Yazar "Karasoy, Yakup" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 17 / 17
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 17. yüzyıl saz şâiri Âşık Ömer üzerine bazı mülâhazalar(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2003) Karasoy, Yakup; Yavuz, Orhan17. yüzyıl saz şâiri âşık Ömer’in doğum yeri hakkında bilim adamlarının farklı görüşleri ele alınarak şâirin gerçek doğum yerinin Konya’nın Hadim ilçesine bağlı Gezlevi (yeni adı Korualan) olduğu belgelenmeğe çalışılmıştır. Ayrıca şâirin Divanının nüshaları tanıtılmış ve Özbekistan’ın başkenti Taşkent’te Rıza Fazıl’ın yayınladığı “Âşık Ömer” adlı çalışma ile Sadettin Nüzhet Ergun’un “Âşık Ömer” adlı eseri karşılaştırılmış ve bir Cönk’te yer alan 27 şiiri bilim dünyasına kazandırılmıştır.Öğe Ahi kelimesi ve Türk kültüründe ahilik(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2003) Karasoy, YakupBu çalışmada önce Türk kültüründe yüzyıllarca bir meslek teşkilatı olarak yaşayan ahilik ile ahi kavramları üzerinde durulmuş, daha sonra ahi kelimesi ve bu kelimenin akı kelimesinden geldiği; ahi kelimesinin varlığından önce Türkçede ve dolayısıyla Türk kültüründe akı kelimesinin ve kavramının bulunduğu, İslâmî Türk kültürünün önde gelen ilk dil yadigârlarından Kutadgu Bilig, Atabetü’l-Hakâyık, Dîvânü Lûgati’t-Türk ile ?ı?a?ü’l-Enbiy?, Mu’inü’l-Mürid gibi eserler taranarak ortaya konulmuştur. Bunlara son dönemdeki araştırıcıların ahi ve akı kelimesiyle ilgili görüşleri de eklenmiştir.Öğe Âşık Ömer'in Bilinmeyen İki Yaşnamesi(2009) Karasoy, YakupThe yasname that narrates the lifespan of a human from birth to death, is a specific genre of Turkish culture, sang by the singers and poets since 11th century to present time. This genre has been sung by the well known singers and poets for centuries like, Khwaja Ahmad Yasavi to Mahtum Kulu, Yunus Emre and Ashik Omer. Until now, the only known yasname of Aşii{dotless}k Ömer which was uncertain and discussed by the academics is the one that composed of 14 verses. In this study, the two other unexamined yasname of Ashik Omer who is one of the famous poets of Turkish literature, known especially as a master of balladeers, will be introduced. One of the aforementioned yasname compose of 24 verses and it is in the 25b leaf of Ashik Omer's Divan in the National Library Fahri Bilge Collection, 4b leaf of Ashik Omer's Divan into the British Library, and 17b leaf of Ashik Omer's Divan in the Library of Manuscripts in the Region in Konya and the other one is composed of 29 verses and it is in the 112a leaf of Ashik Omer's Divan in the National Library Fahri Bilge collection and 78a leaf of Ashik Omer's Divan in the Library of Manuscripts in the region in Konya.Öğe CONTRIBUTIONS TO DIWAN OF GEVHERI(SELCUK UNIV, INST TURKISH STUDIES, 2017) Karasoy, Yakup; Yavuz, Orhan; Yilmaz, IbrahimGevheri is a minsterel who is supposed to lived in the 17th century. Gevheri has an exceptional statue among the Turkish minstrels. The influence of him on the following poet is quite large. There is no separate diwan of Gevheri. Sukru Elcin was created a diwan by gathering the poems of Gevheri which are in conks and manuscripts. In this study, it will be focused on unpublished poems of Gevheri in a conk (the handbook which includes folk poems) in Harid Fedai's private library. With this work, Gevheri's 54 unpublished poems will be presented to scientific community for the first time. Thus, 54 poems have been added to the Diwan of Gevheri-including 945 poems with its annexes-which is previously published by Sukru Elcin. We present these poems to the attention of Turcology researchers -notably folklorists-Öğe Eleştiri nedir, bağa destursuz girenler nasıl eleştirilmelidir?(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2005) Karasoy, YakupBu makalede, tenkit sözünün nereden geldiği, eleştiri sözünün ne zamandan beri bu söz yerine kullanıldığı; eleştirinin anlamı, amacı, nasıl yapılması gerektiği, eleştiri yaparken dikkat edilmesi gereken hususlar ele alınmıştır. Ayrıca, ilk yazılı kaynaklarımız sayılan Orhun Abideleri nden günümüze kadar geçen süreçte, Türkler tarafından yapılan eleştiri örneklerinden bahsedilmiştir. Edebî ve bilimsel eleştirinin tanımı yapılmış, özellikle bilimsel eleştirinin son yıllardaki durumu da değerlendirilmiştir.Öğe Gevherî Divanı’na katkılar(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2017) Karasoy, Yakup; Yavuz, Orhan; Yılmaz, İbrahimGevherî, 17. yüzyılda yaşamış olduğu tahmin edilen bir halk ozanıdır. Türk saz şairleri arasında müstesna bir yeri olan Gevherî’nin kendisinden sonra gelen saz şairleri üzerindeki etkisi oldukça büyüktür. Şairin elimizde müstakil bir divanı mevcut değildir. Cönklerde ve yazmalarda yer alan şiirlerinin bir araya getirilmesiyle oluşturulmuş bir “divan” Şükrü Elçin tarafından bilim dünyasına sunulmuştur. Bu araştırmada aslı Harid Fedai’nin şahsî kütüphanesinde bulunan bir cönkte yer alan Gevherî’ye ait yayımlanmamış 54 adet manzume ilk defa bilim âlemine sunulacaktır. Böylece Şükrü Elçin tarafından yayımlanan ve ekleriyle birlikte 945 şiirden oluşan Gevherî Divanı’na 54 şiir daha ilave edilmiş olmaktadır. Bu manzumeleri başta halk edebiyatçıları olmak üzere Türklük Bilimi araştırmacılarının dikkatine sunuyoruz.Öğe Mihmân-Nâme-i Buhârâ ve Şiban Han’ın bilinmeyen üç şiiri(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2003) Karasoy, YakupRûzbihân b. Fazlillâh el-Huncî el-İsfahânî’nin Mihmân-nâme-i Buhârâ adlı eseri, Şiban Han’ın 1508-1509 yıllarında başından geçen olayları anlatmaktadır. Eserde Özbek tarihi ile ilgili çok önemli bilgiler bulunmakta, birçok Farsça manzume ve beytin yanı sıra Şiban Han’a ait bir kaside ve iki de gazel yer almaktadır.Öğe Muhammed bin Ahmedü`z-Zahid`e ait Çağatayca bir fıkıh kitabı (inceleme-metin-sözlük)(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2003) Karasoy, Yakup; Erbay, FatihÖğe Nüvisi ve "Şehrengiz-i İstanbul" u(2006) Karasoy, Yakup; Yavuz, OrhanKlasik Türk edebiyatı, nazım türleri bakımından oldukça zengindir. Şehrengizler bu nazım türlerinin çeşitliliği içerisinde oldukça önemli bir yer tutarlar. Bu çalışmada, önce eski Türk edebiyatı türlerinden şehrengizlerin tanımı yapılmaya çalışılmış; daha sonra şimdiye kadar bir şehrengizi olduğu bilinmeyen, kendisinin sadece birkaç beytinden başka manzumesine rastlanmayan şair Nüvîsî ile onun 166 beyitten oluşan mesnevi tarzında yazılmış İstanbul Şehrengizi tespit edilerek bilim âleminin istifadesine sunulmuştur.Öğe Nüvîsî ve “Sehrengîz-i İstanbul”u(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2006) Karasoy, Yakup; Yavuz, OrhanKlasik Türk edebiyatı, nazım türleri bakımından oldukça zengindir. Şehrengizler bu nazım türlerinin çeşitliliği içerisinde oldukça önemli bir yer tutarlar. Bu çalışmada, önce eski Türk edebiyatı türlerinden şehrengizlerin tanımı yapılmaya çalışılmış; daha sonra şimdiye kadar bir şehrengizi olduğu bilinmeyen, kendisinin sadece birkaç beytinden başka manzumesine rastlanmayan şair Nüvîsî ile onun 166 beyitten oluşan mesnevi tarzında yazılmış İstanbul Şehrengizi tespit edilerek bilim âleminin istifadesine sunulmuştur.Öğe Şiban Han Divanı’nda Nevai'ye nazireler(Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, 1993) Karasoy, Yakup[Abstract not Available]Öğe Siracü'l-Kulub ve Eserdeki Hayvan Tespihleri(2006) Karasoy, YakupSirâcü’l-Kulûb, Ahmed-i Dâ’î’ye atfedilen mensur bir eserdir. Eser, bir kısmı Hz. Peygambere, bir kısmı da Hz. Ali ve çeşitli sahabelere sorulan 70 meselenin cevaplandırılmasından ibarettir. Karşılaştırılan nüshalarda toplam 67 mesele görülmektedir. Bu meseleler arasında dikkati çeken hususlardan biri de hayvan tespihleridir.Öğe Sirâcü’l-Kulûb ve eserdeki hayvan tespihleri(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2006) Karasoy, YakupSirâcü’l-Kulûb, Ahmed-i Dâ’î’ye atfedilen mensur bir eserdir. Eser, bir kısmı Hz. Peygambere, bir kısmı da Hz. Ali ve çeşitli sahabelere sorulan 70 meselenin cevaplandırılmasından ibarettir. Karşılaştırılan nüshalarda toplam 67 mesele görülmektedir. Bu meseleler arasında dikkati çeken hususlardan biri de hayvan tespihleridir.Öğe Türkçede -ma (-me) ekinin yeri(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2004) Karasoy, YakupTürkçenin kelime dağarcığının çok önemli bir kısmını türemiş kelimeler oluşturmaktadır. Kelime türetilmesinde en çok kullanılan eklerden biri de -ma (-me) ekidir. Türkçenin gelişim sürecinde en eski dönemlerden itibaren yer almış, günümüzde de Türk lehçelerinin birçoğunda verimli ekler arasında görevini sürdürmektedir. Fiilden isim yapan -ma (-me) ekinin ses benzerliği ile fiillerdeki olumsuzluk eki, kuvvetlendirme ve soru edatlarının kıyaslanması, Türkçede eklerin gelişme seyri hakkında düşüncelerimize katkıda bulunabilir. Türkçe ile akrabalığı olmayan birçok dilde benzeri anlamla ma unsurunun bulunması da çok ilginçtir. Özellikle Rusça bu konuda önemli malzemeler içermektedir. Bu ekin Türkçedeki yerini ve önemini belirlemek için tüm verilerin bir araya getirilerek incelenmesi gerekmektedir.Öğe Two Unknown Yasname of Ashik Omer(MILLI FOLKLOR DERGISI, 2009) Karasoy, YakupThe yasname that narrates the lifespan of a human from birth to death, is a specific genre of Turkish culture, sang by the singers and poets since 11th century to present time. This genre has been sung by the well known singers and poets for centuries like, Ehwaja Ahmad Yasavi to Mahtum Kulu, Yunus Emre and Ashik Omer. Until now, the only known yasname of Asik Omer which was uncertain and discussed by the academics is the one that composed of 14 verses. In this study, the two other unexamined yasname of Ashik Omer who is one of the famous poets of Turkish literature, known especially as a master of balladeers, will be introduced. One of the aforementioned yasname compose of 24 verses and it is in the 25b leaf of Ashik Omer's Divan in the National Library Fahri Bilge Collection, 4b leaf of Ashik Omer's Divan into the British Library, and 17b leaf of Ashik Omer's Divan in the Library of Manuscripts in the Region in Konya and the other one is composed of 29 verses and it is in the 112a leaf of Ashik Omer's Divan in the National Library Fahri Bilge collection and 78a leaf of Ashik Omer's Divan in the Library of Manuscripts in the region in Konya.Öğe Vasfi'nin Bilinmeyen Bir Mersiyesi(2008) Karasoy, YakupKlasik Türk edebiyatı, nazım türleri açısından oldukça zengindir. Mersiyeler bu nazım türleri çeşitliliği içerisinde önemli bir yer tutarlar. Bu çalışmada müstakil bir divanı bulunmamış ancak şiir mecmualarından toplanarak bir divanı yayımlanmış Vasfînin kaside şekliyle oluşturulmuş mersiyesi tespit edilerek bilim âleminin istifadesine sunulmuştur.Öğe Vasfî’nin bilinmeyen bir mersiyesi(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2008) Karasoy, YakupKlasik Türk edebiyatı, nazım türleri açısından oldukça zengindir. Mersiyeler bu nazım türleri çeşitliliği içerisinde önemli bir yer tutarlar. Bu çalışmada müstakil bir divanı bulunmamış ancak şiir mecmualarından toplanarak bir divanı yayımlanmış Vasfî’nin kaside şekliyle oluşturulmuş mersiyesi tespit edilerek bilim âleminin istifadesine sunulmuştur.