki random yoluyla seçilen (%47,8’i erkek; %52,2’si kız ) 756 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin kariyer gelişim düzeyleri, 8 boyutlu (merak/araştırma, bilgi, anahtar figürler, ilgiler, denetim odağı, zaman perspektifi, benlik kavramı ve planlılık) Çocuklar İçin Kariyer Gelişim Ölçeği ile ölçülmüştür. Meslek kararı verme öz yetkinlik algıları ise (bireysel ve mesleki özellikleri doğru olarak değerlendirme, mesleki bilgi toplama, gerçekçi plan yapma) alt boyutlarından oluşan Meslek Kararı Verme Yetkinlik Ölçeği ile ölçülmüştür. Veriler çözümlenirken, çoklu doğrusal regrasyon analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, kariyer gelişimi ve cinsiyetin birlikte meslek kararı verme öz yetkinlik algısının üç alt boyutunu da anlamlı olarak yordadıklarını göstermiştir. Bu araştırmanın sonuçları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve gelecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.Öğe Life Satisfaction Depending on Socio-Economic Status and Gender Among Turkish Students(2009) Eroğlu, Susran Erkan; Bozgeyikli, Hasan; Çalışır, VahitThis research was carried out using the survey method in an attempt to find out the relationship between the life satisfaction and socio-economic status (SES) of adolescents. The research was conducted among 275 young Turkish people chosen by the random sampling method. The research findings determined that there was a significant difference between the life satisfaction and SES of the respondent students. On the other hand, contrary to expectations, there was no significant difference according to the gender variable.Öğe Meslek Kararı Verme Yetkinlik Ölçeğinin Geliştirilmesi(Selçuk Üniversitesi, 2004) Bozgeyikli, HasanBu çalışmada ilköğretim 8. sınıf düzeyindeki öğrencilerin meslek kararı vermede yetkinlik düzeylerini ölçen bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Meslek Kararı Verme Yetkinlik ölçeği (MKVYÖ), sosyal bilişsel kariyer kuramı ve yetkinlik kuramına dayalı olarak geliştirilmiştir. Araç 27 maddeden ve üç alt ölçekten oluşan Likert tipi bir ölçektir. Geçerlik ve güvenilirlik çalışmaları 480 ilköğretim 8. sınıf öğrencisinden elde edilen veriler üzerinden yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği faktör analizi ile belirlenmiştir. MKVYÖ’nin güvenilirlik çalışmaları; madde toplam korelâsyonları, iç tutarlık katsayıları ve ölçeğin puan değişmezliği hesaplanarak yapılmıştır. Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına ilişkin bulgular MKVYÖ’nin geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir.Öğe Mesleki grup rehberliğinin ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin meslek kararı vermede kendilerini yetkin görme düzeylerine etkisi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005) Bozgeyikli, Hasan; Kuzgun, YıldızBu çalışmanın amacı, mesleki grup rehberliğinin ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin, meslek kararı vermede kendilerini yetkin görme düzeylerine etkisini araştırmaktır. Bu araştırma, kontrol gruplu ön-test ve son-test modele dayalı deneysel bir çalışmadır. Araştırma 2004-2005 öğretim yılında Konya Zeliha Lütfi Kulluk İlköğretim okulunda öğrenim gören ilköğretim 8. sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın deney grubu 13 kız ve 12 erkek 25 öğrenci, kontrol grubu da 13 kız ve 12 erkek 25 öğrenciden oluşmuştur. Deney grubundaki öğrencilerle 7 hafta süreli haftada iki oturum olmak üzere mesleki grup rehberliği yapılmıştır. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin meslek kararı verme yetkinlik düzeyleri ön-test ve son-test aşamalarında Meslek Kararı Verme Yetkinlik Ölçeğiyle (MKVYÖ) ölçülmüştür. Bu araştırmada denenen mesleki grup rehberliği programı Meslek Kararı Verme Yetkinlik Ölçeği ile ölçülebilen 3 mesleki tutum ve davranışı içermektedir. Mesleki grup rehberliğinde bu mesleki tutum ve davranışlar kazandırılırken grup tartışması, bilgi ve ev ödevi verme ve hipotetik vak'a teknikleri kullanılmıştır. Deneysel işlem sonrasında deney ve kontrol gruplarının MKVYÖ ön-test- son-test puanları arasındaki farkın anlamlılığını ortaya koymak amacıyla ilişkisiz gruplar için t testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda deney ve kontrol gruplarının MKVYÖ'nin her üç boyutu için ön-test-son-test ortalama puanları arasında 0.01 düzeyinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Bulgular, araştırmada denenen mesleki grup rehberliği yönteminin ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin meslek kararı vermede kendilerini yetkin görme düzeylerini arttırmada etkili olduğunu ortaya koymuştur. Elde edilen bulgulara bağlı olarak, mesleki grup rehberliği yönteminin ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin meslek kararı verme yetkinlik düzeylerini arttırmada etkili olduğu ve bu yöntemin öğrencilerin meslek seçimlerine yardımcı olmada kullanılabileceği önerilerilmiştir.Öğe Öğrencilerin Mesleki Eğitim Merkezlerine Yönlendirilmeleri Önündeki Engel: Olumsuz Veli Görüşleri(Selçuk Üniversitesi, 2011) Bozgeyikli, Hasan; Işıklar, AbdullahBu araştırmanın amacı, Mesleki Eğitim Merkezlerinin potansiyel kaynağını oluşturan ilköğretim 8. Sınıf öğrenci velilerinin çıraklık eğitimine ilişkin olumsuz görüşleri ve bu görüşlerine yön veren faktörleri belirlemektir. Genel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmada çalışma grubunu 2009–2010 eğitim öğretim döneminde ilköğretim 8. sınıfta öğrencisi olan 102’si Kadın (%38.8) 161’i erkek (% 61.2) toplam 263 veli oluşturmaktadır. Öğrenci velilerinin Mesleki Eğitim Merkezlerine yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi formu ve Mesleki Eğitimi Değerlendirme Anketi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans ve yüzde gibi betimsel analizlerin yanı sıra Mesleki Eğitim Merkezlerine yönelik olumsuz görüşlerin velinin cinsiyeti ve çocuğun cinsiyetine göre farklılaşma durumunu tespit etmek amacıyla Kay-kare analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, ilköğretim 8. Sınıfta öğrencisi bulunan velilerden % 71,5’inin mesleki eğitim merkezine yönelik olumsuz görüşe sahip olduğunu göstermiştir. Çocuklarının Mesleki Eğitim Merkezine gitmesini istemeyen velilerin genelinde “mesleki eğitimde akşama kadar ayakta çalışma zorunda olma”, “mesleki eğitimdeki mesleklerin el becerisi gerektirmesi” ve “mesleki eğitimde edinilen diplomanın lise seviyesinde olmaması” olumsuz düşüncelerin bulunduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra Mesleki Eğitim Merkezlerine yönelik olumsuz görüşlerin velinin cinsiyeti ve çocuğun cinsiyeti açısından da anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucu bulunmuştur. Bu araştırmanın sonuçları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve gelecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.Öğe Öğretmen Adaylarının Özel Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Karşılaştırmalı Bir Araştırma(Selçuk Üniversitesi, 2003) Sarı, Hakan; Bozgeyikli, HasanWhen the Teacher Training Programs of developed countries were examined each teacher candidate received at least two different courses about special education (Frost and Stemp, 1998). However, in Turkey, many students who are currently educated in universities do not have any course about special education in terms of their programmes followed which were developed by the Higher Education Committee (Sari and Saygin, 2001). In addition, the literature suggests that when they have some courses about special education their attitudes become positive (Villa, 1996). Therefore the aim of this research is to examine attitudes of the final year students some of whom have had courses and some of whom have not had courses about special education during their education in the faculty. The research also aims to maintain data for other researchers who plan to do research on this issue. In this research, a survey method was used because the researchers aim to reach many teacher candidates. The research sample consisted of 483 students who were selected according to random sampling system in Selcuk University, Education Faculty. As a research instrument, ‘Special Education Attitude Scale’ developed by Frost and Stemp (1988), translated by Sari from English to Turkish and developed by Sari, Bozgeyikli and Ure (2002). The data were analysed by using the SPSS 10. Program. According to the research findings, there are significant differences between the students’ scores in terms of their feelings about self sufficiency on teaching children with special educational needs, identifying their needs, selecting appropriate places to educate them, developing their programmes, and integrating them in mainstream settings. In addition to these, there are no differences between the students’ responses in terms of gender, having handicapped person in their families and having handicapping conditions on self.Öğe Öğretmen adaylarının öznel iyi olma ve karar verme stillerinin incelenmesi(2009) Dilmaç, Bülent; Bozgeyikli, HasanBu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öznel iyi olma ile karar verme stilleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkararak öznel iyi oluş ve karar verme stillerini farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma evrenini 2007–2008 öğretim yılında Selçuk Üniversitesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, üniversitenin eğitim, mesleki eğitim ve teknik eğitim fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylar arasında oranlı küme örneklemi yöntemiyle seçilen 600 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak için karar verme stilleri ölçeği, öznel iyi olma ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, korelasyon (r), t testi, tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. F değerlerin anlamlı olması durumunda farkın hangi gruplardan kaynaklandığını bulmak için Tukey Testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmen adaylarının öznel iyi olma ile karar verme stilleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Diğer taraftan öğretmen adaylarının öznel iyi oluşları ve karar verme stillerinde çeşitli değişkenler açısından anlamlı farklıklar görülmüştür. Elde edilen bulgular çerçevesinde önerilerde bulunulmuşturÖğe Üniversite öğrencilerinin kişilik özellikleri ile kişiler arası ilişkilerde farkında olma düzeyleri(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001) Bozgeyikli, Hasan; Üre, ÖmerBu araştırma da, üniversite öğrencilerinin kişilik özelliklerinin, kişiler arası ilişkilerinde farkındalıklarına etkisi incelenmiştir. Araştırma tarama modelinde olup kullanılan yöntem Survey Tarama Modelinin bir alt yöntemi olan ilişkisel taramadır. Bu araştırmada kişilik özellikleri ile ilişkide farkında olma düzeyi değişkenler açısından betimlenmiş ve daha sonra bu iki değişken arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu araştırmanın evreni, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileridir. Araştırma örnekleminin belirlenmesinde adı geçen fakültedeki tüm bölümler listelenmiş, daha sonra Random (şans yoluyla) yolla 6 tane bölüm seçilmiştir. öğrencilerin Kişilik özelliklerini belirlemede Hacettepe Kişilik Envanterinden, İlişkide farkındalıklarını belirlemede ise İlişkide Farkındalık Ölçeğinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: 1. Kız ve erkek öğrencilerin kişiler arası ilişkide farkındalık düzeyleri arasında ilişkide bilinç boyutunda anlamlı bir fark olduğunu ortaya çıkarmıştır. 2. Karşı Cinsten Arkadaşı Olup Olmamasına göre, öğrencilerin kişiler arası ilişkide farkındalık düzeyleri arasında ilişkide kaygı boyutunda belirgin bir farklılık gözlenmiştir. 3. Bölüm değişkeni ile öğrencilerin kişiler arası ilişkide farkındalık düzeyleri arasında ilişkide kaygı boyutunda anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. 4. Yetiştiği yer değişkeni açısından öğrencilerin kişiler arası ilişkide farkındalık düzeylerinde anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı sonucu bulunmuştur. 5. Öğrencilerin baba eğitim durumları açısından ilişkide farkında olma düzeylerine bakıldığında ilişkide bilinç ve ilişkide görüntü boyutlarında önemli farklılık olduğu görülmüştür. 6. Öğrencilerin annelerinin eğitim durumları açısından kişiler arası ilişkide farkındalık düzeylerinde anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı sonucu bulunmuştur. 7. Yaş,' kardeş sayısı ve aynı cins arkadaş sayısıyla ilişkide farkındalık arasında anlamlı bir sonuç bulunamamıştır. 8. Kişilik özellikleri ile ilişkide farkında olma düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. 9. Kişilik özelliklerinin, kişiler arası ilişkide farkında olma durumunu etkilediği sonucu bulunmuştur. Yukarıdaki bulgulara dayalı olarak öneriler geliştirmiştir.