Yazar "Ertekin, Erhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(2009) Dilmaç, Bülent; Ertekin, Erhan; Yazıcı, ErsenBu araştırmanın amacı, eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin değer tercihleri ile öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın yöntem kısmında, araştırmanın felsefesi, modeli, örneklemi, verilenlerin toplanması ve verilerin çözümlenmesi üzerinde durulmuştur. Araştırma veri bağlamında nicel bir paradigmaya sahiptir. Çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem olarak zaman, maddiyat ve çaba sarf etme etkenleri ile ilgili tasarruf amacıyla uygun amaçlı örneklem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini belirlerken, tesadüfî küme örnekleme yöntemi seçilmiştir. Bu araştırmanın evreni, 2008–2009 öğretim yılında Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, eğitim fakültesinde öğrenim gören 293 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmalarda genel olarak mülakatlar, açık uçlu ve Likert ölçekli anketler olmak üzere üç tür veri toplama yöntemi kullanılmaktadır. Bu bağlamda araştırma verileri öğrenme stilleri ölçeği (Otrar, 2008), Schwartz Değerler Listesi (1992) ve kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada veriler toplandıktan sonra, araştırmanın amacı doğrultusunda; her iki ölçeğe ait alt boyutlardan elde edilen puanlara göre Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon katsayıları hesaplanmış, öğrenme stillerinin değeri açıklama ve yordama gücünün belirlenmesinde çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrenme stilleri alt boyutları ile değerler ölçeği alt boyutları arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu görülmektedir.Öğe İlköğretim matematik öğretmen adayların matematik kaygı düzeylerine cinsiyet, sınıf ve kurum değişkenlerinin etkileri(2009) Aydın, Emin; Del?Ce, Ali; D?İlmaç, Bülent; Ertekin, ErhanBu araştırmanın amacı, ilköğretim bölümü matematik öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören öğretmen adaylarının matematik kaygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada Matematik Kaygı Ölçeği ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın verisi farklı bölgelerde yer alan iki farklı üniversitenin eğitim fakülteleri ilköğretim matematik öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 219 öğretmen adayından toplanmıştır. Araştırmada ilköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin matematik kaygısı, cinsiyet, sınıf, ortaöğretim basamağında öğrenim görmüş oldukları okul türü ve öğretmenlik eğitimi almakta oldukları kurum değişkenlerine göre incelenmiştir. Elde edilen bulgular, incelenen değişkenler açısından istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar ortaya koymuştur. Bu farklılıklar var olan ulusal/uluslararası yayınlar ışığında tartışılmıştır.Öğe Öğrenme ve öğretme stilleri üzerine bir çalışma(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2005-02-04) Ertekin, Erhan; Baykul, YaşarBu araştırmada, İlköğretim II. kademe öğrencilerinin öğrenme stilleri, İlköğretim II. kademe matematik öğretmenlerinin öğretme stilleri ve öğrencilerin matematik başarıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma temel araştırma niteliğinde olduğundan evren örnekler ilişkisine girilmemiştir. Araştırmanın verileri Konya İli Vali Necati Çetinkaya İlköğretim Okulu 6., 7. ve 8. sınıflarından rastgele seçilen toplam 228 öğrenci ile aynı öğrencilerin matematik öğretmenlerinden toplanmıştır. Verilerin toplanmasında, Kolb'un Öğrenme Stilleri Ölçeği, Reid'in Öğretme Stilleri Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen matematik basan testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, yapılan varyans analizine göre öğrencilerin öğrenme stili ile başarılan arasında bir ilişki bulunamamıştır. Öğretmenlerin öğretme stilleri ile öğrenci basan arasındaki ilişkiye t-testi ile bakılmış ve sonuç olarak öğretme stilleri ile öğrenci başarısı arasında da bir ilişki bulunamamıştır.Öğe Preservice primary teachers' three dimensional thinking skills(ELSEVIER SCIENCE BV, 2009) Delice, Ali; Ertekin, Erhan; Yazici, Ersen; Aydin, EminThis study investigates primary school preservice teachers' abilities in relation to figures, one of the basic concepts of geometry, and more specifically, to name figures; to draw solid figures from their given corresponding nets and the nets from the solids; and to sketch a three-dimensional structure on the plane from a given perspective. The sample consisted of 62 year 1 and 119 year 3 students registered in the Primary School Education programme at Selcuk University, Education Faculty, Department of Elementary Education in the 2007-2008 academic year. The study had a survey research design and a test consisting of open-ended items was administered for data collection. Descriptive statistics and t-tests were used in data analysis. The results indicated that preservice teachers encountered difficulties in naming rectangular prism-square prism and rectangular pyramid-rectangular prism as well as in drawing these three-dimensional solid figures from their corresponding nets. Moreover, first year students achieved a higher average success rate than third year students. In their undergraduate studies, preservice teachers were not provided with opportunities to take part in the process via a curriculum which involves activities, materials and projects that develop spatial skills. (C) 2009 Elsevier Ltd. All rights reservedÖğe THE RELATIONSHIP BETWEEN MATHEMATICS ANXIETY AND LEARNING STYLES OF PRESERVICE MATHEMATICS TEACHERS(SOC PERSONALITY RES INC, 2009) Ertekin, Erhan; Dilmac, Buelent; Yazici, ErsenThe aim was to determine the relationship between preservice mathematics teachers' mathematics anxiety and their learning styles. The Mathematics Anxiety Scale (MAS; Erktin, Donmez, & Ozel, 2006) was used to determine teacher trainees' mathematics anxiety, while the Marmara Learning Styles Scale (Otrar, 2006) was administered to determine their learning styles. The correlation coefficients indicate significant relationships between preservice teachers' mathematics anxiety levels and their teaming styles.Öğe The Relationship between Mathematics Teaching Anxiety and Mathematics Anxiety(WYDAWNICTWO ADAM MARSZALEK, 2011) Peker, Murat; Ertekin, ErhanThe aim of this study is to examine the relationship between pre-service teachers' anxiety levels in relation to teaching of mathematics and their mathematics anxiety levels, as well as to determine gender differences in these two anxieties. A total of 316 pre-service teachers were involved in this study. Of the total, 100 were pre-service primary school teachers, 115 were pre-service elementary mathematics teachers, and 101 were pre-service secondary mathematics teachers. A 23-item Mathematics Teaching Anxiety Scale and a 45-item Mathematics Anxiety Scale were used in data collection. Data analysis involved Pearson Product Moments Correlation Coefficient analysis in order to investigate the relationship between mathematics teaching anxiety and mathematics anxiety and an independent samples t-test in order to examine gender differences in mathematics teaching anxiety and mathematics anxiety. The results indicated a positive, moderate relationship between pre-service teachers' mathematics teaching anxiety and mathematics anxiety. No significant gender differences were found in pre-service teachers' mathematics teaching anxiety and mathematics anxiety.Öğe Teacher Trainees' Epistemological Beliefs: Effects of Gender, Institution, and Discipline (Mathematics/Social Sciences)(WYDAWNICTWO ADAM MARSZALEK, 2009) Ertekin, Erhan; Dilmac, Buelent; Delice, Ali; Aydin, EminHow knowledge is acquired in various disciplines or the existence of other knowledge sources have been the focus of more recent research. Three types of knowledge have been specified in relation to the teaching of a discipline content, pedagogical and pedagogical content knowledge. Teachers and teacher trainees are expected to have expertise on these three knowledge areas. Within the process individuals develop epistemological beliefs. Little research exists which studies how similar/different mathematics and social sciences students are in terms of their epistemological beliefs. Therefore, the aim of this research was to investigate whether mathematics and social sciences teacher trainees differed in terms of their epistemological beliefs and if they did to test these differences with regards to certain variables. The sample consisted of mathematics and social sciences teacher trainees registered at four departments of two education faculties at two universities in Turkey. The data was collected using an 'Epistemological Beliefs Scale and a background information schedule. The results indicated gender differences in all three sub-scales of the epistemological beliefs scale. A difference in terms of discipline was also observed in the 'belief that learning depends on ability' factor of the epistemological beliefs scale.Öğe Teacher trainees' skills of using multiple representations in division of fractions and the procedural strategies they use other than the invert and multiply algorithm(SILA SCIENCE, 2012) Ertekin, ErhanThis study aims to determine the procedural strategies primary school teacher trainees use for division of fractions other than the invert and multiply algorithm. It also aims to discover teacher trainees' level of multiple representation skills and which representation system they are more successful at by specifying and comparing their procedural performances without using the given algorithm and their performances in carrying out the operation using a model and in problem posing. 106 teacher trainees participated in the study. Data was collected via a open-ended tailor-made test prepared by the teacher. The findings revealed that the strategy most frequently used by teacher trainees, other than the invert and multiply algorithm, was the common denominator strategy. Trainees' procedural performance was significantly different than their performance in carrying out the operation using a model and in problem posing in favour of their procedural performance. Teacher trainees' performances in carrying out the operations with a model and problem posing indicated that their conceptual knowledge of fraction divisions was weak.Öğe A Validity and Reliability Study of Grasha-riechmann Student Learning Style Scale(2010) Baykul, Yaşar; Gürsel, Musa; Sulak, Hacı; Ertekin, Erhan; Yazıcı, Ersen; Dülger, Osman; Aslan, Yasin; Büyükkarcı, KağanThe reliability of the tools developed to learn the learning styles is essential to find out students' learning styles trustworthily. For this purpose, the psychometric features of Grasha- Riechman Student Learning Style Inventory developed by Grasha was studied to contribute to this field. The study was carried out on 6th, 7th, and 8th graders of 10 primary education schools in Konya. The inventory was applied twice with an interval of one month, and according to the data of this application, the reliability coefficient numbers of the 6 sub-dimensions pointed in the theory of the inventory was found to be medium. Besides, it was found that the inventory does not have a structure with 6 factors for both Mathematics and English courses as represented in the theory.Öğe Why Do Pre-Service Teachers Pose Multiplication Problems Instead of Division Problems in Fractions?(ELSEVIER SCIENCE BV, 2012) Ünlü, Melihan; Ertekin, ErhanThe aim of this study was to investigate pre-service elementary mathematics teachers' problem types which were posed for modeling fraction division. Data was collected from pre-service elementary mathematics teachers in the spring semester of 2010-2011 who were enrolled in a teacher education program at a public university. Data collection tool entailed pre-service elementary teachers posing world division problems corresponding to the fractions written in symbolic form. The results of the study revealed that pre-service elementary mathematics teachers posed problems involving fraction multiplication rather than fraction division and they used invert and multiply algorithm. There was evidence that they did not have adequate learning about fraction division.