Dergi Yayın Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 29
  • Öğe
    Türkiye’de bulut bilişim üzerine yapılmış tezlerin bibliyometrik analizi
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Toklu, Rümeysa; Gök, Merve; Güven, Emel; Eren, Tamer
    Bulut bilişim, elde edilen tüm verileri içeren, yazılımların, belgelerin, bilgilerin, uygulamaların internet bulutu içerisinde sanal bir depolarda depolanmasını sağlayan ve internet üzerinden erişimine yardımcı olan bir teknolojidir. Türkiye'de son yıllarda teknolojinin gelişmesi ve bu gelişmenin endüstri 4.0‘a sağladığı katkılar sonucunda bulut bilişim konusu daha da önem kazanmaya başlamıştır. Bulut bilişim teknolojilerinin kullanımı ile sınırsız depolama imkânı, verilere kolay erişim ve hızlı performans sağlanabilmektedir. Bulut bilişim sayesinde tüm işlemler kısa sürede yapılarak karşı tarafa kolay bir şekilde aktarılabilmektedir. Verileri yedekleme ve silinen verileri geri yükleme, erişebilirlik, veri güvenliği, ölçeklenebilirlik, veri kalitesinin kontrolü, sürdürebilirlik gibi birçok olumlu özelliği mevcuttur. Böyle önemli ve geliştirilmesi gereken bir konuda çalışmaların arttırılarak konu ile ilgili her alanın incelenmesi literatüre önemli katkılar sağlayacaktır. Bu sebeple çalışma kapsamında Türkiye ‘de bulut bilişim alanında yapılan lisansüstü tezler bibliyometrik analiz ile incelenmiştir. Böylelikle konu ile ilgili mevcut durum ortaya konularak gelecekte çalışma yapılacak alanları desteklemek hedeflenmiştir. Çalışmada Yüksek Öğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi (YÖKTEZ) arşivinde yer alan bulut bilişim üzerine yapılmış tez çalışmalarının analizi gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda 15.05.2024 tarihine kadar olan YÖKTEZ arşivinde yer alan 360 adet lisansüstü tez incelenmiştir. Gerçekleştirilen bibliyometrik analiz sonucunda “Bulut bilişim” konusunda en çok tezin yayınlandığı yıl 2022 iken en fazla çalışma yüksek lisans türündedir. Bununla birlikte en fazla çalışma devlet üniversitelerinde yapılırken, ilk sırayı İstanbul Teknik Üniversitesi almıştır. Bilgisayar mühendisliği hem ana bilim dalında hem konu olarak birinci sıradadır. En fazla fen bilimleri enstitüsünde yapılmıştır. Son olarak da incelenen kelime bulutunda en fazla “bulut bilişim” kelimesi kullanılmıştır.
  • Öğe
    Gastronomi turizminde trendler: İkincil veriler ile bir araştırma
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Akmeşe, Kadriye Alev
    Gastronomi, farklı kültürlere ait beslenme alışkanlıklarının, yemek hazırlık ve sunum aşamalarının, özel günler yemek ritüellerinin incelendiği bilim dalıdır. Yiyecek ve içecek ekseninde toplumların yapısını incelemektedir. Gastronomi, bir toplumun yalnızca yemeklerini değil, kültürel yapılarını da yansıtmaktadır. Kültür ile etkileşimi, gastronominin turizmde de önemli bir yer edinmesini sağlamaktadır. Yörelerine özgü lezzetlere sahip destinasyonlar, gastronomi turizmi çerçevesinde seyahatlerinde gastronomik deneyimler edinmek isteyen turistlerin öncelikli tercihleri arasında yer almaktadırlar. Farklı lezzet türleri ve toplumsal tercih değişiklikleri çerçevesinde yeni gastronomi akımları da ortaya çıkmaktadır. Ortaya çıkan gastronomik akımlar, farklı yemek türleri ve yemek hazırlama veya yeme süreçleri şeklinde olabilmektedir. Gastronomik akımların doğru açıklanarak uygun pazarlama teknikleri ile birleştirilmesi, destinasyon pazarlamasına katkı sunacaktır. Bu nedenle çalışmanın amacı, gastronomideki güncel akımların tespit edilerek açıklanmasıdır. Bu çalışma ile turizm çerçevesinde de dikkat çeken güncel gastronomi trendleri incelenmiştir. Çalışma araştırma aşamasında ikincil verilerden yararlanılmıştır. Özellikle sosyal medya aracılığı ile tanınan gastronomi trendleri tespit edilmiştir. Yazılı kaynaklar ve dijital platformlar incelenerek yeni gastronomi trendleri detaylı incelenmiştir. Çalışma sonucunda, alternatif beslenme odaklı ve yemek deneyimi geliştirme odaklı olmak üzere, iki ana başlık altında değerlendirilen ve popüler olan pek çok gastronomik akım tespit edilmiştir. Bu gastronomik akımlara ilişkin bazı tespitlerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Konaklama sektöründe dijital teknolojiler üzerine bir değerlendirme
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Gürsoy, Merve Nur; Çalhan, Harun
    Küresel düzeyde bilgi ve teknoloji alanındaki gelişmeler, işletmelerin ve sektörlerin olumlu şekilde gelişmesini sağlamaktadır. Teknolojide yaşanan gelişmeler pek çok iş kolunda bilgiye kolay erişimi ve iş yapış usullerinde dijitalleşmeyi hızlandırmakta, işletmelerin rekabet avantajı elde etmesine katkı sağlamaktadır. Konaklama sektörü de yaşanan bu değişim ve gelişmelerden olumlu yönde etkilenmektedir. Özellikle Endüstri 4.0 döneminde geliştirilen dijital inovasyonlar, konaklama işletmelerinin daha inovatif hale gelmesini sağlamaktadır. Dijital dönüşümü yönetmek için işletmelerin ihtiyaçlarına uygun şekilde dijitalleşmeyi ve dijital inovasyonları benimsemeleri önem arz etmektedir. Bu çalışma, turizm sektöründe dijitalleşme ve dijital dönüşümü ele almakta, konaklama işletmelerindeki dijital uygulamaları misafir ve çalışanlara yönelik departman esaslı olarak incelemektedir. Çalışma çerçevesinde, konaklama sektöründe uygulanan dijital teknolojiler doküman analizi yöntemiyle ikincil verilere dayalı olarak incelenmiştir. Çalışmada konaklama işletmelerindeki dijital uygulamalar; a) restoran, servis ve mutfakta dijital uygulamalar, b) odalarda dijital uygulamalar, c) rezervasyon ve ödeme işlemlerinde dijital uygulamalar, d) misafir ilişkileri ve halkla ilişkilerde dijital uygulamalar, e) insan kaynakları yönetiminde dijital uygulamalar ve f) güvenlik hizmetlerinde dijital uygulamalar şeklinde tasnif edilerek incelenmiş ve bulgular tablolaştırılarak sunulmuştur. Çalışma sonunda sektörde uygulanan dijital teknolojilere yönelik değerlendirmeler yapılmış ve gelecekteki çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    İşgörenlerin prososyal davranışları ve örgütsel verimlilik etkileşimi: Kuramsal bir değerlendirme
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2024) Efeoğlu, Melek Sermin; Çelik, Adnan
    İnsan davranışları, genelde psikolojinin temel konuları arasında sıralanır. Bu olgunun iş örgütlerine yönelik boyutu ise örgütsel davranışı gündeme getirir. Prososyal davranışlar ise pozitif örgütsel davranışlar perspektifinde değerlendirilen bir unsurdur. Bu kavram, iş yaşamında arzu edilen davranış biçimlerini kapsar. Bu çalışma, işgörenlerin prososyal davranışları ve örgütsel verimlilik etkileşimine yöneliktir. Bu konudaki değerlendirmeler için, öncelikle alanyazın incelemesi tercih edilmiştir. Bu amaçla, ulusal ve uluslararası literatür taranmıştır. Önce, prososyal davranışlar ve örgütsel verimlilik açıklanmıştır. Sonra, prososyallik ve örgütsel verimlilik alanına yönelik seçilmiş araştırmalara yer verilmiştir. Sonuçta, işgörenlerin prososyal davranışları ve örgütsel verimlilik etkileşimi değerlendirilmiştir. Bu sahadaki teorik ve uygulamalı çalışmaların sayı ve nitelik olarak artmaya başlaması kayda değerdir. Prososyal davranışlar, kültürden kültüre veya sektörden sektöre kısmi değişiklikler gösterebilir. Önemli olan temel kabullerdir. İş örgütlerinin, pozitif örgütsel davranışlara olan ihtiyacının içselleştirilmesidir. Bu çalışma, söz edilen hususlara yönelik öneriler ile sonlandırılmıştır.
  • Öğe
    Dijital ufuklar: Teknolojinin Türkiye'deki turizm üzerindeki etkisi
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2024) Sezgin, Mete; Albakri, Lina; Abouchala, Muhammed Radwan
    Bu araştırma, Türkiye'deki turizm sektöründe teknolojinin rolünü ve turist memnuniyetine etkisini derinlemesine incelemektedir. Araştırma, teknolojinin turizm endüstrisinde müşteri deneyimini nasıl zenginleştirdiğini, işletme maliyetlerini nasıl düşürdüğünü ve operasyonel verimliliği nasıl artırdığını göstermektedir. Ayrıca, pandemi sonrası dönemde teknolojinin oynadığı kritik rol ve çevresel sürdürülebilirlik hedeflerine olan katkısı da değerlendirilmektedir. Araştırma, Türkiye'deki beş yıldızlı oteller üzerinde yoğunlaşarak, teknolojik yenilikler, müşteri memnuniyeti, işletme maliyetleri, operasyonel zorluklar ve çevresel sürdürülebilirlik gibi konuları ele almaktadır. Sonuçlar, teknoloji kullanımının rekabet avantajını artırdığını ve gelecekteki teknolojik yeniliklerin otellerin rekabetçi pozisyonunu daha da güçlendireceğini göstermektedir.
  • Öğe
    Bibliometric analysis of studies on Google maps
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2024) Ateş, Alper; Kurt, Ayşe; Sunar, Halil
    Google Haritalar dünya çapında en yaygın kullanılan haritalama hizmetidir ve sunduğu, konumlar, yol tarifleri ve değerlendirmelerden oluşan kapsamlı veritabanı ile bireyler ve işletmeler için vazgeçilmez bir platform haline gelmiştir. Bu durum işletmelerin keşfedilmesi için Google Haritalar’ı önemli bir platform haline getirmektedir. Google Haritalar’da iyi değerlendirmelere sahip işletmelerin potansiyel müşteriyi çekme olasılıklarının daha yüksektir. Bu çalışma “çevrimiçi değerlendirmeler” ve “Google haritalar” anahtar kelimelerini kullanarak Web of Science veritabanında yer alan yayınların bibliyometrik analizini yapmayı amaçlamaktadır. Çalışmada VOSviewer uygulaması kullanılmış ve anahtar kelimeler, özet, atıflar, kaynakça, yayın yerleri, yazarlar, yıllara göre yayın sayıları hakkında ilişki grafikleri oluşturularak çalışmalar analiz edilmiştir. Çalışma sonuçları, yayınların çoğunluğunun makalelerden oluştuğu, 2007-2018 yılları arasındaki çalışmaların alanda teorik temeli oluşturduğu, en fazla yayına ve atfa sahip ülkenin ABD olduğu, yazarlar arasında orta düzeyde işbirliği olduğu, yayınların fen bilimleri, sağlık bilimleri ve sosyal bilimler alanından birçok farklı bilim dalı ile ilişkili ve multidisipliner özelliklere sahip olduğu yönündedir.
  • Öğe
    Planlı davranış teorisi bağlamında gerçekleştirilen çalışmaların sistematik değerlendirmesi: DergiPark örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2024) Şaşmaz, Zafer; Tengilimoğlu, Engin
    İnsanların tutumları, değerleri ve niyetleri davranışlarını şekillendirmektedir. Bu bağlamda planlı davranış teorisi de insan davranışlarını açıklamada ve tahmin etmede oldukça popüler bir teoridir. Turizm sektöründe turistlerin seyahat etme niyetlerini ve davranışlarını açıklamak için sıklıkla kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı 2013-2023 yılları arasında Dergi Park sistemi üzerinde yer alan dergilerde Planlı Davranış Teorisi’ni konu alan çalışmaları sistematik bir yöntemle analiz etmektir. Bu kapsamda çalışmaların yayınlandığı yıl, yazar sayısı, çalışma konusu, kullanılan ölçekler ve araştırma kitlesi incelenmiştir. Çalışmada öncelikle planlı davranış teorisine yer verilmiştir. Daha sonra planlı davranış teorisinin kullanıldığı alanlar açıklanmıştır. Son olarak ise elde edilen veriler ile istatistiki bilgiler yer almaktadır.
  • Öğe
    Destinasyon pazarlamasında fırsat gücü olarak coğrafi işaretli ürünlerin halkla ilişkiler metotlarıyla tanıtımı
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Tatlıcıoğlu, Yaşar Onur
    Özgün değerlerine yönelik farkındalık yaratma vizyonuna sahip kentlerin coğrafi işaretli ürünlerinin tanıtımında halkla ilişkiler yöntemlerinden yararlanması gerekliliği düşüncesi çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Çalışmada, coğrafi işaretli ürünlere dönük çabaların genel anlamda coğrafi işaret tescil aşamasına odaklı olduğu düşüncesine bağlı olarak sonrasındaki bilinirlik ve talep aşamalarındaki eksiklikleri gidermeye yönelik bir yol haritasının ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu bağlamda Beyşehir özelinden hareketle coğrafi işaretli ürünlerin bilinirlik ve talep konularındaki eksikleri çalışmada ele alınmakta ve bir yol haritası önerilmektedir. Çalışma; destinasyon pazarlaması, Beyşehir yöresindeki coğrafi işaretli / özgün gastronomi değerleri ve halkla ilişkiler yöntemleri üçlüsü kapsamında planlanmıştır. Alınyazın incelendiğinde; coğrafi işaretli ürünler, destinasyon pazarlaması ve halkla ilişkiler eksenli akademik yayınlar görece yetersiz olarak değerlendirildiğinden çalışmanın literatüre katkı sunabileceği öngörülmektedir. Diğer yandan özgün gastronomi ürünlerinin uygulamaya hazır somut halkla ilişkiler teknikleri ile buluşturulması sayesinde bilinirlik ve talep bağlamında belirleyici olunabileceği düşünülmektedir. Bulgular neticesinde destinasyon pazarlaması sürecinin iletişim uzmanlarının, turizm planlamacılarının ve kent yöneticilerinin eşgüdümünde bir tanıtım vakfı kontrolünde yürütülmesi, turist ağırlayan restoran menülerinde yöresel ürünlerin teşvik edilmesi, belirgin destinasyon noktalarında coğrafi işaretli ürünlerin öne çıkarılması ve dijital satış kanallarının devreye alınması gibi uygulamaların, pazarlama faaliyetlerinin başarısında etkili olabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Tarım turizminin Türkiye ve dünyadaki gelişimi üzerine bir inceleme
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Taşkıran, Ayşegül; Akmeşe, Kadriye Alev; Sezgin, Mete
    Tarım turizmi kavramının birçok tanımı olmakla beraber farklı ülkelerde farklı faaliyetlerle kendini gösterdiği ve çeşitlilik arz ettiği görülmektedir. Önemli beklenti ve katkılarından birisi doğal çevreyle etkileşimde bulunmak olan faaliyetler kapsamında,sebze meyve üreticiliği, avcılık, toplayıcılık, binicilik, kuş gözlemciliği, konserler, festivaller, fuarlar, tarihi ve kültürel değerleri tanıma gibi birçok turizm çeşidi mevcuttur. Bu çalışma ile tarım turizmi faaliyetleri gerçekleştiren ülkeler baz alınarak, Türkiye’de ve dünyada uygulama alanlarının araştırılması, bunları karşılaştırarak olumlu ya da olumsuz taraflarının belirlenmesi, ülkemizde tarım turizminin gelişmesi için yürütülebilecek politikaların belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma yöntemi olarak ikincil verilerden yararlanılmış ve yerli ve yabancı kaynaklardan literatür taraması yapılmıştır. Tarım turizmi doğrultusunda yapılan ulusal ve uluslararası çalışmalar incelenmiştir. Çalışma aracılığı ile tarım turizminin günümüz koşullarında önemi vurgulanmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak tarım turizminin nüfus artışına bağlı olarak insanların doğaya dönüş için gösterdiği gayretlerin sonucu olarak ortaya çıktığı, Türkiye’de ve dünyanın farklı bölgelerindeki tarım turizmi uygulamalarının teknolojik gelişmeler ve ekolojik duyarlılıklar ekseninde artarak ve iyileşerek devam ettiği saptanmıştır.
  • Öğe
    Domestic tourists’ attitudes towards gastronomy tourism: A case study of Konya
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Badem, Abdullah; Seçim, Yılmaz
    After people meet their physiological needs such as eating and drinking, the need for security and shelter arises, and these are considered as needs that must be met first. Consumption other than compulsory food consumption is carried out with activities such as family, friends and family, business meetings. As a certain level of welfare is reached, the salience of social needs increases. Travel is also included among socialization activities. Tour operators determine destinations for purposes such as tasting food and beverages and getting to know different cultures. In this study, the view of gastronomy tourism of domestic tourists who come to Konya to visit historical places was examined. For this purpose, 439 valid surveys were evaluated. As a result, it has been seen that people's intended visit when traveling varies the type of tourism they prefer and their expectations from the visit. It has been determined that the interest of local tourists who come to visit the historical places of Konya to the culinary culture and indirectly to Konya cuisine is lower compared to similar studies. It has been seen that it is important to create a destination according to the tourist profile in terms of general satisfaction. Whether going to a tourist destination, for example, for a religious visit or for a secondary purpose, will change the answers tourists give to the same questions can be suggested as another research topic.
  • Öğe
    Developing a mobile AR application for destroyed historical sites
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Yazıcı, Senem; Kayar, Gizem
    Many cultural heritage sites have been destroyed due to earthquakes and other reasons over the years. Tourists want to visit these areas but find nothing but ruins and small information signs. Some works were taken to museums for preservation. New technologies offer a solution to tourists who want to see these ruins in a real environment. Tourists have the opportunity to see ruins and non-existent historical places using their mobile devices through mobile applications. This research aims to develop a model of the Mausoleum of Halicarnassus, one of the seven wonders of the world, with Augmented Reality (AR) technology. The growing popularity of AR, which encompasses applications in education, entertainment and tourism, is a catalyst for the development of a mobile application designed to provide an immersive and educational experience for visitors to the historic site. Using computer vision and machine learning algorithms, the application detects and tracks the user's location and movements, placing virtual 3D models of the works in the real-world environment captured by the device's camera. This study creates Augmented Reality models for other destroyed historical sites or artefacts and presents the 3D models and the model developed with Vuforia API via Unity. AR offers a new approach to presenting historical information and recreating missing artifacts by seamlessly blending digital content with the physical world. The Halicarnassus mausoleum is one of the most difficult digital objects to develop. The shape of the mausoleum was created according to the descriptions of the person who saw it last. As a result of the research, a completely destroyed historical artifact can be revived and viewed at any point using AR. It is recommended to work on much more advanced versions of the model developed in this first stage in the future.
  • Öğe
    Çevrim içi ziyaretçi yorumlarının karma yöntem ile analizi: Konya Tropikal Kelebek Bahçesi uygulaması
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Göral, Ramazan; Arıcan, Bilge
    Parklar, kentlerin turistler tarafından gidilecek yer olarak tercih edilmesinde önemli bir çekicilik unsurudur. Ziyaretçiler, ziyaret ettikleri destinasyon ile ilgili yorumlar yapmaktadırlar. Yorumların, ilgili destinasyonun seçim sürecine etki ettiği bilinmektedir. Dolayısıyla yorumların dikkate alınması, destinasyonun sürdürülebilirliği açısından önemlidir. Bu çalışmada, Konya Tropikal Kelebek Bahçesi (KTKB)’nin çevrim içi ziyaretçi yorumlarının analizi yapılmıştır. KTKB ile ilgili 2018 yılının Ocak ayından 2022 yılı Ekim ayına kadar yapılan yorumlardan seçilmiş 2700 yorum araştırma kapsamına alınmıştır. Bu yorumlarda, en çok vurgulanan durumlar, araştırma kriteri olarak belirlenmiştir. Duygu analizi yardımıyla yorumlar üzerinden ziyaretçilerin tercih sebepleri belirlenmiştir. Duygu analizinin en önemli kriterlerinden birisi bireylerin seçimlerine göre duygu durumlarındaki değişimlerin dengesidir. Duygu analizi sonuçlarına göre destinasyonun ziyaretçi çekmesinde en fazla katkısı bulunan kriter “Doğal Çekicilik” olmuştur. Yıldız değerlendirmesinde ise en fazla “Çok İyi” olarak değerlendirilen kriter “Rehberlik” olarak belirlenmiştir. Bunun aksine "Giriş" kriteri "Çok Kötü" yıldız değerlendirmesinde en çok yorumu alarak destinasyonun tercih edilmesinde en kötü etkiyi bıraktığı anlaşılmaktadır.
  • Öğe
    İklim değişikliğinin turizm üzerine etkileri
    (Selçuk Üniversitesi, 02.04.2022) Yalçın, Aycan
    Turizm ve iklim iç içe geçmiş iki unsurdur ve birbirlerini doğrudan etkilemektedir. İklim turizm bölgelerine göre turizm tipinin seçiminde ve seçilen turizm tipinin yoğun ve durgun olduğu zamanların belirlenmesinde kritik öneme sahiptir. Hali hazırda mevsimlerin iklim konforunu ölçmek için iklim endeksleri bulunmaktadır. Ancak mevsimler küresel ısınma sebebiyle değişimlere uğramakta ve beklenmedik hava koşullarıyla karşılaşılmaktadır. Turizm küresel ısınmaya etki eden ve bundan etkilenen sektörlerin başında gelmektedir. İklimler değişirken turizm anlayışı da değişmeli, doğayla iç içe bir turizm anlayışı benimsenmelidir. Yapılan literatür taramasında bu konuyla ilgili birçok araştırmaya ulaşılmış ve incelenmiştir. Araştırmalarda varılan çıkarımlar sonuç bölümünde paylaşılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Yiyecek-içecek işletmelerinde menü mühendisliği uygulamaları
    (Selçuk Üniversitesi, 02.04.2022) Akgöz, Erkan; Metin, Fatoş; Şalvarcı, Simge
    Yiyecek-içecek işletmelerinde güçlü bir pazarlama ve kontrol aracı olan menünün, satışlar ve maliyetler açısından sistematik olarak değerlendirilmesi olarak ifade edilen menü mühendisliği kavramı, işletmelerin kârlılığını artırmada en etkili araçlardan biri haline gelmiştir. Menü analizinde kullanılması önerilen yöntemler genel olarak işletmenin kârlılığına ve menü yönetiminde başarılı olmasına katkı sağlamak amacı ile geliştirilmiştir. Çalışmanın amacı; yiyecek-içecek işletmelerinin menülerini geliştirmeleri için menü mühendisliği, menü analizi yöntemlerini araştırmaktır. Araştırma için gerekli olan veriler ulusal ve uluslararası alanda yapılan çalışmaların literatür taraması yoluyla elde edilmiştir. İşletmelerde menü mühendisliği uygulamaları ve önemine yönelik olarak sonuç ve tartışma kısmında değerlendirmelerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Otel işletmeleri müşteri memnuniyet endeks modeli: Konya otel işletmeleri uygulaması
    (Selçuk Üniversitesi, 02.04.2022) Karakuş, İdris; Göral, Ramazan; Burak, Yiğit
    Bu araştırmanın temel amacı Otel Müşteri Memnuniyet Endeks Modeli (OMME)’nin kavramsal çerçevesinin tanımlanması ve modelin geçerliliğinin test edilmesidir. Bu bağlamda araştırmaya Konya ilinde faaliyet gösteren 3, 4 ve 5 yıldızlı otellerde konaklayan 160 kişi dahil edilmiştir. Bu çalışmada anket sorularını analiz etmek için Kısmi en Küçük Kareler Yönteminden (PLS) faydalanılmıştır. Elde edilen verilerle kurulan yapısal eşitlik modelinin güvenilirlik ve geçerlilik analizleri yapılmıştır. Daha sonra modelin uygunluğu test edilmiştir. Son bölümde çalışmanın yöntemi açıklanarak sonuçlara yer verilmiş ve sonuçlar dahilinde öneriler geliştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre müşteri memnuniyetinin artması ile müşteri şikayetlerinin azaldığı görülmüştür. Sonuçlara göre; algılanan değer, müşteri memnuniyeti üzerindeki en etkili boyuttur. Ayrıca tüketim duyguları hem müşteri memnuniyeti hem de müşteri sadakati için en önemli boyut olup; hizmet kalitesinden etkilenmektedir.
  • Öğe
    Türkiye sağlık turizmi endüstrisinin toplam faktör verimliliği analizi
    (Selçuk Üniversitesi, 02.04.2022) Göral, Ramazan
    Bu makale, 2010'dan 2019'a kadar olan dönemde Türkiye Sağlık Turizmi Endüstrisinin Toplam Faktör Verimliliğini (TPF) ölçmektedir. TPV’yi ölçmek için Malmquist Endeksi yöntemi kullanılmıştır. Ölçüm için gerekli veriler Sağlık Bakanlığı ve TÜİK istatistiklerinden elde edilmiştir. Ölçüm sonuçlarına göre teknolojik değişim, ilgili dönemde sağlık turizmi endüstrisinin toplam faktör verimliliği değişimini olumsuz anlamda etkileyen baskın faktördür. Bu durum Türkiye'nin sağlık endüstrisinin büyüme modelini girdi/çıktı faktörlerinin yönlendirildiği bir yönetim modelden yenilikçi teknolojiler tarafından yönlendirilen bir modele dönüştürülmesi gerektiğini göstermektedir.
  • Öğe
    Online otel yorumlarının metin madenciliği teknikleri ile incelenmesi: Bakü otelleri örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 02.04.2022) Akgöz, Erkan; Tengilimoğlu, Engin
    İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin tüketicilere satın alma ve satın aldıkları ürünler hakkında deneyimlerini paylaşma imkanı sunması sonucunda online platformlar turizm sektörünü derinden etkileyen unsurlara dönüşmüştür. Tüketicilerin online ortamlarda giderek daha fazla yorum paylaşması sonucunda he tüketiciler hem de tedarikçiler için değerli bilgiler içeren büyük veri yığınları oluşmuştur. Bu büyük verinin analiz edilme ihtiyacı ise büyük veri analiz yöntemlerinin online üzerinde kullanılmaya başlamasına neden olmuştur. Bu çalışmada ise booking.com üzerinde yer alan 5 yıldızlı Bakü otellerine ilişkin 3.275 adet yorum büyük veri analiz yöntemlerinden olan metin madenciliği teknikleri kullanılarak incelenmiştir. Yorumlar veri ön işleme sürecine tabi tutulmuş ve sonrasında kelime sıklık ve ağırlıkları hesaplanmıştır. Daha sonra birliktelik analizleri kullanılarak hangi terimlerin birlikte kullanıldığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak yorumlarda personel, oda ve otel terimlerinin en sık kullanılan terimler olduğu saptanmıştır.
  • Öğe
    Konaklama işletmelerinde paydaş odaklılığın işletme performansı üzerindeki etkisinde yenilik odaklılığın aracılık rolü
    (Selçuk Üniversitesi, 31.10.2022) Şenerol, Hüseyin
    Pazarlama literatürü incelendiğinde en çok işlenen konu başlıklarından biri pazar odaklılıktır. Pazar odaklılık en önemli paydaş olarak müşterileri ve rakipleri ön plana çıkarmaktadır. Oysa pazarlama çevresi bu kadar küçük bir gruptan oluşmamaktadır. Bu duruma karşı çıkan bazı yazarlar paydaş odaklılık kavramını geliştirmişlerdir. Literatür incelendiğinde yapılan paydaş odaklılık ile ilgili çalışmaların genellikle işletme performansı ile ilişkilendirildiği görülmektedir. Oysa paydaş odaklılık ara değişken etkisini ortaya koyabilecek kapasiteye sahiptir. Bu çalışmanın temel amacı, yenilik odaklılığın, paydaş odaklılık ile işletme performansı arasındaki etkide aracılık etkisine sahip olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırma evrenini Antalya’da faaliyet halindeki beş yıldızlı otel işletmeleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem kısmını ise söz konusu bu otel işletmelerinde yönetici olarak görev yapan 195 yönetici oluşturmaktadır. Çalışmada, anket yöntemi kullanılarak veriler toplanmıştır. Ayrıca elde edilen veriler istatiksel analiz teknikleriyle değerlendirilmiştir. Araştırma verileri 2019 yılının ilk iki ayında toplanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuç yenilik odaklılığın paydaş odaklılık ve işletme performansı arasındaki etkide kısmi aracılık etkisine sahip olduğudur.
  • Öğe
    Türkiye’ye ait yerel ürünlerin moleküler gastornomide kullanımı
    (Selçuk Üniversitesi, 31.10.2022) Baycar, Abdullah
    Gastronomi kavramı yirminci yüzyıldan sonra moleküler gastronomi gibi yenilikçi kavramlarla bir yer (Fransız, Hint mutfağı vb.) veya tarihe (Osmanlı, Selçuklu mutfağı vb.) özgü mutfak olma algısının dışında anlamlar ihtiva etmeye başlamıştır. Bilim, teknoloji ve sanatın bir arada kullanıldığı moleküler mutfakta alışılmışın ötesinde yeni tat ve lezzetlerin sunumu mümkün olmuştur. Kimyasal katkı maddeleri, enstrümantal cihaz ve teknikler aracığıyla moleküler gastronomide modern ürünlerin üretimi mümkün olmuştur. Ülkemizin önemli ulusal tarım ürünlerinden zeytin, zeytin yağı, bal ve pekmez gibi ürün ve bazı yöresel yemeklerin emülsifikasyon, enkapsülasyon, sous-vide, köpükleştirme, tat-koku transferi, tozlaştırma ve sıvı azot gibi tekniklerle moleküler gastronomiye dahil edilme çalışmaları yürütülmüştür. Bu çalışmada, Türkiye’deki gerek yöresel mutfakların gerekse de ulusal öneme haiz ürünlerin moleküler gastronomide kullanımının derlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma verileri ulusal ve uluslararası bilimsel literatürde yer alan araştırmalardan elde edilmiştir. Çalışma, yöresel nitelikte olan ürünleri moleküler gastronomiye kazandırmaya taraf olan kesimlere rehber niteliğinde sunacak bir kaynak olmasına özen gösterilmiştir.
  • Öğe
    Düşük maliyetli havayolu şirketlerinin web sitelerinin analizi ve görsel içerik çözümlemesi
    (Selçuk Üniversitesi, 31.10.2022) Yıldırım, Hacı Mehmet; Köse, Ceren Mine
    Dünyanın birçok ülkesinde faaliyet gösteren havacılık sektörü ülkeler açısından ekonomik olarak önemli bir rol oynamaktadır. Havayolu şirketlerinin internet sitelerinde sundukları çevrimiçi hizmetler aracılığıyla yolcular, zaman kaybetmeden bilet veya tamamlayıcı hizmetleri satın alabilmektedir. Havayolu sektörünün gelişimiyle birlikte ortaya çıkan düşük maliyetli taşıyıcılar, sundukları indirimlerle geleneksel havayolu pazarındaki rekabet ortamını yeniden şekillendirmiş ve dünya yolcu pazarında önemli etkiler yaratmıştır. Bir pazarlama aracı olarak kullanılan internet, düşük maliyetli havayolları arasında rekabette önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmanın amacı, düşük maliyetli havayolu web sitelerinin incelenmesi ve havayolu işletmelerinin internetin sunduğu imkânlardan ne ölçüde yararlandıkları tespit edilmesidir. Bu amaçla, AirAsia, Easyjet, Norwegian ve Southwest Airlines ve Ryanair havayollarının web siteleri görsel içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bu sayede düşük maliyetli havayollarının web sitelerinin mevcut durumuna dikkat çekilerek iletişim ve pazarlama açısından farkındalık yaratması fayda sağlamaktadır. Araştırma sonucunda, belirlenen değerlendirme ölçütlerini en çok karşılayan havayolu EasyJet havayolu iken en az karşılayan AirAsia havayolu olduğu tespit edilmiştir.