Yazar "Bülbül, Hasan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 13 / 13
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe BİLGİ YÖNETİM MODELLERİNİN ÜRETİM VE FİRMA PERFORMANSINA ETKİSİ(Selçuk Üniversitesi, 2007) Bülbül, HasanBu çalışma imalat sanayinde bilgi yönetim modelleri ile bunların üretim ve firma performansına etkisini ampirik olarak incelemektedir. Araştırmada standart bir anket formu kullanılarak farklı endüstrilerde faaliyet gösteren 141 firmadan veri toplanmıştır. Firmaların bilgi yönetim modellerini tanımlamak için kümeleme analizi yürütülmüştür. Kümeleme analizi sonucu bilgi yönetim davranışlarıyla ilgili üç grup ortaya çıkmıştır. Bu üç grup bilgi yönetim uygulamalarına göre; i. gelenekselci firmalar, ii. bilgiyi önemseyen firmalar ve iii. bilgi tabanlı firmalar olarak tanımlanmıştır. Analiz sonuçları üretim ve firma performansı bakımından gruplar arasında önemli farklılıkların bulunduğunu, bilgi tabanlı firmaların daha iyi üretim ve firma performansına sahip olduklarını ortaya koymuştur. Özellikle bilgi yönetim süreç yetenekleri gelişmiş firmaların açık bir şekilde daha iyi üretim performansı sergilediği görülmüştür.Öğe Bilişim teknolojileri kullanımının işletme performansına etkisi: küçük ve orta ölçekli sanayi işletmelerinde bir uygulama(Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2003) Güleş, Hasan Kürşat; Bülbül, Hasan; Çağlıyan, Vural; TR6703Bilişim teknolojileri (BT) kullanımının, ölçekleri (küçük, orta, büyük) önemli olmaksızın işletmelerin performansı üzerinde önemli bir etkisi bulunmaktadır. Bu çalışmada BT kullanımının küçük ve orta ölçekli sanayi işletmelerinin (KOSİ) performansı üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmaktadır. Konya ilinde faaliyette bulunan 66 KOSİ ile gerçekleştirilen uygulama sonucunda elde edilen bulgular ışığında BT kullanımının faydaları ve bu faydaların elde edilmesi için BT uygulamasında dikkate alınması gerekli faktörler tartışılmaktadır.Öğe Bilişim Teknolojilerinin Çeşitli Performans Göstergeleri ile İlişkisi(Selçuk Üniversitesi, 2016) Bülbül, Hasan; Topal, Ayşe; Büyükkeklik, Arzum; Demirer, ÖmürSon yıllarda bilişim teknolojilerine yapılan yatırımlar önemli biçimde artarken performansa etkisine ilişkin çelişkili sonuçlar söz konusudur. Birçok çalışma bilişim teknolojilerinin verimliliği artırmaya, kaliteyi yükseltmeye ve firma performansını geliştirmeye önemli etkisi bulunduğunu ortaya koyarken, çalışmalardan bazısı ise bu teknolojilerin herhangi bir etkisi bulunmadığını ifade etmektedir. Bu çalışmada bilişim teknolojilerinin performansa etkisine Türkiye özelinde yeni bir kanıt aranmış, teknolojiler ile çoklu performans unsurları (yenilik, kalite, verimlilik, karlılık ve büyüme performansı) arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada kullanılan veri kesitsel tipte olup geliştirilen standart bir anket formu yardımıyla İstanbul Sanayi Odası tarafından açıklanan en büyük bin listesinde yer alan ve sekiz farklı sektörlerde faaliyet gösteren firmalardan elde edilmiştir. Yürütülen çoklu uyum analizi sonuçları performans unsurları (yenilik, kalite, verimlilik, karlılık ve büyüme performansı) ile teknoloji değişkenleri arasında doğrudan bir ilişki bulunmadığını ortaya koymuştur. Ayrıca sonuçlar yenilik, kalite ve verimlilik performansı ile firma genel performansı arasında doğrudan ilişki olduğunu doğrulamıştır. Sonuç bölümünde bulgulardan hareketle uygulayıcılara öneriler sunulmuştur.Öğe Bilişim Teknolojilerinin Faydaları, Yenilik ve Genel Performans Arasındaki İlişki(Selçuk Üniversitesi, 2015) Bülbül, HasanGünümüzde firmalar giderek artan oranda küreselleşme, türbülans ve karmaşa ile tanımlanan bir dünyada kendilerini bulmaktadır. Böyle bir ortamda firmalar rekabet etmede geçmişte güvendikleri geleneksel üretim faktörlerine daha az güvenir olmuş bilgi, geleneksel üretim faktörlerinin yerini almıştır. Bu durum bilişim teknolojilerine (BT) verilen önemin artmasına yol açmıştır. Çünkü BT’deki ilerlemeler firmaların bilgiyi toplama, analiz etme ve paylaşma yeteneğini geliştirmiştir. Örgütsel performansa önemli pozitif etki sağlayacağı inancıyla da firmalar BT yatırımlarını artırmışlardır. Bu nedenle de son 20–30 yıldan buyana BT ve firma performansı arasındaki ilişkinin anlaşılması akademisyenlerin ve yöneticilerin önemle ilgilendikleri bir konu olmuştur. Bu ilgi BT’nin stratejik değeri ve firma performansına etkisine ilişkin çok sayıda çalışmanın yapılmasını sağlasa da BT ve firma performansı arasındaki ilişkiye ait karışık kanıtlar sunan geniş bir literatürün oluşmasına yol açmıştır. Ayrıca neredeyse konuya ilişkin önceki tüm çalışmaların bulguları gelişmiş ülkelerden toplanan verilerle elde edilmiştir. Dolayısıyla önceki çalışmaların bulguları gelişmekte olan, Türkiye gibi, ülkelerdeki firmalar için geçerli olmayabilir. Bu araştırmanın amacı önceki çalışmalardan farklı olarak BT’den beklenen faydalar ile yenilik ve firma performansı arasındaki ilişkiyi gelişmekte olan bir ülkede, Türkiye’de incelemektir. Araştırmada önerilen model Türkiye’nin en büyük kuruluşlarının oluşturduğu ve İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından her yıl düzenli bir şekilde açıklanan İSO 1000 listesinde yer alan 123 firmadan elde edilen veriler kullanılarak test edilmiştir. Çalışmada kullanılan tüm yapıların geçerliliğinin değerlendirilmesinde keşifsel ve doğrulayıcı faktör analizinden yararlanılmıştır. Faktör analizi sonuçları BT’den beklenen faydaların, bilgi, yönetsel ve örgütsel fayda olarak isimlendirilen üçlü bir yapıya sahip olduğunu ortaya koymuştur. İleri sürülen hipotezler yapısal eşitlik analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi sonuçları, BT’nin faydalarının yenilik performansına doğrudan pozitif etkisi olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte BT’nin sağladığı faydaların firma genel performansına doğrudan etkisi ise söz konusu değildir. Ancak BT’nin sağladığı faydaların yenilik performansının aracılık rolü vasıtasıyla firma performansı üzerinde dolaylı etkisinin bulunduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada yenilik performansının firma genel performansına doğrudan etkisinin bulunduğu da doğrulanmıştır.Öğe Bireysel Yetkinlikler ve Yönetici-Çalışan Etkileşiminin İşletme Yenilikçiliğine Etkisi: Türkiye Örneği(Selçuk Üniversitesi, 2017) Bülbül, Hasan; Tunç, TarkanBu araştırmada çalışanların bireysel yetkinlikleri, yönetici-çalışan etkileşimi ve yenilik performansı arasındaki ilişki Türk Patent ve Marka Kurumundan son beş yılda üç ve üzeri patent tescili yaptıran işletmelerden elde edilen veriler kullanılarak incelenmiştir. Keşifsel ve doğrulayıcı faktör analizleriyle geçerliliği ve güvenilirliği tespit edilen boyutlar üzerinden yürütülen yapısal eşitlik analizi sonuçları hem bireysel yetkinliğin hem de yönetici-çalışan etkileşiminin yenilik performansı üzerinde olumlu etkisi bulunduğunu ortaya koymuştur. Bireysel yetkinlikler ile yenilik performansı arasındaki ilişkinin önem düzeyinde, yöneticiçalışan etkileşimi sayesinde önemli bir artış olduğu da çalışmada tespit edilmiştir. Dolayısıyla bireysel yetkinlikler ile yenilik performansı arasındaki ilişkide yönetici-çalışan etkileşiminin düzenleyici rolüne farklı bir kültürde ve gelişmekte olan bir ülkede de rastlanmıştır.Öğe Hizmet Kalitesi Ölçüm Modelleri Servqual ve Serperf’in Karşılaştırmalı Analizi(Selçuk Üniversitesi, 2008) Bülbül, Hasan; Demirer, ÖmürBu çalışmanın temel amacı hizmet kalitesi literatüründe tartışılan bazı konulara farklı bir kültürden, Türkiye’den bulgularla yeni kanıtlar sağlamaktır. Bu amaç çerçevesinde çalışmada genel kabul görmüş hizmet kalitesi ölçüm modelleri SERVQUAL ve SERPERF’in güvenilirliği ve geçerliliği sınanmış, modellerin boyutsal oluşumları ve hizmet kalitesini ölçmede hangisinin daha güçlü olduğu araştırılmıştır. Araştırmada 440 banka müşterisinden toplanan verilerle AMOS 6.0 kullanılarak doğrulayıcı faktör analizi yürütülmüştür. Analiz sonuçları SERVQUAL ve SERPERF modellerinin istatistiksel olarak geçerli ve güvenilir olduğunu ve SERPERF modelinin hizmet kalitesinin boyutlarını açıklamada SERVQUAL modeline göre kısmen daha güçlü olduğunu göstermiştir. Ayrıca SERPERF modelinin tek boyutlu olmadığı, SERVQUAL modeli gibi beş boyuta sahip olduğu tespit edilmiştir.Öğe I?şletmelerde Proaktif Bir Strateji Olarak Yenilikçilik: 500 Büyük Sanayi İşletmesi Üzerine Bir Uygulama(2003) Güleş, Hasan Kürşat; Bülbül, HasanSon yirmi yıldır çevresel faktörlerdeki değişimin hızı, en başarılı işletmeleri bile önemli güçlüklerle karşı karşıya bırakmıştır. Bu durum, işletmelerin sürdürülebilir rekabet üstünlüğü sağlama ve koruma aracı olarak yenilik üzerine yoğunlaşmalarına neden olmuştur. Bu noktadan hareketle bu çalışmada Türkiye'deki işletmelerin yenilik yapısı ve yenilik ile işletme performansı arasındaki ilişki 500 büyük sanayi işletmesi kapsamında incelenmiştir. Araştırma kapsamındaki işletmelerden elde edilen bulgulara göre: (i) İşletmelerin değişik alanlardaki yenilik faaliyetleri son beş yıl içinde istatistiksel bakımdan anlamlı bir düzeyde artmıştır. (ii) Farklı alanlardaki yenilik yapma düzeyi, işletmelerin içinde bulundukları sektördeki rekabet yoğunluğunu algılama düzeyi ile uyguladıkları rekabet stratejisine bağlı olarak değişmektedir. (iii) Daha yenilikçi işletmelerin işletme performansı, daha az yenilikçi işletmelerin performansına göre daha yüksektir.Öğe İNDİRİM MARKETLERİNDE RAF YERLEŞİMİNİN MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ VE SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ(Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2015) Bülbül, Hasan; Çağlın, Cahit; Dumlu, HarunBu çalı?mada indirim marketlerinde raf yerle?iminin(yönetiminin) mü?teri memnuniyetine ve yeniden satın alma niyetine etkisi ara?tırılmı?tır. Ara?tırmada kullanılacak veriler Türkiye çapına yayılmı? üç indirim market zincirinin Niğde il merkezinde faaliyet gösteren ?ubelerinden alı? veri? yapan 407 tüketiciden yüz yüze anket yöntemi kullanılarak toplanmı?tır. Yürütülen faktör analizi sonuçları raf yönetiminin dört boyutlu bir yapıya sahip olduğunu göstermi?tir. Regresyon analizi sonuçları ise indirim marketlerinde raf yönetiminin mü?teri memnuniyetine ve satın alma niyetine istatistiksel bakımdan anlamlı fakat çok dü?ük düzeyde etkisi bulunduğunu ortaya koymu?tur.Öğe Kargo Hizmet Sağlayıcılarında Kalitenin Tüketici Davranışına Etkisi: Bireysel Tüketici Araştırması(Selçuk Üniversitesi, 2014) Büyükkeklik, Arzum; Özoğlu, Buket; Bülbül, HasanSon yıllarda özellikle e-ticaretin gelişmesiyle artan sanal alışveriş, kargo firmalarının iş hacminin artmasına ve tüketici profilinin değişmesine yol açmıştır. Bu durum kargo hizmetlerini ulusal ve uluslararası oyuncularla şiddetli rekabetin yaşandığı bir sektör durumuna getirirken bu firmaların sundukları hizmetlerin kalitesinin de geçmişe kıyasla daha önemli hale gelmesine neden olmuştur. Dolayısıyla kargo hizmetlerinin kalitesinin belirlenmesi ve müşteri tatmini ile tekrar satın alma davranışı üzerindeki rolünün anlaşılması sektördeki firmalar açısından önemlidir. Literatürde hizmet kalitesi bankacılık, perakendecilik, sağlık, eğitim ve turizm gibi pek çok hizmet sektöründe araştırılmış olmasına rağmen kargo hizmet sağlayıcılarının kalitesine yönelik sınırlı sayıda çalışma mevcuttur. Bu çalışmada, kargo firmalarının hizmet kalitesi ile hizmet kalitesinin müşteri tatmini ve tekrar satın alma davranışı üzerine etkisi araştırılmıştır. Araştırmada veriler yüz yüze anket yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde öncelikle keşifsel faktör analizi kullanılarak hizmet kalite boyutları belirlenmiştir. Oluşan boyutların doğrulanmasında doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Araştırma hipotezlerinin sınanmasında ise yapısal eşitlik modellemesinden faydalanılmıştır. Keşifsel ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda kargo firmalarının hizmet kalitesinin fiziksel görünüm, güvenilirlik, yanıt verebilirlik, güvence ve empati şeklinde beş boyutlu bir yapıda olduğu belirlenmiştir. Hizmet kalitesi boyutlardan güvenilirlik ve yanıt verebilirlik boyutlarının aldığı değerler, müşterilerin genel hizmet kalitesi algılarını etkilemede fiziksel görünüm, empati ve güvence boyutlarına göre daha yüksek önemde çıkmıştır. Bu sonuçtan yola çıkarak kargo firmalarına daha iyi hizmet sunumu için hizmetlerinin planlama ve sunumu aşamalarında güvenilirlik ve yanıt verebilirlik boyutlarını öncelikli olarak göz önünde bulundurmaları önerilmiştir. Yapısal eşitlik analizi sonucunda, kargo firmalarında hizmet kalitesinin müşteri tatmini ve tekrar satın alma davranışı üzerinde doğrudan etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Yine analizler müşteri tatmininin hizmeti tekrar alma niyeti üzerinde etkisi bulunduğunu ortaya koymuştur. Sonuçlara göre hizmet kalitesinin artırılması müşterinin hizmeti tekrar satın almasını doğrudan etkilemektedir. Ancak analiz sonuçlarına göre hizmet kalitesinin müşterinin kargo firmasını tercih etmesinde tatmin vasıtasıyla olan etkisinden daha düşük bir etkiye sahip olduğu da belirlenmiştir. Bu noktada hizmet kalitesinin tekrar satın alma davranışına etkisinde müşteri tatmininin güçlendirici bir rolü bulunduğu söylenebilir. Çalışma ile elde edilen sonuçların kargo firmalarına, hizmet kalitesinin değerlendirilmesinde kullanabilecekleri geçerli ve güvenilir bir ölçek sunması, kalite geliştirme çabalarında temel alabilecekleri boyutları bilmeleri ve hizmet kalitesi ile müşteri tatmini ve tekrar satın alma davranışı arasındaki ilişkinin farkında olmaları yönünden katkı sağlaması beklenmektedir. Ayrıca çalışmada kargo firmalarının hizmet kalitesinin ölçümünde SERVPERF ölçeğinin geçerli ve güvenilirliğinin ortaya konmasıyla literatürdeki sınırlı bilginin geliştirilmesine de katkı sağlanacaktır.Öğe Küçük ve Orta Ölçekli? Sanayi? I?şletmeleri?nde Elektroni?k Ti?caret Uygulamaları(Selçuk Üniversitesi, 2003) Çelebi, Ali; Bülbül, Hasan; Güleş, Hasan KürşatIn today’s rapidly changing global business environment Small and Medium Sized Enterprises are advised to reorganize their processes and structures to improve or at least to maintain their competitive situation in the market. In this context, electronic commerce (i.e. buying and selling of goods and services electronically) is a contemporary business methodology that increases the efficiency and effectiveness of trading relationships and enhances the competitiveness of a company. In this study, e-commerce applications in small and medium sized industrial enterprises is elucidated, and suggestions are made to increase the efficiency of e-commerce implementa- tions.Öğe Rekabet üstünlüğü sağlamada ürün ve süreç yeniliği: Bilişim teknolojileri uygulaması(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2003) Bülbül, Hasan; Güleş, Hasan Kürşatİş çevresi küreselleşme, teknolojik ilerlemeler ve artan rekabetle sürekli şekillenirken, işletmeler yeni fırsatlar ve tehlikelerle karşı karşıya kalmaktadır. Bu pazar koşullarında işletmelerin anlamlı bir farklılaşmayı başararak veya düşük bir maliyet konumuna sahip olarak rekabet üstünlüğü elde etmesinde yenilik (ürün ve süreç yeniliğinin) ve bilişim teknolojisinin önemli bir araç olduğu ifade edilmektedir. Bununla birlikte yenilik faaliyetlerinin riskli olması ve bilişim teknolojisinin yüksek maliyetler gerektirmesi, işletmeleri yenilik ve bilişim teknolojisine yatırım yapma konusunda tereddüde itmekte ve bu iki stratejik araçla yeterince ilgilenmelerini engellemektedir. Bu çalışmada yenilik, bilişim teknolojisi ve rekabet üstünlüğü arasındaki ilişki ile bilişim teknolojisinin yenilik (ürün ve süreç yeniliği) faaliyetleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmanın teorik kısmında, bilişim teknolojisi ve yeniliğin stratejik bir araç olarak önemi, başarılı yenilik çalışmalarının gerekleri ve bileşim ' teknolojisinin bunlar üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışmanın uygulama kısmında teorik temeller ışığında oluşturulan kavramsal model çerçevesinde (i) yenilik yapmanın rekabet üstünlüğü sağlayan performans ölçüleri üzerindeki etkisi (ii) bilişim teknolojisi kullanımının rekabet üstünlüğü sağlayan performans ölçüleri üzerindeki etkisi ve (iii) bilişim teknolojisi kullanımının ürün ve süreç yeniliğinin başarısındaki etkisi, Türkiye'nin en büyük 500 sanayi kuruluşu arasında yer alan 108 işletmeden toplanan verilerle araştırılmıştır. Araştırma sonuçlan, bilişim teknolojisini yüksek düzeyde kullanan ve yüksek düzeyde yenilik yapan örgütlerin daha iyi işletme performansı ortaya koyduklarını göstermektedir. Yine, bilişim teknolojisini daha yüksek düzeyde kullanan örgütlerin daha iyi ürün ve süreç yeniliği performansı sergilediklerini göstermektedir. Sonuç olarak bu çalışmada yapılan incelemeler ve ampirik bulgular, ürün ve süreç yeniliğinin başarısında bilişim teknolojisinden etkin olarak yararlanılmasının gerekliliğini ve yenilik, bilişim teknolojisi ve rekabet üstünlüğü arasındaki güçlü bağı göstermektedir.Öğe Yeni ürün performansının artırılmasında ürün geliştirme yöntemlerinin etkisi: Sanayi işletmelerinde bir saha araştırması(2004) Güleş, Hasan Kürşat; Bülbül, HasanGünümüz dinamik rekabet ortamında önemi gittikçe artan yeni ürün geliştirmenin risklerini azaltmak ve başarısını artırmak, ürün geliştirme yöntemlerinin değerlendirilmesini gerekli kılmaktadır. Bu çalışmanın amacı Türkiye'de faaliyette bulunan sanayi işletmelerinin ürün yeniliğine bakışlarını, yeni ürün geliştirme yöntemlerini uygulama düzeylerini ve bunların yeni ürün performansı üzerine etkisini ampirik olarak tespit etmektir. Araştırmada Türkiye'nin 500 büyük işletmesi (İSO 500) içinde yer alan 108 işletmeden toplanan veriler kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sanayi işletmeleri ürün yeniliğinin stratejik gücünün farkında olup, kademeli ürün yeniliklerine ağırlık vermektedir. Diğer taraftan işletmelerde yeni ürün geliştirme yöntemlerinin kullanım düzeyi düşük olmakla birlikte, istatistiksel analizler ürün geliştirme yöntemlerinin yeni ürün performansı üzerinde pozitif bir etkisi olduğunu göstermektedir.Öğe Yenilik yönetiminde zaman boyutu ve zaman temelli rekabet(Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2003) Öğüt, Adem; Bülbül, HasanUlusal sanayi ekonomisinden, küresel bilgi ekonomisine geçiş sürecinde örgütler yoğun rekabet koşulları altında faaliyetlerini sürdürmektedirler. Değişimin türü ve hızının öngörülmesi olasılığının düşük olduğu günümüz iş dünyasında uzun dönemli devamlılık sağlamayı hedefleyen örgütlerin yıkıcı rekabet tehdidini veri olarak algılamaları gerekmektedir. Rekabet üstünlüğü açısından örgütlerin, tüketicilerin artan ve giderek sınırsızlaşan gereksinim ve beklentilerini ekonomik ve hızlı yöntemlerle karşılamaları ve yenilikçi ürünlerle müşteri gereksinim ve beklentilerini biçimlendirmeleri kaçınılmazdır. Bu çalışma, yenilik yönetiminde zaman boyutu ve zaman temelli rekabet üzerinde odaklanmakta ve rekabetçilik düzeyi artan pazarlarda müşterilerin istem ve beklentilerini yansıtan rekabet önceliklerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, geleneksel rekabet paradigmasında yaşanan dönüşümler ve zaman temelli rekabet konsepti tartışılmakta ve hızlı yenilik geliştirme sürecinin örgütlere sunduğu fırsatlar irdelenmektedir.