Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 96
  • Öğe
    Halkla ilişkilerde yapay zeka kullanımı ve geleceğin iletişim stratejilerinin şekillendirilmesi
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Summak, Mehmet Erhan
    Bu çalışmada, halkla ilişkiler alanında yapay zekanın kullanımı ve geleceğin iletişim stratejilerini nasıl şekillendirdiği çok yönlü olarak ele alınmıştır. Yapay zeka veri analizi ve kişiselleştirme odaklı iletişim stratejilerinin geliştirilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Halkla ilişkiler uzmanlarının daha hedefli ve etkili iletişim stratejileri oluşturmasına yardımcı olan yapay zeka, medya eğilimleri, kamuoyu ve paydaş davranışları hakkında içgörüler elde etmeyi kolaylaştırmaktadır. Yapay zekanın halkla ilişkiler üzerindeki etkisi, medya izleme ve rapor oluşturma gibi rutin görevlerin otomasyonuyla başlamış ve tahmine dayalı analitik, duygu analizi ve içerik oluşturma gibi daha karmaşık işlevlere genişlemiştir. Çalışmada, bu gelişmelerin halkla ilişkiler uzmanlarının daha incelikli ve duyarlı iletişim stratejileri geliştirmesine olanak tanıdığı belirtilmiştir. Yapay zekanın büyük miktarda veriyi gerçek zamanlı olarak işleyebilmesi ve analiz edebilmesi, iletişim stratejilerinin daha veri odaklı ve kanıta dayalı olmasını sağlamaktadır. Bu sayede, mesajların optimize edilmesi ve hedef kitlelerle etkileşim kurmak için en etkili kanalların belirlenmesi mümkün hale gelmektedir. Yapay zeka araçları ve teknolojileri halkla ilişkiler kampanyalarının yürütülmesinde giderek daha önemli bir rol oynamaktadır. Yapay zeka destekli algoritmalar, tekrarlayan görevleri otomatikleştirme ve stratejik karar alma süreçlerinde içgörü oluşturma da etkin olarak kullanılmaktadır. Makine Öğrenimi (ML) ve Doğal Dil İşleme (NLP) gibi teknolojilerin, halkın duygu ve düşüncelerini analiz etmede, içerik oluşturma ve dağıtımında, kitle hedefleme ve medya izleme konularında önemli katkılar sağladığı görülmektedir. Yapay zekanın halkla ilişkilere entegrasyonu veri gizliliği, manipülasyon ve algoritmalardaki önyargı gibi önemli etik sorunları da beraberinde getirmektedir. Çalışmada ayrıca, yapay zekanın etik kullanımının doğrudan ele alınması ve bu kullanımın etik standartlara veya yasal gerekliliklere uygun bir çerçeveye oturtulması gerektiği vurgulanmıştır. Kullanıcı rızası ve bilgilendirilmiş onay, algoritmik açıklanabilirlik ve şeffaflık, yapay zekanın etik kullanımında temel unsurlar olarak belirtilmiştir. Ayrıca yapay zekanın aşırı kullanımının insan dokunuşunu ve empatiyi azaltabileceği, yanlış bilgi yayma veya yanlış kararlar alma riskini artırabileceği de ifade edilmiştir.
  • Öğe
    Online otel yorumlarının duygu analizi ile incelenmesi: Konya beş yıldızlı oteller örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2024) Bilge, Ayşe Cabi
    Çevrimiçi yorumlar, konaklama konusunda karar verirken turistler için çok önemli bir bilgi kaynağı haline gelmiştir. Bu makalede, dünya çapında bilenen ve çevrimiçi bir platform olan TripAdvisor’dan toplanan otel değerlendirmelerinden oluşan bir veri kümesini analiz etmek için metin madenciliği tekniklerinden biri olan duygu analizi kullanılmıştır. Duygu analizi, otellerin misafir deneyimlerini etkileyen yönlerine ilişkin içgörüleri ortaya çıkarmaya yarayan yöntemlerden biridir. Araştırmada Konya’da bulunan beş yıldızlı otellerde konaklayan misafirlerin yaptıkları 1.449 yorum analiz edilmiştir. Analiz sonucunda yorumlar pozitif, negatif ve nötr duygular bağlamında gruplandırılmış ve ısı haritaları ile duyguların yüzde değerleri elde edilmiştir. Ayrıca kelime bulutu ve kelime frekansları ile duygu türlerinde hangi kelimelerin ağırlıkta olduğuna dair bulgulara da yer verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre söz konusu otellerin yüksek memnuniyet düzeyine sahip olduğu, olumsuz yorumlarda genel olarak personel yetkinliği, check-in işlemlerinde yaşanan gecikmeler ve oda servisi ile ilgili aksaklıklar bulunduğu görülmüştür. Bulgularımız, otel yönetiminin hizmet kalitesini artırması ve müşteri memnuniyetini iyileştirmesi için değerli bilgiler sağlamaktadır.
  • Öğe
    Yeni nesil medya takibi: Sosyal dinleme ve etki analizi
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Summak, Mehmet Erhan
    Medya takibi, geleneksel izleme yöntemlerinden dijitalleşmeyle evrilen sosyal dinleme kavramına kadar geniş bir dönüşüm sürecinden geçmiştir. Bu çalışma, medya takibinin tarihsel evrimini analiz ederek sosyal dinleme pratiğinin medya ve pazarlama sektöründe nasıl öncü bir rol oynadığını ortaya koymaktadır. Sosyal dinleme, çevrimiçi platformlarda kullanıcıların görüş, eğilim ve etkileşimlerini gerçek zamanlı olarak takip ederek değerli içgörüler elde etmeyi mümkün kılar. Ayrıca çalışma, sosyal dinlemede kullanılan araç ve teknolojilere de odaklanmaktadır. Özellikle doğal dil işleme (NLP), yapay zekâ ve büyük veri gibi gelişmiş teknolojilerin sosyal medya platformlarından kapsamlı veri toplamayı ve analiz etmeyi nasıl mümkün kıldığını da ele almaktadır. Bu noktada veri toplama ve analiz süreçlerinin detaylandırılması sosyal dinlemenin etkinliğini artıran ana faktörleri anlamak açısından önemlidir. Ancak sosyal dinleme uygulamaları zorluklar ve sınırlamalarla da karşı karşıya olup veri güvenliği, gizlilik endişeleri ve analiz sonuçlarının doğruluğu gibi unsurlar uygulama sürecinde önemli birer engel teşkil etmektedir. Medya izleme alanında etki analizi özellikle öne çıkan bir diğer kritik faktördür. Etki analizi, markaların ve kişilerin dijital dünyadaki itibarını ve sosyal etkileşimlerini ölçmek amacıyla geliştirilmiş bir yöntemdir. Bu analiz, markaların kullanıcı deneyimini iyileştirmelerine ve kriz yönetim stratejilerini optimize etmelerine de olanak tanır. Çalışmanın sonunda ise medya izlemede geleceğin trendleri ele alınmakta, sosyal dinleme ve etki analizinin gelecekte daha kişiselleştirilmiş, tahmine dayalı ve etik sorumluluklarla güçlendirilmiş bir yapı kazanacağı öngörülmektedir. Ayrıca çalışma, sosyal dinleme ve etki analizinin medya takip süreçlerinde sağladığı değerli içgörüleri vurgularken, araştırmacılar ve uygulayıcılar için yeni nesil medya takibi uygulamaları ve teknolojileri hakkında derinlemesine bir bakış sunmayı amaçlamaktadır.
  • Öğe
    Dijital sosyal kimlik oluşumunda sosyal medya kullanımının etkileri ve dinamikleri
    (Selçuk Üniversitesi, 29.06.2024) Summak, Mehmet Erhan
    Bu çalışma da, dijital çağın gelişimiyle birlikte sosyal medya platformlarının insanların sosyal kimliklerini oluşturma ve ifade etme süreçlerindeki rolü incelenmiştir. Sosyal medya, bireylerin dijital ortamdaki kimliklerini şekillendirme sürecinde kritik bir araçtır. Özellikle çevrimiçi etkileşimlerin, insanların kendilerini nasıl gördüklerini ve diğerlerini nasıl algıladıklarını belirlemede önemli bir rol oynamaktadır. Ayrıca çalışmada, arkadaşlık ağlarının ve içerik yönetiminin çevrimiçi kimliklerin oluşumunda ve şekillendirilmesinde önemli olduğu vurgulanmıştır. Arkadaşlar ve takipçiler, kullanıcıların çevrimiçi varlıklarını düzenlemelerinde etkili olurken, içerik paylaşımı da sosyal onay arayışını etkilemektedir. Bununla birlikte, sosyal medyadaki karşılaştırma ve rekabet gibi faktörlerin, bireylerin benlik saygısı üzerinde olumsuz etkilere yol açabileceği ve tutarlı bir çevrimiçi kimlik sunumunu sağlamak için zorlu bir süreçle karşılaşılabileceğini vurgulamaktadır. Gizliliğin ve anonimliğin de çevrimiçi kimliklerin oluşturulması sürecinde önemli bir rol oynadığı anlaşılmaktadır. Gerçek isim kullanımı ile anonimlik arasında bir denge kurmanın mümkün olduğu ve sosyal medya platformlarının gizlilik ayarlarının, kullanıcıların çevrimiçi varlıklarını düzenlemelerine yardımcı olabileceği görülmüştür. Ancak bu süreçte kullanıcıların içsel ve dışsal baskılarla karşılaşabileceği ve çevrimiçi kimliklerinin karmaşıklığında gezinmek zorunda kalabilecekleri de bir gerçekliktir. Ayrıca çalışmada sosyal medyanın sosyal kimlik üzerindeki olumsuz etkileri de ele alınmıştır. Sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla birlikte, bazı olumsuz etkilerin ortaya çıktığı ve bu etkilerin kullanıcıların yaşadığı stres ve kaygıları artırabileceği vurgulanmıştır. Bu noktaları göz önünde bulundurarak, dijital platformlarda sosyal kimliğin geleceği üzerine yapılan tartışmaların önemine de dikkat çekilmiştir. Bu bağlamda, sosyal medyanın insanların sosyal kimlikleri üzerindeki etkilerini anlamak ve bu etkilerle başa çıkmak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulmaktadır.
  • Öğe
    Turizm işletmelerinde uygulanan mobil pazarlama uygulamalarının tüketici davranışları açısından değerlendirilmesi
    (Selçuk Üniversitesi, 29.06.2024) Bilge, Ayşe Cabi; Kara, Hatice
    Günümüzde yaklaşık olarak dört milyar sosyal medya kullanıcısı ve beş milyar cep telefonu kullanıcısı aktif durumdadır. Pek çok araştırmacı mobil iletişim araçları ve tüketici davranışları arasındaki bağlantıyı araştırmaktadır. Dijital gelişim sonucunda insanlar her zamankinden daha fazla birbirine bağlı yaşamakta ve bütün bilgilere avucunun içinde hâkim olabilmektedir. Mobilite ve sosyal medya tüketicilerin karar verme süreçlerinde pazarlama açısından büyük bir etki oluşturmaktadır. Sosyal medya her gün gelişirken, kullanıcılar ve iş dünyası için yeni medya trendleri ortaya çıkmaktadır. Mobil uygulamalar bütün sektörler ve özellikle pazarlamacılar tarafından kullanılması gereken stratejik bir süreçtir. Sosyal medya, markaların pazarlama stratejisini geliştirmek için pek çok yeni uygulama sağlamıştır. Bu durum turizm işletmeleri için de çok büyük önem arz etmektedir. İnsanlar iletişimin çok hızlı yaşandığı dijital çağda hizmet işletmesi olarak faaliyet gösteren turizm işletmeleri açısından bu daha önemli bir konuma gelmiştir. Çalışmada turizm sektöründe uygulanan mobil pazarlama uygulamalarının tüketici davranışları açısından değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Tüketicilerin mobil pazarlama uygulamalarına bakışını etkileyen faktörleri ve bu faktörleri etkileyen değişkenler ve bu değişkenler arasındaki ilişki araştırılmıştır.
  • Öğe
    Turizm ve robot konulu çalışmaların yönetici, müşteri ve çalışan boyutlarının bibliyometrik analiz ile değerlendirilmesi
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Bilge, Ayşe Cabi; Akgül, Seda Özdemir; Çiçekdağı, Münevver
    Turizm endüstrisi, içinde bulunulan teknolojik çağda, yenilikleri takip ederek sektöre özel, farklı uygulama alanları ortaya koymaya çalışmaktadır. Bu yeniliklerden bir tanesi de hizmet robotları kullanımıdır. Konaklamadan yeme içmeye, hava limanlarından rehberlik hizmetlerine kadar geniş bir yelpazede kullanım imkânı bulan hizmet robotları bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, turizm sektörü için yeni sayılabilecek olan robot teknolojisinin kullanımını inceleyen araştırmaları “işletme yöneticileri”, “müşteri” ve “çalışan” boyutları açısından ortaya koymaktır. Buna ilave olarak söz konusu araştırmaların ele aldıkları güncel konu başlıkları ve alt çalışma konuları hakkında bilgi toplamak araştırmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Bu çalışma da ise turizm sektöründe hizmet robotları kullanımını işletme yöneticileri, müşteriler ve çalışan boyutları açısından değerlendirilmektedir. Daha önce bu üç alanı kıyaslayan bir çalışmaya rastlanmadığından dolayı konu önem arz etmektedir. Bibliyometrik analiz çerçevesinde çalışma kapsamında araştırma verileri Kasım 2023 yılı itibarı ile Web of Science veritabanında tüm alanlarda “tourism” ve “robot” terimleri temel alınarak, özet bölümünde “manager”, “customer” ve “employee” terimleri ayrı ayrı taranmıştır. Elde edilen veriler biblioshiny for bibliometrix uygulaması aracılığıyla analiz edilmiştir. Üç grup olarak elde edilen veriler anahtar kelime ve özet analizleri üzerinden incelenmiş ve grupların karşılaştırması yapılmıştır. Analiz neticesinde her üç boyutta da hizmet robotu, yapay zekâ ve robot terimlerinin ön plana çıktığı görülmüştür. Ayrıca çalışan açısından yapılan çalışmaların diğer boyutlara göre daha geç başladığı ancak yıllık büyüme oranının en yüksek olduğu görülmektedir. Bu eğilimlerin işletme yöneticileri açısından 2021 yılı sonrasında, müşteri ve çalışan açısından ise 2019’dan itibaren artış gösterdiği görülmektedir. Elde edilen sonuçların turizm sektöründeki robot teknolojisi çalışmalarının eğilimleri ve araştırmaların geleceği hakkında sektör liderlerine ve gelecekteki araştırmacılara yol göstereceği ve literatüre önemli katkılar sunacağı düşünülmektedir.
  • Öğe
    Sümerbank Ereğli Pamuklu Dokuma Fabrikası (1934-1997)
    (Selçuk Üniversitesi, 2023 Nisan) Semiz, Yaşar; Toplu, Güngör
    1929 Dünya İktisadi Buhranının etkilerinin dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yaygınlaşması piyasa ekonomisine olan güveni sarsmış ve birçok ülkede devlet müdahaleciliğinin planlı bir şekilde yürütülmesi fikrini tartışmaya açmıştı. Türkiye’de 1929 Dünya İktisadi Buhranından sonra planlı ekonomiye geçen ülkelerden birisi olmuş ve bu çerçevede birçok fabrika kurmuştur. Sümerbank Ereğli Bez Fabrikası da Birinci Beş Yıllık Sanayi Planı çerçevesinde kurulması kararlaştırılarak 20 Ekim 1934’te temeli atılan fabrikalardan bir tanesidir. Fabrikanın diğer pamuklu dokuma fabrikalarına göre daha ince dokuma üretmesi öngörülmüştür. Plan ve projeleri Sümerbank Fen Heyeti tarafından hazırlanan fabrika bu yönüyle Türk mühendislerinin bir eseri olma özelliğini de taşımaktadır. Kazan ve elektrik tesisatı dışındaki tüm makine aksamı Almanya’dan temin edilerek monte edilmiştir. İnşaat ve montaj işleri 1936 yaz sonuna doğru bitmiş, deneme çalışmalarının ardından 4 Nisan 1937’de açılışı yapılarak üretime başlamıştır. Fabrika, diğer Kamu İktisadi Teşekkülleri gibi en parlak dönemini 1950’li yıllarda yaşamıştır. 1987 yılında özelleştirme kapsamına alınmış 1997 yılında da Albayrak Tekstil tarafından satın alınarak adı Albayrak Tekstil olarak değiştirilmiştir. Sümerbank Ereğli Pamuklu Dokuma Fabrikası, ilçenin nüfusunun artması ve şehrin gelişiminde önemli rol oynamıştır. Fabrika, sosyal tesisleri, okulu ve lojmanları ile çevresi için sosyal ve kültürel değişimin öncülüğünü yapmıştır. Memur ve işçi konutlarının içindeki yeşil alanlar ise, Ereğli ve çevresi için önemli bir kentsel peyzaj örneği olmuştur. Yapılış amacı, ekonomik ve sosyal işlevi, Türkiye Cumhuriyeti'nin ulus- devlet oluşturma çabalarıyla doğrudan ilgilidir. Bundan dolayı tesis, sadece Ereğli merkezli değil, o dönemde oluşturulmaya çalışılan modern Türkiye hakkında genel bilgi vermesi bakımından da önem taşımaktadır.
  • Öğe
    Sürdürülebilir Turizm Çeşitleri
    (Selçuk Üniversitesi, 2016) Garda, Betül; Temizel, Metehan
    Ekonomik, siyasi, hukuki ve sosyal gibi çevresel faktörler, yirmi birinci yüzyılda, büyük bir dönüşüm geçirmektedir. Bilgi teknolojileri ve ulaştırma hizmetlerinin gelişimi her şeyi değiştirdi: bireyler, toplum ve ülkeler arasındaki etkileşim yoğunlaştı. Bireylerin yaşam tarzları, zevkleri ve alışkanlıkları, değerleri ve kültürel etkinlikleri küresel etkileşime bağlı moda trendleri yönünde değişti. Uluslararası turizm faaliyetleri arasındaki bu etkileşim de uluslar üstü bir boyut kazandırarak farklılaştı. Günümüz ekonomisinde, dünya çapında uluslararası turizm endüstrisi aktif bir rol oynamaktadır. Turizm endüstrisi, bireylerin gelir düzeyinin artması, refah seviyesi ve değişen hayat felsefesine paralel olarak ülkenin önemli gelir kaynağı olmaya devam etmektedir. Bu nedenle, uluslararası turizmdeki sürdürülebilir turizm çeşitlerini incelemek önemlidir. Bu çalışmanın temel amacı uluslararası turizmdeki yeni çeşitleri ortaya koymak ve bu faaliyetlerinin sürdürülebilirliğini ölçmektir.
  • Öğe
    Bilgi Çağında Eğitim
    (Selçuk Üniversitesi, 2016) Garda, Betül; Temizel, Metehan
    Tarihsel süreç içerisinde insanlığın toplumsal aşamaları ilkel toplum, tarım toplumu, sanayi toplumu ve bilgi toplumu olarak sıralanabilir. Eğitim kurumları, toplumların kalkınmasında ve bilgi çağına uyumda önemli bir rol oynamaktadır. Organizasyonların varlıklarını sürdürebilmeleri, başarılı olabilmeleri ve gelecekle ilgili doğru tahmin yapabilmeleri için mümkün olduğunca çok bilgiye sahip olmaları gerekmektedir. Bilgiyi elde edecek ve organizasyon amaçları doğrultusunda kullanacak kişilerin gerekli eğitimi almış olmaları gerekir. Bunun temeli de eğitilmiş iş gücünden geçer. Bilgi ise, eğitim kurumları tarafından aktarılır. Eğitim kurumları bilginin üretildiği ve geliştirildiği ve insanlığın hizmetine sunulduğu kurumlardır. Türkiye’de uzmanlaşmış ara eleman ihtiyacı, bu amaçla kurulan meslek yüksekokulları tarafından karşılanmaktadır. Meslek yüksekokulları, sektörün ihtiyacı olan ara eleman niteliklerinin tespit edip, bu verilere dayanılarak öğrencilere gerek teorik gerekse pratik bilgileri vermesi sonucunda bilgi toplumunun özelliklerine uygun eleman yetiştirmesi bazında hayati bir önem taşımaktadır. Bu çalışmada, meslek yüksekokullarının bilgi toplumuna nitelikli eleman yetiştirmekteki önemi vurgulanacaktır.
  • Öğe
    Küçük Hidroelektrik Santrallerin Enerji Potansiyelleri ve Çevresel Etkileri
    (Selçuk Üniversitesi, 2013 Aralık) Onüçyıldız, Mustafa; Büyükkaracığan, Naci; Erkmen, M. Erkan
    Günümüzde enerji gereksiniminin çok büyük bir kısmı fosil kökenli yakıtlardan (petrol, doğal gaz, kömür) karşılanmaktadır. Fosil kökenli yakıtların çıkarılma, taşınma, işlenme ve enerjiye dönüştürülme aşamalarında çevreye olumsuz etkileri bulunmaktadır. En olumsuz etki son kullanım aşamasında oluşur. Yanma sonucu açığa çıkan ürünler (COx, SOx, NOx, hidrokarbonlar, kül, katran ve diğer kirleticiler) küresel ısınmaya ve asit yağmurlarına neden olurlar. Fosil yakıtlarla ilgili bir diğer olumsuzluksa gittikçe tükeniyor olmalarıdır. Birçok ülke mevcut enerji kaynaklarını daha temiz ve daha verimli kullanmaya ve yenilenebilir enerji kaynaklarından daha fazla yararlanmaya çalışmaktadır. Ülkemiz yenilenebilir enerji kaynağı olan ve dünyada pek çok ülke tarafından tercih edilen hidrolik enerji bakımından oldukça zengindir. Bu çalışmada, su gücünden enerji üretme alternatiflerinden birisi olan Küçük Hidroelektrik Santral (KHES)‘lerin, dünyadaki, Avrupa‘daki ve Türkiye‘deki mevcut durumları incelenerek, KHES‘lerin enerji potansiyellerini, katkılarını ve çevresel etkilerini ortaya koymuştur.
  • Öğe
    Kayıt Dışı Ekonomi: İllegal Bahis
    (Selçuk Üniversitesi, 2017) Altınışık, İsa
    Günümüzde ekonomik faaliyetler artarak kayıtdışı ekonomi içinde gerçekleşmektedir. Kayıtdışı ekonomi, az ya da çok bütün ülkelerin karşılaştıkları ekonomik bir problemdir. Kayıtdışı ekonomi, ülkeleri vergi kaybına uğratmaktadır. Vergi kaybının olması kamu finansmanını sağlamayı güçleştirmektedir. Bu çalışmada, son yıllarda hem oynayanlar hem de elde edilen gelirler açısında sayısal anlamda çok büyük artışlar gösteren illegal bahis, kayıt dışı ekonomi bağlamında incelenmiştir.
  • Öğe
    Usage of Interactive Technologies in Tourism Guidance Education A Research on Educational Institutions at the Level of Bachelor Degree
    (Selçuk Üniversitesi, 2017) Büyükşalvarcı, Ahmet; Altınışık, İsa; Tekin, Özlem
    Tourist guides are officials responsible for effectively promoting tourism destinations to local and foreign tourists. To provide a high quality service is related with the quality of the theoretical and practical training. When tourist guide training is examined within the scope of innovations in the field of education science in Turkey and the World, it has been determined that lessons about technologies using by professional tourist guides are not available in curriculums.According to findings of previous researches, technological applications used in museums have a positive effect on service quality of professional tourist guides. It is stated that, narrations are more fun, memorable and more descriptive with the help of technological applications.The research will focus on interactive technologies and describe how these technologies canbe used in tourism guidance education. During the summer holiday of 2016, researchers conducted an online survey to study the acceptance and user experience of interactive technologies on tourism guidance education. This paper reports analyses of quantitative survey data of respondents (Tourism Guiding Lecturers). Technology attitude scale has been used for taking lecturer’s opinion about research.
  • Öğe
    5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun Yeni Kamu Yönetimi İlkeleri Bağlamında İncelenmesi
    (Selçuk Üniversitesi, 2017) Tekin, Ömer Faruk
    1970'lerin sonlarına doğru devletin fonksiyonları genişlemiş ve kamu harcamaları artmıştır. Bu durum, İngiltere ve Amerika Birleşik Devletleri'nde ve daha sonra bütün dünyada devlet ve kamu yönetimini dönüştürmeye yönelik bazı reformların ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır. Bu değişimin etkileri, 1980'lerde Türkiye'de de görülmüş ve bu yeni anlayışa uygun olarak reformlar başlatılmıştır. Bu yeniliklerin, özellikle Özal hükümetleri döneminde ve 2000'li yıllarda, belirli bir hız ve ivme kazandığı söylenebilir. Bu reformların önemli bir kısmı kamu yönetiminde gittikçe baskın hale gelen Yeni Kamu Yönetimi ilkelerine uygun olarak yapılmıştır. O yıllardan itibaren yapılan en önemli reformlardan biri, kamu mali yönetiminin yeniden yapılandırılması olmuştur. Bu çalışmada öncelikle geleneksel kamu yönetiminden Yeni Kamu Yönetimi yaklaşımına geçiş, Yeni Kamu Yönetimi düşüncesinin ortaya çıkışı, gelişimi ve özellikleri ele alınacaktır. Daha sonra 5018 sayılı Kanun incelenecek ve kanunun kamu mali yönetim sistemine getirdiği ilkeler üzerinde durulacaktır. Son olarak, yeni kamu mali yönetim ve kontrol kanunun genel amaç ve hükümleri üzerinde, Yeni Kamu Yönetimi ilkeleri bağlamında analitik bir inceleme yapılacaktır.
  • Öğe
    Konaklama İşletmelerinde Hizmet Kalitesi Kavramı ve Hizmet Kalitesinin Ölçülmesinde Kullanılan Modeller
    (Selçuk Üniversitesi, 2017) Temizel, Gamze; Garda, Betül
    Günümüzde popülerliğini giderek artıran turizm endüstrisinin can damarlarından biri de konaklama işletmeleridir. Hiper rekabet koşullarında, değişen müşteri taleplerine cevap verebilmek ve rekabet üstünlüğü kazanabilmek için bütün işletmeler gibi konaklama işletmeleri de, hizmet kalitesine önem vermek zorundadır. Konaklama işletmelerinde eşanlı üretim – tüketim gerçekleşmektedir. Bu nedenle sunulan hizmetin belli bir standartta sürdürülmesi; müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakati sağlanması için oldukça büyük bir önem taşımaktadır. Optimum hizmet kalitesine ulaşabilmek için, müşterilerin beklentilerine ve algılarına odaklanarak belirlenen bir hizmet standardı oluşturmak gerekmektedir. Bu sebeple, konaklama işletmelerinde hizmet kalitesinin ölçümü büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada, konaklama işletmelerinde hizmet kalitesinin ölçümünde kullanılan modeller incelenmektedir.
  • Öğe
    Sürdürülebilir Turizm'de Konaklama İşletmeleri Çalışanlarının İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi
    (Selçuk Üniversitesi, 2017) Arat, Tugay; Summak, Mehmet Erhan
    Günümüz otel işletmeciliği dünyasında çok yoğun bir rekabet yaşanmakta ve bu rekabet ortamında mükemmeliyet, kalite, verimlilik gibi kavramlar çok sık dile getirilmektedir. Bu durumda, işletmecilik fonksiyonu olan yönetim ve iletişime her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyulmaktadır. Çünkü yönetim fonksiyonlarının doğru bir şekilde sürdürülebilmesi ve istenilen sonuca ulaşılması, düzenli bir şekilde ilerleyen sağlıklı bir iletişim sistemi ile mümkün olmaktadır. Konunun diğer boyutu da işletmenin çevreyle sürekli iletişim halinde bulunması zorunluluğudur. İşletmenin hedeflerine ulaşabilmesi verimliliğini artırabilmesi, sağlıklı işleyen iletişim sistemine daha fazla önem vermesi ile sağlanabilmektedir. Otel işletmelerinin gerek misafir ilişkilerinde gerekse örgüt içi ilişkilerinde, iletişim tekniklerinin nasıl kullanılacağını ve iletişim sürecinin nasıl yürütebileceğini bilmek zorunluluğu bulunmaktadır. Bu araştırmada, otel personelinin iletişim becerileri ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Bu amaçla veri toplamak için anket tekniği kullanılmaktadır.
  • Öğe
    Türkiye' de Gayrimenkul Değerleme Çalışmalarında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri
    (Selçuk Üniversitesi, 2017) Büyükkaracığan, Naci; Altınışık, İsa; Uzun, Hasan
    Son yıllarda, ülkemizin ekonomik büyümesinde önemli bir paya sahip olan gayrimenkul sektörü, ekonomimizin önemli yapı taşlarından birisidir. 200 alt sektörü besleyen, 2 milyonun üzerinde istihdam sağlayan bu sektörün gelişerek büyümesi, Türkiye için önemlidir. Bunun yanında son yıllarda sayısı gittikçe artan gayrimenkul yatırım ortaklık şirketleri gayrimenkulü önemli ve güvenilir bir yatırım aracı haline getirmiştir. Gayrimenkullerin doğru olarak değerlendirilmesi düzgün bir ekonomik yapı için önemlidir. Günümüzde gayrimenkul değerlemesi için ağırlıklı olarak emsal karşılaştırma, gelir yöntemi maliyet yöntemleri ve nominal değer yöntemi kullanılmaktadır. Doğru değerleme yönteminin seçilmesi ve profesyonel bir şekilde uygulanması ise gayrimenkul değerleme uzmanınca mümkün olmaktadır. Bu çalışmada, öncelikle ülkemizdeki gayrimenkul değerleme mevzuatı incelenmiştir. Sonrasında, uygulamada karşılaşılan problemler belirlenip, çözüm önerileri sunulmuştur.
  • Öğe
    Turizm Öğrencilerinin İnanç Turizmine Yönelik Bakış Açıları
    (Selçuk Üniversitesi, 2017) Büyükşalvarcı, Ahmet; Şapçılar, Mustafa Cüneyt; Altınışık, İsa; Şimşek, Çağrı
    Turizm potansiyeli içerisinde insanların dinlenmek, eğlenmek ve tatil geçirmek dışında, dini vazifelerini yerine getirmek ve huzura erişmek amacıyla dünyadaki kutsal yerleri ziyaret etmesi ile birlikte önemi artan ve alternatif turizm türlerinden biri de inanç turizmi olmuştur. Dünyanın en çok ziyaret edilen mekanları arasında yer alan kutsal merkezler inanç turizminin gelişmesinde önemli birer çekim merkezi halini almıştır. Konya ili de Anadolu’da yer alan kutsal çekim merkezlerinin başında gelmektedir. Başta bölgede yaşamış Hz. Mevlâna Celaleddin-i Rumi’nin türbesinin il sınırları içerisinde yer alması olmak üzere, Çatalhöyük ve Sille Aya-Elena Kilisesi’nin bölgede bulunması, Konya ilini tüm inanç çeşitlerini bir arada bulunduran hoşgörü şehri konumuna getirmiştir. Bu sebeple, inanç turizminin bölgedeki etkilerinin ve şehirde turizm alanında eğitim alan öğrenciler tarafından iyi anlaşılmasının önemi oldukça fazladır. Turizm öğrencilerinin inanç turizmi değerlerine yönelik farkındalıklarını konu edinen bu çalışmada, Konya ili inanç turizmi potansiyelinin ortaya çıkarılması, inanç turizminin geliştirilmesi aşamasında ortaya konulacak hedeflerin belirlenmesi ve bu hedefler doğrultusunda gerekli önlemlerin alınması amaçlanmaktadır. Araştırmanın kavramsal çerçevesine dayanak oluşturan inanç ve turizm ilişkisi, inanç turizminin tanımı ve inanç turizminin özellikleri konularında literatür taraması yapılmıştır. Buna ek olarak, Konya ilinde yer alan Selçuk Üniversitesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesi turizm bölümü öğrencilerinin inanç turizmi farkındalıklarını belirlemek amacıyla bir alan araştırması yapılmıştır. Ayrıca, yükseköğretim öğrencileri ile ortaöğretim öğrencilerinin inanç turizmine olan bakış açısı farklılıklarını ölçmek amacıyla Konya Karatay İMKB Gazi Mustafa Kemal Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi turizm bölümü öğrencilerine de alan araştırmasına dahil edilmiştir. Elde edilen veriler normal dağılım göstermediğinden dolayı parametrik olmayan Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi uygulanmıştır. Turizm öğrencilerinden elde edilen görüşlere göre; Konya ilinin inanç turizmi potansiyelinin arttırılması, yurtiçi ve yurtdışı tüm turistlerin Konya iline seyahatlerini gerçekleştirebilmesi amacıyla ulusal ve uluslararası tanıtımlar yapılması, doğal yapılara zarar vermeden Konya ilinin altyapı ve üstyapı kaynaklarının iyileştirilmesi ve inanç turizmine ait tüm mekanlara olan ulaşım olanaklarının da aynı doğrultuda geliştirilmesi sonuçlarına ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Küreselleşmenin Turizm Pazarlama Karması Elemanları Üzerindeki Etkileri
    (Selçuk Üniversitesi, 2017) Garda, Betül; Temizel, Gamze; Temizel, Metehan
    Günümüzde küreselleşme ve teknolojik gelişmeler sonucunda ülkelerin coğrafik sınırları ortadan kalkmış ve dünya büyük tek bir pazar haline gelmiştir. Bu durum ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasi açıdan birbirine yakınlaşan ulusal pazarların; dış pazarlara açılmasına ve üretim faktörlerinin serbest dolaşımına neden olmuştur. Ayrıca bilgi; üretim faktörleri olan doğal kaynaklar, emek, sermaye ve girişimciliğe ilave olarak beşinci üretim faktörü olarak kabul edilmiştir. Yoğun bilgi paylaşımı ile ortaya çıkan yeni teknolojik buluşlar sadece gelişmiş ülkelerde değil, gelişmekte olan ülkelerde de yeni turistik ürünlerin üretilmesine neden olmuştur. Özellikle gelişen teknoloji, ulaşım imkânları ve bilgi edinme yolları ile birlikte artık insanlar dünyanın her yanına seyahat edebilir, seyahat edeceğimiz yer ile ilgili bilgileri önceden edinebilir hale gelmiştir. Dolayısıyla mevcut dünya düzenini radikal bir şekilde değiştiren küreselleşmenin, turizm endüstrisine de radikal etkileri olmuştur. Bu nedenle çalışmamızda, küreselleşmenin, turizm endüstrisi üzerine etkileri pazarlama karması elemanları açısından incelenmektedir.
  • Öğe
    Müşteri? I?li?şki?leri? Yöneti?mi?nde Bi?lgi? Teknoji?leri? Kullanımının Önemi?
    (Selçuk Üniversitesi, 2004) İleri, Hüseyin; Sezgin, Mete
    Müşteri ilişkileri yönetimi günümüzde önemi artan bir pazarlama stratejisi ve hatta bir rekabet avantajı haline gelmektedir. Müşteri ilişkileri yönetiminde bilginin sağlanması, kullanılması, müşteriler ve işletmeler açısından önem taşımaktadır. Müşterilerle aktif diyalog, çok yönlü iletişim ve erişim açısından önem taşımasının yanı sıra; müşteri, işle ilgili değer yaratılmasında işbirlikçi olmaya da başlamıştır. Müşterinin verdiği geri bildirimi değerlendiren üretici de mamul üretimini, ve hizmet sunumunu bu doğrultuda yönlendirmektedir. İşletmelerin müşterilerle ilgili, bilgi toplaması, analiz etmesi, veri tabanı oluşturması, bilgi teknolojileri ile gerçekleştirilmekte ve rekabet avantajı yaratılmaktadır
  • Öğe
    Örgütlerde I?nançlar-Tutumlar Tutumların Ölçüm Yöntemleri? ve Uygulama Örnekleri? Bu Yöntemleri?n Değerlendi?ri?lmesi?
    (Selçuk Üniversitesi, 2006) Çöllü, E. Fazıl; Öztürk, Yunus Emre
    Dünyada insanlar devamlı olarak çevrelerini algılamakta, karşılaştığı kişi, olay, fikir, ülke, bitki vs. hakkında bilgi toplamakta ve topladığı bu bilgilere dayanarak düşünce, inanç ve değerler oluşturmaktadır. İnsanlar oluşturulan bu düşünce, inanç ve değerlerin etkisinde kalarak karşılaştığı canlı ve cansız nesnelere karşı farklı davranmaktadır. İlk karşılaşılan durumdan farklı olarak davranma söz konusu olduğu zaman tutum oluşmuş demektir. Tutum kavramı kadar tutumların ölçüm yöntemleri de önemlidir. Çünkü insanların inanç ve tutumları önceden bilinirse, davranışları da önceden kestirilebilir ve düzeltilebilir. Ancak bütün sosyal ve psikolojik değişkenlerin ölçülmesinde olduğu gibi tutumların ölçülmesinde de zorluk ve belirsizliklerle karşılaşılır. Tutumlar ya bireyin davranışlarına veya o anki yaşantısına bakılarak ölçülmeye çalışılır.