Turizm İşletmeciliği/Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Hüzün turizmi kapsamında Çanakkale Savaş alanlarının değerlendirilmesi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Köseoğlu, Abdullah; Sezgin, MeteBu çalışmanın amacı, Çanakkale savaş alanlarının hüzün turizmi bağlamında değerlendirilmesidir. Çalışmanın ilk kısımlarında turizm, hüzün turizmi, Çanakkale savaş alanlarının turizm açısından önemi konuları üzerine literatür taramasına yer verilmiştir. Akabinde ise değerlendirme başlığı altında çalışmanın amacı, yöntemi ve Çanakkale’nin bazı verilerine yer verilmiştir. Bu bağlamda çalışmada, Çanakkale savaşlar alanları mirasının turizm potansiyeline odaklanmıştır; 2011-2016 yılları arasındaki Çanakkale turizm verileri, yorumlayıcı paradigma çerçevesinde açıklayıcı yöntemle sunulmaya çalışılmıştır. Elde edilen veriler, savaş alanlarının turizmdeki konumunu değerlendirmek ve bölgenin potansiyelini ortaya koymak amacıyla kullanılmıştır. Çalışmada, Çanakkale’nin hüzün turizmi bağlamında ulusal ve uluslararası pazarlarda daha etkili tanıtılması, turizm altyapısının iyileştirilmesi ve ziyaretçi sayısını artırmaya yönelik stratejiler geliştirilmesi gerektiği vurgulanmıştır. Sonuç olarak, Çanakkale savaş alanlarının, tarihi ve kültürel mirasıyla Türkiye turizmine önemli katkılar sağlayacak bir destinasyon olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda bölgenin hüzün turizmi kapsamında etkin bir şekilde değerlendirilmesi için öneriler getirilmiştir. Yapılan bu çalışmanın yapılacak yeni çalışmaları destekleyeceği olabileceği de ön görülmektedir.Öğe Sürdürülebilir turizm ve pazarlama konulu araştırmaların bibliyometrik analizi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Sezgin, Mete; Bilgiç, Ceren; Akgül, Seda ÖzdemirSon yıllarda yaşanan sayısız kriz ve çevre sorunları, küreselleşen dünya için titizlikle incelenmesi gereken bir konu olarak sürdürülebilirlik kavramını ilk sıraya taşımıştır. Kaynağı doğal, tarihi ve kültürel çevre olan turizm sektörü için de sürdürülebilirlik dikkatle ele alınması gereken öncelikli bir konudur. Pazarlamanın sürdürülebilirlik kavramını hayata geçirme ve sürdürülebilir tüketiciler yaratma sorumluluğunu üstlenmesi ve yaklaşımlarının çevreci/sorumlu mesajlar iletmesi esastır. Pazarlama, araştırma/geliştirme sonuçlarını değerlendirerek ilerleyen bir disiplindir. Turizmde sürdürülebilirlik ve pazarlama üzerine yapılan çalışmaların güncel durumunun araştırılması, literatürde turizme ve kaynaklarına verilen değeri göstereceği için önemlidir. Bu nedenle bu çalışma, sürdürülebilir turizm anlayışının pazarlama alanında yapılan bilimsel araştırmalara yansıması hakkında bilgi toplamayı amaçlamaktadır. Çalışmada bibliyometrik analiz ve bibliyometrik analiz prosedürlerinden performans analizi tercih edilmiştir. Scopus veri tabanında "sürdürülebilir turizm (sustainable tourism) - pazarlama (marketing)" anahtar kelimeleri kullanılarak gelişmiş bir arama yapılmış ve toplam 698 çalışma bulunmuştur. Analizler Scopus veri tabanının "Sonuçları Analiz Et" özelliği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda yayın yılı, yayın türü, araştırmanın yapıldığı alanlar, yayınlandığı ülkeler, çalışmaların yazarları, yayınlandığı kurumlar, çalışmaların yayınlandığı kaynaklara göre dağılımı ve yatırım sponsorları incelenerek alanın mevcut durumu ortaya çıkarılmıştır. Yıllara göre dağılımlar incelendiğinde akademik araştırmaların 1993 yılında başladığı ve 2024 yılında en yüksek seviyesine ulaştığı görülmektedir. Araştırmalar türlerine göre incelendiğinde yüksek oranda makale şeklinde yayınlandığı tespit edilmiştir. Ülkelere göre incelendiğinde ise söz konusu arama terimleriyle ilgili en fazla akademik araştırmanın Amerika Birleşik Devletleri'nde yapıldığı görülmektedir. Çalışmanın sonuçları, alandaki bilimsel üretimin mevcut durumunu ortaya koyacak, bütüncül olarak değerlendirilecek ve literatüre yeni bakış açıları sağlayacaktır.Öğe Covid-19 pandemi döneminin Türk Hava Yolları ve Pegasus Hava Yolları üzerindeki etkilerinin analizi: Olay çalışması yöntemi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Büyükipekci, Semih; Uçdu, SevdaCovid-19 birçok sektörde olumsuz etkilere sebep olmuştur. Bu olumsuzluklardan etkilenen sektörlerden biri de havacılık sektörü olmuştur. Salgın, havacılık sektörünü sosyal, ekonomik ve politik yönden etkilemiştir. Salgın nedeniyle dünya ülkelerinde havayolu taşımaları askıya alınmış ve ülkelere giriş çıkışlara sınırlamalar getirilmiştir. Havayolu şirketleri bu olumsuz durumdan en az hasarla çıkmak için kendi içinde pek çok tedbir almıştır. İşçi çıkarma, ücretsiz izin gibi tedbirlerle havayolu şirketleri bu kriz döneminde varlığını korumaya çalışmıştır. Çalışmada Covid-19 döneminde BİST 100’de işlem gören Türk Hava Yolları ve Pegasus Hava Yolları şirketlerinin tepkileri olay çalışması yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Türkiye’de ilk Covid-19 vakasının görüldüğü gün 0. gün kabul edilmiş ve olay tarihinden +5, -5 gün alınarak analiz yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda hipotezler oluşturulmuş ve bu oluşturulan hipotezlerden H0 hipotezi kabul edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre olay gününün şirketlerin hisse senetleri üzerinde etkisi vardır ve bu etki olumsuz yönde gerçekleşmiştir sonucuna ulaşılmıştır.Öğe En iyi müze ödüllü Efes Deneyim Müzesi ziyaretçi yorumlarının incelenmesi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Sezgin, Mete; Karagöz, Bengü Su; Ölmez, Elmas TokluGünümüzde müzeler ziyaretçilere yeni ve farklı bir deneyim sunmak için daha etkili ve ilgi çekici olan yollara başvurmaktadır. Teknolojik gelişmelerle birlikte müzelerde ziyaretçilere aktarılan olayların duyulara hitap etmesini sağlayan, hissedilebilir deneyimler etkileyici olabilmekte ve kalıcılığı arttırabilmektedir. Bu deneyim müzelerinden biri de UNESCO Dünya Mirası Listesi’nde yer alan Efes Antik Kenti’nin bir parçası olarak hizmet veren Efes Deneyim Müzesi’dir. Tüm duyulara hitap ederek aktarılan bu hikayeleri deneyimlemek isteyen ziyaretçilerin sayısı artmaktadır. 2023 yılında hizmete başlayan müze, 2024 yılında “En İyi Müze” ödülünün de sahibi olmuştur. Bu araştırmanın amacı, Efes Deneyim Müzesi ziyaretçilerinin deneyimlerini paylaştıkları yorumları analiz ederek deneyim müzeleri hakkındaki görüşlerin ortaya konulması ve öneriler sunulmasıdır. Bu kapsamda nitel veri analiz yöntemlerinden içerik analizi ile Google yorumlardan 802 yorum incelenmiştir. MAXQDA programı aracılığıyla çözümlenen veriler doğrultusunda değerlendirmelerde bulunulmuştur. Araştırma sonucunda Efes Deneyim Müzesi ziyaretçilerinin genel olarak olumlu değerlendirmelerde bulunduğu, olumsuz yorumlarda en fazla ücret unsurunun ön plana çıktığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Üniversite öğrencilerinin özgecilik, kişilik özellikleri ve sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018) Oktar, Saliha; Yalçın, Süleyman BarborosBu araştırmada üniversite öğrencilerinin özgecilik, içe-dışa dönük kişilik özellikleri ve sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2016 öğretim yılında Konya ilinde öğrenim gören üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya 454 (309 kız, 145 erkek) üniversite öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Eysenck Kişilik Envanteri'nin dışa dönüklük alt ölçeği, özgecilik ölçeği ve Sosyal Problem Çözme Envanteri- Kısa Formu kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS® Statistics v24.0 programı kullanılarak Pearson korelasyon testi, lineer çoklu regresyon analizi, t-testi ve ANOVA ile analiz edilmiştir. Çalışmada kızların erkeklerden daha yardımsever oldukları bulunmuştur. İçe dönük kişilerle karşılaştırıldığında dışa dönük kişiler özgecilik ve alt boyutlarının tümünden anlamlı olarak daha yüksek puan almışlardır. Dışa dönüklük, özgecilik ve sosyal problem çözme becerisi arasında pozitif yönlü korelasyon vardır. Dışa dönüklük ve sosyal problem çözme becerisi özgeciliği anlamlı olarak yordamaktadır. Sonuç olarak dışa dönük ve/veya sosyal problem çözme becerisi yüksek olan insanlar daha özgecidir. Ayrıca özgeciliğe sosyal problem çözme becerisinin katkısını belirlemek için ileri araştırmalar önerilir.Öğe Tedarikçi tercihlerinin Topsis yöntemi ile analizi: Bir hediyelik eşya mağazası üzerine araştırma(Selçuk Üniversitesi, 21.05.2022) Sezgin, Mete; Bağcı, TubaTuristlerin, bir destinasyonu ziyaret ettiğini hatırlaması ve yanlarında bir anı götürmesi için birçok hediyelik ürünün satıldığı hediyelik eşya mağazalarının, bölgenin pazarlanması, daha fazla talep alması, bölgede istihdam oranının artması gibi olumlu etkileri bulunmaktadır. Bu olumlu etkiler dikkate alındığında, hediyelik eşya mağazalarının, turiste arz edeceği ürünleri temin ederken karar verme sürecini doğru yönetmeleri gerekmektedir, aksi durumda işletmenin alanında rekabet etme ve istihdam sağlama gücünün azalması ayrıca öz kaynaklarında kayıplar meydana gelmesi gibi olumsuz sonuçlar doğacaktır. Bu araştırmada Türkiye’de en çok turist çeken destinasyonlar arasında ikinci sırada bulunan Mevlânâ Müzesi’ne yakın konumda faaliyet göstermesi sayesinde yoğun müşteri ağırlayan bir hediyelik eşya mağazasının tedarikçi tercihi, çok kriterli karar verme yöntemlerinden TOPSIS yöntemiyle değerlendirilmiştir. Analiz sonucuna göre; mağaza için en fazla öneme sahip olan ürün kalitesi, ürün çeşitliliği, indirim gibi kriterler açısından tedarikçiler sıralanmıştır.Öğe Kış turizminde Palandöken Kayak Merkezi ve Davraz Kayak Merkezi kıyaslaması(Selçuk Üniversitesi, 21.05.2022) Sakcalı, Damla Melek; Büyükipekçi, SemihDünya genelinde turizm denilince akla ilk gelen deniz, kum, güneş üçlüsüne boyut kazandırarak dört mevsime yayılmasını sağlayan alternatif turizmin en önemli alt segmenti olan kış turizminin temel yapıtaşı kardır. Kış turizmi isminden de anlaşılacağı üzere kış aylarında reaksiyon gösteren bir turizm hareketidir. Kış turizminde gerçekleştirilebilecek faaliyetler arasında en çok talep göreni kayak sporudur. Kış turizmini etkileyen etken bulunmaktadır. Bunların başında karın yerde kalış süresi gelmektedir. Çalışmanın amacı; kış turizminin bölgeye sağladığı yararları göstererek hak ettiği değeri ve ilgiyi görmesini sağlayabilmektir. Çalışmada, ülkemizin uluslararası boyut kazanmış kayak merkezi Palandöken ve gelişmekte olan kayak merkezi Davraz’ın kıyaslaması yapılmıştır. Her iki kayak merkezi ile ilgili nüfus verileri, temel iş gücü göstergeleri ve mekanik tesis bilgileri ayrıntılı olarak verilmiş ve SWOT analizleri yapılmıştır. Böylelikle Palandöken kayak merkezi ile Davraz kayak merkezi arasındaki farklar bulunmuş, eksikler tespit edilmiş ve neler yapılabileceği ile ilgili fikir sunulmuştur. Ayrıca kayak merkezlerinin bağlı oldukları illere sağladıkları ekonomik ve sosyal faydalara da yer verilmiştir.Öğe Tarım turizminin Türkiye ve dünyadaki gelişimi üzerine bir inceleme(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Taşkıran, Ayşegül; Akmeşe, Kadriye Alev; Sezgin, MeteTarım turizmi kavramının birçok tanımı olmakla beraber farklı ülkelerde farklı faaliyetlerle kendini gösterdiği ve çeşitlilik arz ettiği görülmektedir. Önemli beklenti ve katkılarından birisi doğal çevreyle etkileşimde bulunmak olan faaliyetler kapsamında,sebze meyve üreticiliği, avcılık, toplayıcılık, binicilik, kuş gözlemciliği, konserler, festivaller, fuarlar, tarihi ve kültürel değerleri tanıma gibi birçok turizm çeşidi mevcuttur. Bu çalışma ile tarım turizmi faaliyetleri gerçekleştiren ülkeler baz alınarak, Türkiye’de ve dünyada uygulama alanlarının araştırılması, bunları karşılaştırarak olumlu ya da olumsuz taraflarının belirlenmesi, ülkemizde tarım turizminin gelişmesi için yürütülebilecek politikaların belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma yöntemi olarak ikincil verilerden yararlanılmış ve yerli ve yabancı kaynaklardan literatür taraması yapılmıştır. Tarım turizmi doğrultusunda yapılan ulusal ve uluslararası çalışmalar incelenmiştir. Çalışma aracılığı ile tarım turizminin günümüz koşullarında önemi vurgulanmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak tarım turizminin nüfus artışına bağlı olarak insanların doğaya dönüş için gösterdiği gayretlerin sonucu olarak ortaya çıktığı, Türkiye’de ve dünyanın farklı bölgelerindeki tarım turizmi uygulamalarının teknolojik gelişmeler ve ekolojik duyarlılıklar ekseninde artarak ve iyileşerek devam ettiği saptanmıştır.Öğe Çevrim içi ziyaretçi yorumlarının karma yöntemle analizi: Selçuklu Kongre Merkezi örneği(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Arıcan, Bilge; Akgöz, ErkanDünya çapında rekabetin güçlenmesi ile meydana gelen teknolojik, finansal ve siyasal gelişmeler; turizm alanında tüketim alışkanlıklarının değişmesine etki etmiştir. Bu etkiler ülkeleri ve şehirleri, turizm alanında önde olabilmek için zamanında gerekli planlamaları yapmaya zorlamış ve alternatif turizm kavramlarını gündeme getirmiştir. Türkiye’de Kongre şehirlerinden biri olan Konya’da bulunan, Anadolu’nun en büyük kongre merkezi özelliğine sahip Selçuklu Kongre Merkezi (SKM); araştırma kapsamında değerlendirilmiştir. Araştırmada, SKM ile ilgili çevrim içi yorumlar incelenmiş, 355 yorum değerlendirmeye alınmıştır. Genel olarak, analiz sonucunda "Tesis Olanakları," "Hizmet" ve "Etkinlik Çeşitliliği" kriterlerinin en yüksek "Çok İyi" derecelendirmelerini aldığı görülmüştür. "Salonlar," "Otopark-Giriş" ve "Personel Yeterliliği" kriterlerinde de olumlu sonuçlar elde edilmiştir. "Konum-Ulaşım" kriteri ise "Çok İyi" ve "İyi" derecelerinde değerlendirilmiştir. "Temizlik" ve "Koruma-Güvenlik" kriterleri ise daha düşük puanlar almıştır, özellikle "Koruma-Güvenlik" kriteri "Çok Kötü" derecesinde tek bir değerle temsil edilmiştir. Ayrıca, yıllara göre kriter değerlerinin incelenmesi, mekanın gelişiminin ve performansının nasıl değiştiğini açıkça göstermiştir. Her yıl farklı kriterler altında elde edilen toplam değerler ve yüzdeler, mekanın gelişiminin ve hangi alanlarda daha iyi sonuçlar elde edildiğinin anlaşılmasına yardımcı olmaktadır. Cinsiyetlere göre yapılan değerlendirmelerde, "Tesis Olanakları," "Hizmet" ve "Etkinlik Çeşitliliği" gibi kriterlerde benzer değerlendirmelerin olduğu görülmüştür. Ancak bazı kriterlerde, örneğin "Salonlar" ve "Personel Yeterliliği" kriterlerinde farklı cinsiyetler arasında farklı değerlendirmeler olduğu gözlemlenmiştir. Yorum niteliklerine göre yapılan analizde, genel olarak "Olumlu" yorumların çoğunlukta olduğu görülmüştür. Kadın cinsiyeti "Olumlu" yorumlarda daha yüksek oranlarla yer alırken, erkek cinsiyeti "Olumsuz" yorumlarda daha yüksek bir yüzdeye sahiptir. Bu, farklı cinsiyetlerin mekanı nasıl algıladığına dair değerli bir içgörü sunmaktadır.Öğe Turizm ve robot konulu çalışmaların yönetici, müşteri ve çalışan boyutlarının bibliyometrik analiz ile değerlendirilmesi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Bilge, Ayşe Cabi; Akgül, Seda Özdemir; Çiçekdağı, MünevverTurizm endüstrisi, içinde bulunulan teknolojik çağda, yenilikleri takip ederek sektöre özel, farklı uygulama alanları ortaya koymaya çalışmaktadır. Bu yeniliklerden bir tanesi de hizmet robotları kullanımıdır. Konaklamadan yeme içmeye, hava limanlarından rehberlik hizmetlerine kadar geniş bir yelpazede kullanım imkânı bulan hizmet robotları bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, turizm sektörü için yeni sayılabilecek olan robot teknolojisinin kullanımını inceleyen araştırmaları “işletme yöneticileri”, “müşteri” ve “çalışan” boyutları açısından ortaya koymaktır. Buna ilave olarak söz konusu araştırmaların ele aldıkları güncel konu başlıkları ve alt çalışma konuları hakkında bilgi toplamak araştırmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Bu çalışma da ise turizm sektöründe hizmet robotları kullanımını işletme yöneticileri, müşteriler ve çalışan boyutları açısından değerlendirilmektedir. Daha önce bu üç alanı kıyaslayan bir çalışmaya rastlanmadığından dolayı konu önem arz etmektedir. Bibliyometrik analiz çerçevesinde çalışma kapsamında araştırma verileri Kasım 2023 yılı itibarı ile Web of Science veritabanında tüm alanlarda “tourism” ve “robot” terimleri temel alınarak, özet bölümünde “manager”, “customer” ve “employee” terimleri ayrı ayrı taranmıştır. Elde edilen veriler biblioshiny for bibliometrix uygulaması aracılığıyla analiz edilmiştir. Üç grup olarak elde edilen veriler anahtar kelime ve özet analizleri üzerinden incelenmiş ve grupların karşılaştırması yapılmıştır. Analiz neticesinde her üç boyutta da hizmet robotu, yapay zekâ ve robot terimlerinin ön plana çıktığı görülmüştür. Ayrıca çalışan açısından yapılan çalışmaların diğer boyutlara göre daha geç başladığı ancak yıllık büyüme oranının en yüksek olduğu görülmektedir. Bu eğilimlerin işletme yöneticileri açısından 2021 yılı sonrasında, müşteri ve çalışan açısından ise 2019’dan itibaren artış gösterdiği görülmektedir. Elde edilen sonuçların turizm sektöründeki robot teknolojisi çalışmalarının eğilimleri ve araştırmaların geleceği hakkında sektör liderlerine ve gelecekteki araştırmacılara yol göstereceği ve literatüre önemli katkılar sunacağı düşünülmektedir.Öğe Contribution of revenue management practices to accommodation businesses: The case of Kuşadası(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Büyükipekçi, Semih; Dişsiz, Bilge DenizCompanies, which later started to be applied in many sectors. Businesses with limited capacity and non-stockable products and services, for example, Many sectors, such as food and beverage businesses, car rental companies, and the health sector, benefit from revenue management applications. Today, the sector that implements revenue management practices the most after airlines is the tourism sector. Every room that cannot be sold in accommodation businesses, which is one of the most important structures of tourism, causes the loss of the business. With the right revenue management practices, it is possible to prevent this loss and provide profitability for the business. Businesses that implement revenue management increase their short-term revenues and their long-term profitability. The main purpose of this study is to examine the contribution of revenue management practices aimed at maximizing profitability in accommodation businesses and to measure the knowledge level of business managers about revenue management. In the study, a questionnaire was applied to the managers of 4- and 5-star hotels in Kuşadası. In the questionnaire, there are questions about the sociodemographic characteristics of the managers, the characteristics of the companies they work for, and their opinions about income management. A significant difference was found between the goals of the business and the revenue management practices. It has been concluded that 5-star lodging businesses benefit more from revenue management applications than 4-star lodging enterprises. Revenue management practices used in businesses increase the customer base of the business, increase service efficiency, increase the competitiveness of the business, and positively affect the image of the business among customers.Öğe 1923’ten günümüze Türk turizm pazar(lar)ının gelişimi(Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Köseoğlu, Abdullah; Ünüsan, Çağatay; Sezgin, MeteBu çalışmanın amacı, Türkiye turizm pazarının gelişimi ve gelişimine etki eden önemli olaylar üzerine bir değerlendirme yapmaktır. Çalışmada, Türkiye turizm pazarı geçmişe dönük tarihsel bir bakış açısıyla kronolojik olarak incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda Türkiye turizm pazarının gelişiminde yeni kurulan devlet nezdinde dönemsel bazda geliştirilen ekonomik kalkınma planları ve bazı önemli olayların etkili olduğu görülmüştür. Çalışmada kalkınma planları kapsamında turizmin gelişmesi için getirilen öneriler ve gerçekleşme durumları sistematik bir şekilde incelenmiştir. Kalkınma planları ve yapılmış olan diğer çalışmaların incelenmesi sonucunda Türkiye turizm pazarının "Planlı Dönem Öncesi", "Planlı Dönem" ve "1982 sonrası Planlı Dönem" şeklinde gelişim gösterdiği ortaya çıkarılmıştır.Öğe Yiyecek-içecek işletmelerinde menü mühendisliği uygulamaları(Selçuk Üniversitesi, 02.04.2022) Akgöz, Erkan; Metin, Fatoş; Şalvarcı, SimgeYiyecek-içecek işletmelerinde güçlü bir pazarlama ve kontrol aracı olan menünün, satışlar ve maliyetler açısından sistematik olarak değerlendirilmesi olarak ifade edilen menü mühendisliği kavramı, işletmelerin kârlılığını artırmada en etkili araçlardan biri haline gelmiştir. Menü analizinde kullanılması önerilen yöntemler genel olarak işletmenin kârlılığına ve menü yönetiminde başarılı olmasına katkı sağlamak amacı ile geliştirilmiştir. Çalışmanın amacı; yiyecek-içecek işletmelerinin menülerini geliştirmeleri için menü mühendisliği, menü analizi yöntemlerini araştırmaktır. Araştırma için gerekli olan veriler ulusal ve uluslararası alanda yapılan çalışmaların literatür taraması yoluyla elde edilmiştir. İşletmelerde menü mühendisliği uygulamaları ve önemine yönelik olarak sonuç ve tartışma kısmında değerlendirmelerde bulunulmuştur.Öğe Online otel yorumlarının metin madenciliği teknikleri ile incelenmesi: Bakü otelleri örneği(Selçuk Üniversitesi, 02.04.2022) Akgöz, Erkan; Tengilimoğlu, Enginİletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin tüketicilere satın alma ve satın aldıkları ürünler hakkında deneyimlerini paylaşma imkanı sunması sonucunda online platformlar turizm sektörünü derinden etkileyen unsurlara dönüşmüştür. Tüketicilerin online ortamlarda giderek daha fazla yorum paylaşması sonucunda he tüketiciler hem de tedarikçiler için değerli bilgiler içeren büyük veri yığınları oluşmuştur. Bu büyük verinin analiz edilme ihtiyacı ise büyük veri analiz yöntemlerinin online üzerinde kullanılmaya başlamasına neden olmuştur. Bu çalışmada ise booking.com üzerinde yer alan 5 yıldızlı Bakü otellerine ilişkin 3.275 adet yorum büyük veri analiz yöntemlerinden olan metin madenciliği teknikleri kullanılarak incelenmiştir. Yorumlar veri ön işleme sürecine tabi tutulmuş ve sonrasında kelime sıklık ve ağırlıkları hesaplanmıştır. Daha sonra birliktelik analizleri kullanılarak hangi terimlerin birlikte kullanıldığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak yorumlarda personel, oda ve otel terimlerinin en sık kullanılan terimler olduğu saptanmıştır.Öğe Konaklama İşletmelerinde Hizmet Kalitesi Kavramı ve Hizmet Kalitesinin Ölçülmesinde Kullanılan Modeller(Selçuk Üniversitesi, 2017) Temizel, Gamze; Garda, BetülGünümüzde popülerliğini giderek artıran turizm endüstrisinin can damarlarından biri de konaklama işletmeleridir. Hiper rekabet koşullarında, değişen müşteri taleplerine cevap verebilmek ve rekabet üstünlüğü kazanabilmek için bütün işletmeler gibi konaklama işletmeleri de, hizmet kalitesine önem vermek zorundadır. Konaklama işletmelerinde eşanlı üretim – tüketim gerçekleşmektedir. Bu nedenle sunulan hizmetin belli bir standartta sürdürülmesi; müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakati sağlanması için oldukça büyük bir önem taşımaktadır. Optimum hizmet kalitesine ulaşabilmek için, müşterilerin beklentilerine ve algılarına odaklanarak belirlenen bir hizmet standardı oluşturmak gerekmektedir. Bu sebeple, konaklama işletmelerinde hizmet kalitesinin ölçümü büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada, konaklama işletmelerinde hizmet kalitesinin ölçümünde kullanılan modeller incelenmektedir.Öğe Küreselleşmenin Turizm Pazarlama Karması Elemanları Üzerindeki Etkileri(Selçuk Üniversitesi, 2017) Garda, Betül; Temizel, Gamze; Temizel, MetehanGünümüzde küreselleşme ve teknolojik gelişmeler sonucunda ülkelerin coğrafik sınırları ortadan kalkmış ve dünya büyük tek bir pazar haline gelmiştir. Bu durum ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasi açıdan birbirine yakınlaşan ulusal pazarların; dış pazarlara açılmasına ve üretim faktörlerinin serbest dolaşımına neden olmuştur. Ayrıca bilgi; üretim faktörleri olan doğal kaynaklar, emek, sermaye ve girişimciliğe ilave olarak beşinci üretim faktörü olarak kabul edilmiştir. Yoğun bilgi paylaşımı ile ortaya çıkan yeni teknolojik buluşlar sadece gelişmiş ülkelerde değil, gelişmekte olan ülkelerde de yeni turistik ürünlerin üretilmesine neden olmuştur. Özellikle gelişen teknoloji, ulaşım imkânları ve bilgi edinme yolları ile birlikte artık insanlar dünyanın her yanına seyahat edebilir, seyahat edeceğimiz yer ile ilgili bilgileri önceden edinebilir hale gelmiştir. Dolayısıyla mevcut dünya düzenini radikal bir şekilde değiştiren küreselleşmenin, turizm endüstrisine de radikal etkileri olmuştur. Bu nedenle çalışmamızda, küreselleşmenin, turizm endüstrisi üzerine etkileri pazarlama karması elemanları açısından incelenmektedir.Öğe A Study on Environmental Sensitive Facility Symbol Green Star in Tourism Establishment Certificated Accomodation Facilities which Operate in Konya(Selçuk Üniversitesi, 2016) Ünüvar, ŞafakSon yıllarda turistik destinasyonlar bulunduğu doğal çevrenin yapısını olumsuz bir şekilde etkilemeye başlamıştır. Destinasyonlardaki resmi kurumlar turizmin ortaya çıkardığı bu olumsuzluğun gideri lmesi için bir takım tedbirler alma çabası içerisine girmişlerdir. Gelecek nesillere daha yaşanabilir bir dünya bırakma amacıyla turizme düşen görevlerden birisi de sürdürülebilir turizm anlayışının benimsenmesidir. Birçok ülkede resmi organlar sürdürülebi lir turizm anlayışının gereği olarak bazen zorunlu bazen de tavsiye niteliğinde kararlar almaktadır. Dünya turizminde son dönemlerde önemli aktörlerinden olan Türkiye’de ise turizmle ilgili en üst düzeyde kuruluş olan Kültür ve Turizm Bakanlığı’da sürdürül ebilir turizm için çevrenin korunması, çevre bilincinin geliştirilmesi, turistik tesislerin çevreye olan olumsuz etkilerinin giderilmesi, olumlu katkılarının teşvik edilmesi ve özendirilmesi amacıyla, “Turizmde Çevreye Duyarlılık Kampanyası” başlatmış kamp anya dâhilinde turizmin önemli unsurlarından olan konaklama işletmelerine yönelik “Yeşil Yıldız Çevreye Duyarlı Tesis Simgesi” vermektedir. Çalışmada Türkiye’nin önemli turistik destinasyonlarından olan Konya’da faaliyet gösteren (n=18) konaklama işletmelerinin günümüzün en önemli sorunlarından birisi olan doğal çevrenin tahribi konusunda ne kadar farkındalık içerisinde olduğunun tespitidir. Araştırma sonucunda, konaklama işletmelerinin “Yeşil Yıldızbelgesinden haberdar olm Çevreye Duyarlı Tesis Simgesi” akla beraber yasal bir zorunluluk içermemesi nedeniyle kriterlerin içeriği ile ilgili bilgi sahibi olmadıkları, sadece bir konaklama işletmesinin “Yeşil Yıldız Çevreye Duyarlı Tesis Simgesi” sahibi olduğu, zincir ve kurumsal konaklama işletmelerinin dışın da genel olarak çevre politikası ve eylem planının olmadığı, yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımının yeterli şekilde önemsenmediği, ancak hemen hemen bütün otellerde enerji verimliliği ve tasarrufuna yönelik önlem ve çalışmaların yapıldığı ayrıca s u kullanımı ve atıklar içinde yine gerekli önlemlerin alındığı ortaya çıkmıştır.Öğe Otel Çalışanlarının Hizmet Verme Yatkınlığının İş Tatmini Üzerindeki Etkisi(Selçuk Üniversitesi, 2016) Başoda, AlaattinBu çalışmanın amacı, otel işletmelerinde müşteriler ile daha çok iletişim kura * n (iletişim süresi daha fazla olan) çalışanların hizmet verme yatkınlığı düzeylerini belirlemek ve hizmet verme yatkınlığının iş tatmini üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışmada, amaca göre örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Buna göre alan araştırması , Nevşehir’deki otel işletmelerinin (3, 4 ve 5 yıldızlı) çalışanlarından oluşmaktadır. Anket yoluyla toplanan veriler, faktör analizi, korelasyon ve regresyon gibi istatistiksel analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırmada öncelikle otel çalışanlar ının hizmet verme yatkınlığı düzeylerinin yüksek olduğu ve özellikle müşteriye özel ve önemli olduğunu hissettirme yatkınlıklarının diğer yatkınlıklarına göre daha baskın olduğu tespit edilmiştir. Daha sonra hizmet verme yatkınlığı ile iş tatmini arasında olumlu ve önemli ilişki olduğu ve hizmet verme yatkınlığının iş tatminini olumlu ve önemli etkilediği bulunmuştur. Sonuçlar a yrıca, hizmet verme yatkınlığı boyutlarından hizmetleri başarılı bir şekilde sunma arzusu ve müşteriye özel ve önemli olduğunu hiss ettirme ihtiyacının olduğu nu göstermiştir .Öğe Bicycle Tourism in Konya Tourism Perspective And A Study On Its Effect On Marketing Konya Tourism As A Destination By Using PEST Analysis(Selçuk Üniversitesi, 2017) Ünüvar, Osman; Kaya, Mürsel; Sezgin, MeteTurizm sektörü, küresel boyutta değeri her gecen gün daha iyi anlaşılan ve sürekli yeni yatırımlar yapılan çok önemli bir sektördür. Yakın geçmişimizde, Türkiye ve Konya için bu sektör çok önemli bir faaliyet alanı haline geldiği görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, Konya bisiklet turizm potansiyeli, uygulama alanlarını ve Konya turizmine katkısını ortaya koymaktır. Sürdürülebilirliğinin ve turizmde farklılaşmanın yeni bir modeli olan bisiklet turizminin gelişmesi, şehir kültürüne ve Konya turizmine katkısının her gecen gün daha da önemli hale geleceği düşünülmektedir. Bisiklet turizmi ile Konya’da, bisiklet kullanımını yaygınlaştırmak, gençleri tehdit eden bazı kötü alışkanlıkların (sigara, alkol, madde bağımlılığı vs) önlenmesi ve çağımızın önemli bir sağlık problemi olan obezite-stres, çevresel durum, trafik, toplu taşıma, gibi temel düzeydeki sorunlara dikkat çekmek ve turizmin gelişmesine katkı sağlayabilmek için Konya’nın turizm öznelerini ön plana çıkararak, tanıtımına katkıda bulunmaktır. Konya gibi coğrafyası bisiklet kullanıma uygun özelliklede yerel yönetimlerin bu yöndeki alt yapı çalışmalarını haklı göstermek için, bu sportif çalışmaların anlamlı katkıları olacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda Konya Turizm potansiyeli ele alınarak, bu potansiyelin bisiklet aracılığı ile faklı bir sunumunun olacağı düşünülerek, Konya bisiklet rotaları ile Konya ili ve çevresinde turizm öznelerinin daha farklı bir şekilde tanıtılmasına imkân sağlanabilecektir. Farklı bir çıkarımda bisiklet sporunun farklı sosyal tabakalar arasında sosyal paylaşım ve etkileşimi güçlendirmesi bisikletin toplum için birleştirici bir araç olarak kullanılması sonucuna Konya Turizmine önemli katkılarda bulunacağı düşünülmektedir.Öğe Konaklama Sektöründe Çevre Dostu Yönetim ve Çevre Muhasebesinin Önemi(Selçuk Üniversitesi, 2018) Büyükipekçi, Semih; Şimşek, ŞeymaKonaklama, turizmin en temel bileşenlerindendir. Konaklama işletmeleri çeşitli biçimlerde doğal çevreyle sürekli etkileşim içindedirler. Bu nedenle konaklama sektörü de çoğu sektörde olduğu gibi iyi yönetilmediğinde bu etkileşim sonucunda doğal çevreye zarar vermektedirler. Günümüzde sürdürülebilir bir gelecek için çevre dostu yönetimin yeri oldukça büyüktür. Bu bağlamda çevre muhasebesi konaklama işletmelerinde uygulandığı takdirde çevre üzerinde olumsuz etkilerin en aza indirilmesi sağlanacaktır. Bu çalışmanın amacı, sürdürülebilir turizm çerçevesinde konaklama sektöründe kıt olan kaynakların verimli bir şekilde kullanılması, çevre yönetim standardı kriterlerine uygun olarak alınabilecek önlemleri belirlemek. Konaklama işletmelerinin çevreye verdiği zararları ortaya koymak, çevreye verilen zararları en aza indiren konaklama işletmelerine kar sağlayacak uygulamalara değinerek önerilerde bulunmaktır. Çevre dostu yönetim ve Çevre muhasebesi sayesinde işletmeler çevreye verdikleri zararları kontrol altına alarak hem işletmeye kazanç sağlamaktadırlar hem de çevreye olumsuz etkilerini minimum seviyeye indirmektedirler. Çevresel etkilerin yönetilmesi, çevre yönetim standardı kriterlerine uygun olarak yapılması işletmelerin kalitesini artırır ve daha iyi performans gerçekleştirmelerini sağlamaktadır. Ayrıca sürdürülebilir gelecek için işletmelerin çevrenin korunması ve çevre kirliliğinin önlenmesi hususunda önemli çalışmalar yapması gerekmektedir. Çalışmaların başarısı doğru bilgi ve verilerle mümkün olmaktadır. İşletmeler açısından bu süreçte çevre muhasebesi önemli bilgiler ve veriler sunar.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »