Dergi Yayın Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Yeni nesil medya takibi: Sosyal dinleme ve etki analizi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Summak, Mehmet ErhanMedya takibi, geleneksel izleme yöntemlerinden dijitalleşmeyle evrilen sosyal dinleme kavramına kadar geniş bir dönüşüm sürecinden geçmiştir. Bu çalışma, medya takibinin tarihsel evrimini analiz ederek sosyal dinleme pratiğinin medya ve pazarlama sektöründe nasıl öncü bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. Sosyal dinleme, çevrimiçi platformlarda kullanıcıların görüş, eğilim ve etkileşimlerini gerçek zamanlı olarak takip ederek değerli içgörüler elde etmeyi mümkün kılar. Ayrıca çalışma, sosyal dinlemede kullanılan araç ve teknolojilere de odaklanmaktadır. Özellikle doğal dil işleme (NLP), yapay zekâ ve büyük veri gibi gelişmiş teknolojilerin sosyal medya platformlarından kapsamlı veri toplamayı ve analiz etmeyi nasıl mümkün kıldığını da ele almaktadır. Bu noktada veri toplama ve analiz süreçlerinin detaylandırılması sosyal dinlemenin etkinliğini artıran ana faktörleri anlamak açısından önemlidir. Ancak sosyal dinleme uygulamaları zorluklar ve sınırlamalarla da karşı karşıya olup veri güvenliği, gizlilik endişeleri ve analiz sonuçlarının doğruluğu gibi unsurlar uygulama sürecinde önemli birer engel teşkil etmektedir. Medya izleme alanında etki analizi özellikle öne çıkan bir diğer kritik faktördür. Etki analizi, markaların ve kişilerin dijital dünyadaki itibarını ve sosyal etkileşimlerini ölçmek amacıyla geliştirilmiş bir yöntemdir. Bu analiz, markaların kullanıcı deneyimini iyileştirmelerine ve kriz yönetim stratejilerini optimize etmelerine de olanak tanır. Çalışmanın sonunda ise medya izlemede geleceğin trendleri ele alınmakta, sosyal dinleme ve etki analizinin gelecekte daha kişiselleştirilmiş, tahmine dayalı ve etik sorumluluklarla güçlendirilmiş bir yapı kazanacağı öngörülmektedir. Ayrıca çalışma, sosyal dinleme ve etki analizinin medya takip süreçlerinde sağladığı değerli içgörüleri vurgularken, araştırmacılar ve uygulayıcılar için yeni nesil medya takibi uygulamaları ve teknolojileri hakkında derinlemesine bir bakış sunmayı amaçlamaktadır.Öğe Kültür turizmi kapsamında Adramytteion Antik Kenti’nin potansiyelinin belirlenmesi üzerine bir GZFT analizi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Avan, Seznur; Dülgaroğlu, OğuzhanAntik kentler destinasyonlar için önemli turistik ürünlerdir. Balıkesir’in Burhaniye ilçesinde yer alan Adramytteion Antik Kenti de bu turistik ürünlerden biri olarak ele alınabilir. Araştırmada Adramytteion Antik Kenti, kültür turizmi çerçevesinde incelenmiştir. Bu araştırmada, Adramytteion Antik Kenti’nin bölgenin kültür turizmine stratejik katkıları ve etkileri incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan gözlem tekniği kullanılmıştır. Gerçekleştirilen gözlemler neticesinde Adramytteion Antik Kenti’nin turizm potansiyeline yönelik SWOT analizi yapılmıştır. Analiz sırasında, antik kentte gözlemlenen tabelalar ve antik kente ilişkin literatür taramasından alınan bilgiler de göz önünde bulundurulmuştur. Araştırmada Adramytteion Antik Kenti ve çevresi incelenmiş ve analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde öne çıkan bulgularda, antik kentin bölgenin turizm potansiyeline katkı sağlaması açısından “çevre düzenlemesinin daha özenli ve dikkat çekici olması gerektiği ve antik kenti öne çıkaracak tabela sayısının artırılması gerektiği” tespit edilmiştir. Araştırma, 17-21 Temmuz 2024 tarihleri arasında yazarlar tarafından antik kentte çekilen fotoğraflarla desteklenmiştir. Antik kent çevresi incelendiğinde çeşitli arkeolojik bulgular ve mimari kalıntılar tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda bölgenin tanıtımının yapılabilmesi, destinasyonun pazarlanabilmesi açısından yatırımlar yapılması ve antik kente giden yolun çevresinin düzenlenmesi için turizm paydaşlarına yönelik birçok öneri geliştirilmiştir.Öğe İlk Türk yemek kitabı Melceü’t-Tabbahin’de bulunan tatlılar üzerine bir değerlendirme(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Badem, AbdullahToplumların birçok değişik özelliklere sahip medeniyetler kurarak yaşadıkları Anadolu’da zengin bir kültür ortaya çıkardıkları görülmektedir. Bu zenginlikle beslenmeye başlayan Selçuklu Dönemi’nde nispeten sade olan Türk mutfağı Cumhuriyet Dönemi’ne gelinceye kadar önemli mesafeler kat etmiştir. Türk mutfağında da toplumun diğerleri ile kültürel etkileşimi neticesinde yemekler ve tatlılar çok çeşitlenip zenginleşmiştir. Bu çalışmada, Mehmet Kamil’in 1844 yılında yazdığı ilk Türk yemek kitabının içerdiği tatlılar üzerinden Türk mutfağındaki tatlıların günümüze kadar değişimi doküman inceleme yöntemiyle değerlendirilmiştir. Kitabın yazıldığı günden günümüze 150 yıldan fazla zaman geçmesine rağmen tatlıların Türk mutfağında halen önemini koruduğu bilinmektedir. Kitap’taki tatlılar bağlamında, Türk mutfağı tatlıları; i) hamur tatlıları, ii) sütlü, hafif tatlılar ve şekerlemeler ile iii) meyveli tatlılar olmak üzere üç ana gruba ayrılmaktadır. Bu tatlılardan baklavalar, helvalar, kadayıflar, lokmalar, aşure, sütlaç ve ayva tatlısı gibi çeşitlerin halen Anadolu’da yaygın olarak yapıldığı belirlenmiştir. Kavun baklavası, lorlu baklava gibi bazı tatlılar ise birçok yerde neredeyse unutulmaya yüz tutmuş olup sınırlı olarak yapılmaktadır. Türk toplumunun damak tadının değişimi ile tatlıların yapımında kullanılan malzemelerde zamanla değişim meydana gelmiştir. Kitabın yazıldığı dönem ve öncesinde mutfakta pekmez ve bal asıl tatlandırıcı olarak kullanılmıştır. Ayrıca günümüzde tüketilen yağların yerine de susam yağı hatta hayvan iç yağlarının tatlılarda kullanıldığı tespit edilmiştir. Literatürde, Türk tatlılarıyla ilgili bilgilerin sınırlı olduğu görülmüş olup gastronomik ve etimolojik olarak ayrıntılı araştırılması gerekmektedir.Öğe Covid-19 pandemi döneminin Türk Hava Yolları ve Pegasus Hava Yolları üzerindeki etkilerinin analizi: Olay çalışması yöntemi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Büyükipekci, Semih; Uçdu, SevdaCovid-19 birçok sektörde olumsuz etkilere sebep olmuştur. Bu olumsuzluklardan etkilenen sektörlerden biri de havacılık sektörü olmuştur. Salgın, havacılık sektörünü sosyal, ekonomik ve politik yönden etkilemiştir. Salgın nedeniyle dünya ülkelerinde havayolu taşımaları askıya alınmış ve ülkelere giriş çıkışlara sınırlamalar getirilmiştir. Havayolu şirketleri bu olumsuz durumdan en az hasarla çıkmak için kendi içinde pek çok tedbir almıştır. İşçi çıkarma, ücretsiz izin gibi tedbirlerle havayolu şirketleri bu kriz döneminde varlığını korumaya çalışmıştır. Çalışmada Covid-19 döneminde BİST 100’de işlem gören Türk Hava Yolları ve Pegasus Hava Yolları şirketlerinin tepkileri olay çalışması yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Türkiye’de ilk Covid-19 vakasının görüldüğü gün 0. gün kabul edilmiş ve olay tarihinden +5, -5 gün alınarak analiz yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda hipotezler oluşturulmuş ve bu oluşturulan hipotezlerden H0 hipotezi kabul edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre olay gününün şirketlerin hisse senetleri üzerinde etkisi vardır ve bu etki olumsuz yönde gerçekleşmiştir sonucuna ulaşılmıştır.Öğe En iyi müze ödüllü Efes Deneyim Müzesi ziyaretçi yorumlarının incelenmesi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Sezgin, Mete; Karagöz, Bengü Su; Ölmez, Elmas TokluGünümüzde müzeler ziyaretçilere yeni ve farklı bir deneyim sunmak için daha etkili ve ilgi çekici olan yollara başvurmaktadır. Teknolojik gelişmelerle birlikte müzelerde ziyaretçilere aktarılan olayların duyulara hitap etmesini sağlayan, hissedilebilir deneyimler etkileyici olabilmekte ve kalıcılığı arttırabilmektedir. Bu deneyim müzelerinden biri de UNESCO Dünya Mirası Listesi’nde yer alan Efes Antik Kenti’nin bir parçası olarak hizmet veren Efes Deneyim Müzesi’dir. Tüm duyulara hitap ederek aktarılan bu hikayeleri deneyimlemek isteyen ziyaretçilerin sayısı artmaktadır. 2023 yılında hizmete başlayan müze, 2024 yılında “En İyi Müze” ödülünün de sahibi olmuştur. Bu araştırmanın amacı, Efes Deneyim Müzesi ziyaretçilerinin deneyimlerini paylaştıkları yorumları analiz ederek deneyim müzeleri hakkındaki görüşlerin ortaya konulması ve öneriler sunulmasıdır. Bu kapsamda nitel veri analiz yöntemlerinden içerik analizi ile Google yorumlardan 802 yorum incelenmiştir. MAXQDA programı aracılığıyla çözümlenen veriler doğrultusunda değerlendirmelerde bulunulmuştur. Araştırma sonucunda Efes Deneyim Müzesi ziyaretçilerinin genel olarak olumlu değerlendirmelerde bulunduğu, olumsuz yorumlarda en fazla ücret unsurunun ön plana çıktığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Çevrimiçi gastronomi deneyimlerinin turizme yönelik etkileri(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Uzun, Mesud; Karahan, SeldaFarklı ülkelerde çevrim içi yolla gerçekleştirilen çeşitli etkinlikler, yerel halkla iletişim kurmanın ve kültürel etkileşimde bulunmanın önemli bir aracı olabilmektedir. Çalışma kapsamında, çevrim içi mutfak eğitimlerine katılmış farklı ülkelerden kişilerin yorumlarından yola çıkarak, bu deneyimlerin turizm üzerindeki etkilerini incelemek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Airbnb platformunda yer alan Türkiye’deki ev sahiplerinin sunduğu 8 çevrim içi mutfak eğitimine ilişkin 496 yoruma dayalı netnografik bir araştırma yapılmış ve katılımcı yorumları tematik analiz çerçevesinde incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Türkiye’de sunulan çevrim içi mutfak eğitimi deneyimlerinin turizme etkisine yönelik katılımcı görüşlerinden elde edilen bilgiler; sosyal etkileşim, seyahat planlama, kültürel deneyim, eğitim temaları altında toplanmıştır. Araştırma sonucu, çevrim içi mutfak deneyimlerinin yerel halkla iletişim kurma, seyahat hakkında karar verme ve kültürel etkileşimde bulunma açısından bir araç olabileceğini göstermektedir. Ayrıca yapılan analiz doğrultusunda, bu etkinliklerin turistler ve yerel halk arasında bir bağ oluşturarak turizme çok yönlü etki edebileceğine yönelik kanıtlar sunulmuştur.Öğe Sağlık turistlerinin Türkiye’yi tercih nedenlerinin belirlenmesi: Bir vakıf üniversite hastanesi örneği(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Can, Barış; Özçelik, Mail; Yiğit, PakizeSon yıllarda yaygın hale gelen sağlık turizmi özellikle gelişmekte olan ülkelerde önemli bir gelir kaynağıdır. Bu çalışmada, akredite bir Vakıf Üniversite hastanesine tedavi amacıyla gelen sağlık turistlerinin Türkiye’yi tercih nedenleri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ilinde bir Vakıf Üniversitesi bünyesinde hizmet veren bir hastaneye sağlık hizmeti almak için başvuran yabancı uyruklu 284 hasta oluşturmuştur. Veriler, çevirmen eşliğinde yüz yüze anket yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler (ortalama, standart sapma ve yüzde dağılımlar) ve Spearman sıra korelasyon analizi kullanılmıştır. Tedavi amaçlı gelen yabancı hastaların Türkiye’yi tercih nedenleri arasında, “birinci sınıf doktor, hemşire ve sağlık personeli” (4,39±0,65) en önemli faktör olarak bulunmuştur. Çalışmada ayrıca, hastaların Türkiye’yi ve hizmet aldıkları hastaneyi tekrar tercih etme ve tavsiye etme niyetleri ile “yaş”, “eğitim durumu”, “uluslar arası akreditasyon”, “tedavi sonrası ücretsiz/uygun fiyatlı seyahat turları”, “Türkiye’nin turistik özellikleri” ve “dini ve kültürel yakınlık” arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0,05). Ülkemizde sağlık turizminin teşviki için, kalifiye sağlık personeli, hizmet kalitesi ve alt yapıya ilişkin faktörlerin iyileştirilmesi ve güçlendirilmesi oldukça önemlidir.Öğe Dijital sosyal kimlik oluşumunda sosyal medya kullanımının etkileri ve dinamikleri(Selçuk Üniversitesi, 29.06.2024) Summak, Mehmet ErhanBu çalışma da, dijital çağın gelişimiyle birlikte sosyal medya platformlarının insanların sosyal kimliklerini oluşturma ve ifade etme süreçlerindeki rolü incelenmiştir. Sosyal medya, bireylerin dijital ortamdaki kimliklerini şekillendirme sürecinde kritik bir araçtır. Özellikle çevrimiçi etkileşimlerin, insanların kendilerini nasıl gördüklerini ve diğerlerini nasıl algıladıklarını belirlemede önemli bir rol oynamaktadır. Ayrıca çalışmada, arkadaşlık ağlarının ve içerik yönetiminin çevrimiçi kimliklerin oluşumunda ve şekillendirilmesinde önemli olduğu vurgulanmıştır. Arkadaşlar ve takipçiler, kullanıcıların çevrimiçi varlıklarını düzenlemelerinde etkili olurken, içerik paylaşımı da sosyal onay arayışını etkilemektedir. Bununla birlikte, sosyal medyadaki karşılaştırma ve rekabet gibi faktörlerin, bireylerin benlik saygısı üzerinde olumsuz etkilere yol açabileceği ve tutarlı bir çevrimiçi kimlik sunumunu sağlamak için zorlu bir süreçle karşılaşılabileceğini vurgulamaktadır. Gizliliğin ve anonimliğin de çevrimiçi kimliklerin oluşturulması sürecinde önemli bir rol oynadığı anlaşılmaktadır. Gerçek isim kullanımı ile anonimlik arasında bir denge kurmanın mümkün olduğu ve sosyal medya platformlarının gizlilik ayarlarının, kullanıcıların çevrimiçi varlıklarını düzenlemelerine yardımcı olabileceği görülmüştür. Ancak bu süreçte kullanıcıların içsel ve dışsal baskılarla karşılaşabileceği ve çevrimiçi kimliklerinin karmaşıklığında gezinmek zorunda kalabilecekleri de bir gerçekliktir. Ayrıca çalışmada sosyal medyanın sosyal kimlik üzerindeki olumsuz etkileri de ele alınmıştır. Sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla birlikte, bazı olumsuz etkilerin ortaya çıktığı ve bu etkilerin kullanıcıların yaşadığı stres ve kaygıları artırabileceği vurgulanmıştır. Bu noktaları göz önünde bulundurarak, dijital platformlarda sosyal kimliğin geleceği üzerine yapılan tartışmaların önemine de dikkat çekilmiştir. Bu bağlamda, sosyal medyanın insanların sosyal kimlikleri üzerindeki etkilerini anlamak ve bu etkilerle başa çıkmak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulmaktadır.Öğe Çatalhöyük gastronomy culture: The first known culinary practices in Anatolia (Türkiye) and world history(Selçuk Üniversitesi, 29.06.2024) Bayu, Ali; Batu, Heysem SuatÇatalhöyük is an archaeological site located in the Çumra district of Konya, Türkiye, with a deep-rooted history dating back to around 7500 BCE and still not fully explored. In this article, the eating habits and gastronomy culture of Çatalhöyük are examined, focusing on its history and culture. Remarkable findings in terms of dietary culture include the discovery of fossils of charcoal, grains, seeds, wild fruits, and plant bulbs. Additionally, the presence of hearths, storage containers, food processing tools, and grain storages within adjacent houses demonstrates how dietary activities were conducted. The abundance of wooden bowls, clay pots, and items made from plants such as baskets, crates, and mats as kitchen utensils indicates the processing, consumption, long-term storage, and potential for future production of these products. According to research, it can be said that herbs such as rye, chickpeas, lentils, figs, plums, sumac, blackberries, mallow, purslane, clover, and bird’s foot trefoil were used during that period. Moreover, it is known that crops such as barley, wheat, millet, peas, chickpeas, lentils, almonds, and gum trees were also utilized. However, some wall paintings and decorations on utensils do not fully explain the types of meals prepared during that time. Therefore, further research is needed to fully understand the dietary culture at Çatalhöyük. This article aims to shed more light on the culinary culture of Çatalhöyük by conducting an in-depth literature review online, thereby contributing new insights to both Turkish and global gastronomy literature.Öğe Turizm işletmelerinde uygulanan mobil pazarlama uygulamalarının tüketici davranışları açısından değerlendirilmesi(Selçuk Üniversitesi, 29.06.2024) Bilge, Ayşe Cabi; Kara, HaticeGünümüzde yaklaşık olarak dört milyar sosyal medya kullanıcısı ve beş milyar cep telefonu kullanıcısı aktif durumdadır. Pek çok araştırmacı mobil iletişim araçları ve tüketici davranışları arasındaki bağlantıyı araştırmaktadır. Dijital gelişim sonucunda insanlar her zamankinden daha fazla birbirine bağlı yaşamakta ve bütün bilgilere avucunun içinde hâkim olabilmektedir. Mobilite ve sosyal medya tüketicilerin karar verme süreçlerinde pazarlama açısından büyük bir etki oluşturmaktadır. Sosyal medya her gün gelişirken, kullanıcılar ve iş dünyası için yeni medya trendleri ortaya çıkmaktadır. Mobil uygulamalar bütün sektörler ve özellikle pazarlamacılar tarafından kullanılması gereken stratejik bir süreçtir. Sosyal medya, markaların pazarlama stratejisini geliştirmek için pek çok yeni uygulama sağlamıştır. Bu durum turizm işletmeleri için de çok büyük önem arz etmektedir. İnsanlar iletişimin çok hızlı yaşandığı dijital çağda hizmet işletmesi olarak faaliyet gösteren turizm işletmeleri açısından bu daha önemli bir konuma gelmiştir. Çalışmada turizm sektöründe uygulanan mobil pazarlama uygulamalarının tüketici davranışları açısından değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Tüketicilerin mobil pazarlama uygulamalarına bakışını etkileyen faktörleri ve bu faktörleri etkileyen değişkenler ve bu değişkenler arasındaki ilişki araştırılmıştır.Öğe Konaklama işletmelerinde Piotroski F skor ve hisse senedi getirisi: Borsa İstanbul’da bir araştırma(Selçuk Üniversitesi, 29.06.2024) Karadeniz, Erdinç; İskenderoğlu, ÖmerBu araştırmanın amacı Borsa İstanbul Otel ve Lokantalar Sektöründe hisse senetleri işlem gören konaklama işletmelerinin finansal performansını Piotroski F-Skor yöntemiyle analiz etmek ve hesaplanan F-Skorlarının potansiyel hisse senedi getirilerini yansıtma düzeyini değerlendirmektir. Bu kapsamda öncelikle işletmelerin 2018-2022 yıllarındaki karlılık, likidite-borçlanma ve faaliyet etkinliği üzerine toplam dokuz finansal gösterge hesaplanmış ve performansları 0-9 arasında puanlanmış ve ortalamaları alınarak en yüksekten en küçüğe gruplandırılmıştır. Daha sonra işletmelerin 2019-2023 yıllarına ait hisse senedi getirileri hesaplanmış ve işletmelere ait Piotroski-F skorlarının içinde bulunulan ve gecikmeli olarak bir yıl sonraki hisse senedi performansını tahmin gücü değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda konaklama işletmelerinde en başarılı olduğu tespit edilen değişkenin ödenmiş sermayedeki değişim olduğu, buna karşılık, en başarısız olduğu belirlenen değişkenin ise aktif devir hızındaki değişim olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca yüksek F-Skoruna sahip konaklama işletmelerinin hisse senetlerinden oluşan portföyün, daha düşük F-Skoruna sahip işletmelerden oluşan portföylerden hem içinde bulunulan yıl hem de gecikmeli olarak daha iyi performans gösterdiği saptanmıştır. Bu bağlamda Piotroski F-Skorunun konaklama alt sektöründeki hisse senedi yatırım stratejilerinde önemli bir performans tahmin göstergesi olduğu gözlemlenmiştir.Öğe Turizm ve teknoloji vasıtasıyla kırsalın küreselleşmesi üzerine bir değerlendirme: Mardin Süryani köyleri(Selçuk Üniversitesi, 29.06.2024) Çakırtaş, Kübra; Genç, KorayBu araştırmanın amacı, turizm ve iletişim teknolojilerinin kırsal alanların küreselleşmesine zemin hazırladığı düşüncesi üzerine bir değerlendirme sunmaktır. Araştırma, küreselleşme kavramını ve diğer ilgili faktörleri odak noktasına alarak, Mardin ilinde pizza gibi yöreye has olmayan küresel bir gıda ürününe odaklanan kırsal işletmeler üzerinden yürütülmüştür. Değerlendirmelere temel oluşturması bakımından işletmelerle ilgili ikincil veri kaynaklarından edinilen bilgiler sunulmuştur. Söz konusu işletmelerin ortak noktalarına bakıldığında kültür ithalatı sonucunda bir furyanın ürünü oldukları, iletişim teknolojilerinin pazarlamada kullanımına önem verdikleri, romantizm ve onunla ilişkili hedonik tüketimi fırsata çevirdikleri çıkarımını yapmak mümkündür. Bu işletmelerin özellikle bazılarının şu aşamada gördükleri talep bir başarıymış gibi gözükmesine rağmen bütüncül sürdürülebilir destinasyon yaklaşımına uymadıkları da açıktır. Bu bağlamda hem işletmeler hem de bölge turizmi için sürdürülebilirlik odaklı önerilerle araştırma sonlandırılmıştır. Aksi takdirde ilgili kırsal yerleşimlerde istikrarlı ve katkı sağlayıcı bir turizm hareketliliğinin sağlanmasından ziyade yerel değerlerin dahil edilmediği ve hatta soylulaştırma ve kültürel asimilasyonun ön plana çıktığı bir küreselleşme sürecinin yaşanabileceği ifade edilebilir.Öğe Yapay zekâ destekli sohbet robotları ile tatil rotası belirleme: karşılaştırmalı bir analiz(Selçuk Üniversitesi, 29.06.2024) Çiçekdağı, MünevverBu çalışmada, Konya ilinde yaşayan, kültür ve inanç turizmine ilgi duyan, aynı zamanda doğal güzellikleri keşfetmek isteyen ziyaretçilerin ideal üç günlük tatil rotalarını belirlemek amacıyla beş farklı yapay zekâ destekli sohbet robotu (Google AI Chatbot, ChatGPT, Monica, Bing Chat, Youchat) karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Her bir sohbet robotu, Konya dışındaki seyahat alternatiflerini de değerlendirerek ve kısıtlı bir bütçe göz önünde bulundurarak önerilerde bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar, sohbet robotlarının tatil planlama yeteneklerini ve kullanıcı ihtiyaçlarına ne derece uyum sağladıklarını ortaya koymuştur. Çalışma belirli bir “bölge”, “bütçe” ve “zaman” kısıtı içerisinde turistlere kişisel seyahat rotası çizmeye odaklanması bakımından önem arz etmektedir. Çalışmada, yapay zekâ destekli sohbet robotlarının sunduğu tatil rotaları kullanıcı deneyimi ve maliyet etkinliği açısından incelenmiş ve tablo halinde sunulmuştur. Sonuç olarak, farklı yapay zekâ destekli sohbet robotlarının tatil destinasyonu önerileri karşılaştırılmış ve her birinin güçlü yönleri ile sınırlılıkları tartışılmıştır. Bu çalışma, yapay zekâ destekli sohbet robotlarının turizm sektöründeki potansiyeli ve kullanıcı odaklı hizmet geliştirmedeki rolüne vurgu yapmaktadır.Öğe Have career plans changed? Reflections of the Covid-19 pandemic on employees’ career plans(Selçuk Üniversitesi, 11.12.2023) Yaşar, Emre; Öztürk, İsmailThe main purpose of this research is to determine how Covid-19 affects the career plans of hotel employees. For this purpose, the career plans of the employees are examined before and after Covid-19. The qualitative research method was adopted as it is suitable for the purpose of the research. Semi-structured interview form was used in the interview technique. There are 6 questions in the interview form. The notes and recordings taken during the interviews were checked and transcribed before analysis, and then content analysis was applied. In this way, themes and codes were determined. As a result of the content analysis, “The Effects of Covid-19 on Career Plan” was determined as the main theme. The sub-themes are career plan before Covid-19, thoughts about the profession before Covid-19, Covid-19 process unemployment, Covid-19 process hopelessness, thoughts about the profession after Covid-19, career plan after Covid-19. When the results of the research are evaluated in general, it is concluded that the career plans of some employees changed before and after Covid-19. The unemployment and hopelessness of the employees during the Covid-19 process is seen as the most important reason for this situation. The career plans of some employees did not change before and after Covid-19.Öğe Günübirlik turlara yönelik seyahat kalitesi algısı ve tekrar katılma niyeti üzerine bir araştırma(Selçuk Üniversitesi, 11.12.2023) Ünüvar, Şafak; Şalvarcı, Simge; Sarı Gök, HaticeGünübirlik turlar, destinasyon pazarlaması ve destinasyonların sosyoekonomik olarak gelişmesine katkıda bulunurken, turistler açısından tatil deneyimini zenginleştirdiği gözlemlenmektedir. Bu bağlamda, araştırmanın odak noktası günübirlik turlara katılan turistlerin seyahat kalite algısının tekrar katılma niyeti üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın amacını gerçekleştirmek için günübirlik turlara katılan 400 katılımcıdan anket tekniğiyle veri toplanmıştır. Elde edilen veriler faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, seyahat kalitesi algısının samimiyet boyutunun tekrar katılma niyeti üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkisi olduğu, diğer boyutların ise tekrar katılma niyeti üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı sonucuna varılmıştır.Öğe Dijital oyun bağımlılığının ciddi boş zaman faaliyeti perspektifinden incelenmesi(Selçuk Üniversitesi, 11.12.2023) Bayrak, Ali; Demirel, Mehmet; Demirel, Duygu HarmandalLiteratürde yapılan çalışmalar incelendiğinde dijital oyunların bilinçli olarak tüketildiği zaman faydalı olabileceği ve kişinin bazı duyusal özelliklerini geliştirebileceği yönünde tartışmalar mevcuttur. Bu noktadan hareketle tasarlanan bu çalışmanın amacı serbest zamanlarda dijital oyun oynayan üniversite öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıkları ile ciddi boş zaman faaliyetleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubu olarak Necmettin Erbakan Üniversitesi seçilmiştir. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 222 kişi oluşturmaktadır. Toplanan veriler Jamovi programı ile analiz edilmiştir. Verilerin çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılmış, verilerin parametrik dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Bu doğrultuda ANOVA ve T-testi yapılmış, anlamlı farklılıkların yönünün tespiti için ise Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre yaş, cinsiyet, rekreatif etkinliklere katılım şekli ve oyun oynama sıklığı değişkenlerine göre dijital oyun bağımlılığının ve ciddi boş zaman ölçeklerinin arasında anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, ciddi boş zaman ve dijital oyun bağımlılığı arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (p=0.05).Öğe Toplu iş hukukunda işyeri sendika temsilcisinin feshe karşı korunması(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2022) Tulukcu, Nezihe Binnurİşyeri sendika temsilcisinin temel görevleri, 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu’nda “işyeri ile sınırlı olmak kaydı ile işçilerin dileklerini dinlemek ve şikâyetlerini çözümlemek, işçi ve işveren arasındaki iş birliğini, çalışma barışını ve uyumunu sağlamak, işçilerin hak ve çıkarlarını gözetmek ve iş kanunları ile toplu iş sözleşmelerinde öngörülen çalışma şartlarının uygulanmasına yardımcı olmak” şeklinde düzenlenmiştir. İşyeri sendika temsilcisi görev ve yetkilerinin gereğini yerine getirirken işini kaybetme korkusu olmamalı ve herhangi bir baskıya maruz kalmamalıdır. Bu açıdan bu işçilerin iş ilişkisinin devamında feshe karşı korunması ve buna ilişkin özel olarak güvence altına alınması büyük öneme sahiptir. İşveren, işyeri sendika temsilcisinin iş sözleşmesini haklı bir neden olmadıkça ve nedenini yazılı olarak açık ve kesin şekilde belirtmedikçe feshedemez. Fesih bildiriminin tebliği tarihinden itibaren bir ay içinde, temsilci veya üyesi bulunduğu sendika dava açabilir. Temsilcinin işe iadesine karar verilmesi halinde, fesih geçersiz sayılarak temsilcilik süresini aşmamak kaydıyla fesih tarihi ile kararın kesinleşme tarihi arasındaki ücret ve diğer hakları ödenir.Öğe İdari para cezası ve idari para cezasının belirlenmesi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2022) Akbulut, Berrinİdari para cezası, kabahatler hukuku yaptırımlarından biridir. Kanun koyucu suçlar için öngörülen para cezasından ayırmak için kabahatlere uygulanacak para cezasını idari para cezası kavramıyla ifade etmiştir. İdari para cezası, Kabahatler Kanununun İdari Yaptırımlar başlığını taşıyan 3. Bölümünün 17. maddesinde düzenlenmiştir. Düzenlemede idari para cezası tanımlanmamış, ancak türleri belirtilmiş ve nasıl yerine getirileceği hükme bağlanmıştır. Ayrıca düzenlemede alt ve üst sınırlar arasında öngörülen idari para cezasını belirlenmesinde hangi ölçütlerin kullanılacağı da ifade edilmiştir.Öğe Dönüşen; demokratikleşemeyen kamusal alan(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2022) Terzioğlu, DilekLiberal demokratik teori, bireyin önceliğini vurgulasa da “halkın, halk için, halk tarafından yönetimi” tanımında da sembolleştiği gibi sivil toplumun katılımını talep etmektedir. Bu birlikte hareket etme durumu “kamusal alanda ortak aklın kullanımıyla” mümkün kılınacaktır. Kamusal alan özünde, bir topluma ait gerçeklerin ve düşüncelerin dolaştığı ve ortak bir bilgi birikiminin toplu siyasal eyleme temel oluşturduğu o topluma ait iletişim alanlarını ve kurumlarını içerir. Kamusal alanının dönüşümü sürecinde on sekizinci yüzyıl itibariyle kitle iletişim araçları toplumun ana enformasyon kaynağı ve paylaştığı deneyimin odağına dönüşmüştür. Modern “haber” kavramı, vatandaşları en önemli bilgilerle donatmanın bir aracı olarak gelişmiştir. Ancak medyanın ekonomi-politiği nedeniyle kitle iletişim araçlarının kamusal alan yaratmak yerine, siyasi ve ekonomik güç odaklarının ideolojik aracı haline geldiği iddia edilmektedir. Gelişen iletişim teknolojileri yoluyla dolayımlanan enformasyon daha kolay ve hızlı ulaşılabilir ve paylaşılabilir olsa da kamusal alanın bu dönüşümü, demokratikleşme yönünde bir ivme sağlamamaktadır.Öğe Turizm sektöründe yerel halkın yaşam kalitesi kavramı(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2022) Keleş, Hüseyin; Akmeşe, HalilYerel halkın yaşam kalitesi turizmin gelişiminden ve turizm kaynaklı ortaya çıkan ekonomik, sosyal, kültürel ve çevresel etkilerden direkt olarak etkilenmektedir. Bu bağlamda, yerel halkın turizm faaliyetlerinden memnun olup destinasyonda turizmin gelişimine destek vermesi turizmin o destinasyonda sürdürülebilir olması yönünde ele alınması gereken en önemli unsurlar arasındadır. Dolayısıyla, yerel halk bir destinasyonda turizmin planlanmalarında kilit rol oynayan bir paydaş olarak kabul edilmektedir. Yerel halkın yaşam kalitesi kavramı her ne kadar ilk başlarda turizm bazlı değerlendirilen bir kavram olmasa da son yıllarda turizm destinasyonları açısından oldukça önemli bir kavram haline gelmiştir. Bunun başlıca nedeni turizmin ziyaretçilerin turizmden alacakları hazzın yanı sıra yerel halkı da benzer ölçüde etkilemesinden kaynaklanmaktadır. Yapılan bu çalışmanın temel amacı kavramsal çerçevede yerel halkın yaşam kalitesi kavramını inceleyerek yaşam kalitesine ilişkin yapılan çalışmaların kapsamlı olarak değerlendirilmesidir. Netice olarak yerel halkın yaşam kalitesine yönelik yapılan çalışmalar incelendiğinde, turizm planlamalarının amacına ulaşmasında yöre halkının son derece önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.