Turizm İşletmeciliği/Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 25
  • Öğe
    Otel İşletmeleri Müşteri Memnuniyet Endeks Modeli: Konya Otel İşletmeleri Uygulaması
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Nisan) Karakuş, İdris; Göral, Ramazan; Burak, Yiğit
    Bu araştırmanın temel amacı Otel Müşteri Memnuniyet Endeks Modeli (OMME)’nin kavramsal çerçevesinin tanımlanması ve modelin geçerliliğinin test edilmesidir. Bu bağlamda araştırmaya Konya ilinde faaliyet gösteren 3, 4 ve 5 yıldızlı otellerde konaklayan 160 kişi dahil edilmiştir. Bu çalışmada anket sorularını analiz etmek için Kısmi en Küçük Kareler Yönteminden (PLS) faydalanılmıştır. Elde edilen verilerle kurulan yapısal eşitlik modelinin güvenilirlik ve geçerlilik analizleri yapılmıştır. Daha sonra modelin uygunluğu test edilmiştir. Son bölümde çalışmanın yöntemi açıklanarak sonuçlara yer verilmiş ve sonuçlar dahilinde öneriler geliştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre müşteri memnuniyetinin artması ile müşteri şikayetlerinin azaldığı görülmüştür. Sonuçlara göre; algılanan değer, müşteri memnuniyeti üzerindeki en etkili boyuttur. Ayrıca tüketim duyguları hem müşteri memnuniyeti hem de müşteri sadakati için en önemli boyut olup; hizmet kalitesinden etkilenmektedir.
  • Öğe
    Türkiye Sağlık Turizmi Endüstrisinin Toplam Faktör Verimliliği Analizi
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Nisan) Göral, Ramazan
    Bu makale, 2010'dan 2019'a kadar olan dönemde Türkiye Sağlık Turizmi Endüstrisinin Toplam Faktör Verimliliğini (TPF) ölçmektedir. TPV’yi ölçmek için Malmquist Endeksi yöntemi kullanılmıştır. Ölçüm için gerekli veriler Sağlık Bakanlığı ve TÜİK istatistiklerinden elde edilmiştir. Ölçüm sonuçlarına göre teknolojik değişim, ilgili dönemde sağlık turizmi endüstrisinin toplam faktör verimliliği değişimini olumsuz anlamda etkileyen baskın faktördür. Bu durum Türkiye'nin sağlık endüstrisinin büyüme modelini girdi/çıktı faktörlerinin yönlendirildiği bir yönetim modelden yenilikçi teknolojiler tarafından yönlendirilen bir modele dönüştürülmesi gerektiğini göstermektedir.
  • Öğe
    Online Otel Yorumlarının Metin Madenciliği Teknikleri ile İncelenmesi: Bakü Otelleri Örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Nisan) Akgöz, Erkan; Tengilimoğlu, Engin
    İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin tüketicilere satın alma ve satın aldıkları ürünler hakkında deneyimlerini paylaşma imkanı sunması sonucunda online platformlar turizm sektörünü derinden etkileyen unsurlara dönüşmüştür. Tüketicilerin online ortamlarda giderek daha fazla yorum paylaşması sonucunda he tüketiciler hem de tedarikçiler için değerli bilgiler içeren büyük veri yığınları oluşmuştur. Bu büyük verinin analiz edilme ihtiyacı ise büyük veri analiz yöntemlerinin online üzerinde kullanılmaya başlamasına neden olmuştur. Bu çalışmada ise booking.com üzerinde yer alan 5 yıldızlı Bakü otellerine ilişkin 3.275 adet yorum büyük veri analiz yöntemlerinden olan metin madenciliği teknikleri kullanılarak incelenmiştir. Yorumlar veri ön işleme sürecine tabi tutulmuş ve sonrasında kelime sıklık ve ağırlıkları hesaplanmıştır. Daha sonra birliktelik analizleri kullanılarak hangi terimlerin birlikte kullanıldığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak yorumlarda personel, oda ve otel terimlerinin en sık kullanılan terimler olduğu saptanmıştır.
  • Öğe
    Konaklama İşletmelerinde Paydaş Odaklılığın İşletme Performansı Üzerindeki Etkisinde Yenilik Odaklılığın Aracılık Rolü
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Ekim) Şenerol, Hüseyin
    Pazarlama literatürü incelendiğinde en çok işlenen konu başlıklarından biri pazar odaklılıktır. Pazar odaklılık en önemli paydaş olarak müşterileri ve rakipleri ön plana çıkarmaktadır. Oysa pazarlama çevresi bu kadar küçük bir gruptan oluşmamaktadır. Bu duruma karşı çıkan bazı yazarlar paydaş odaklılık kavramını geliştirmişlerdir. Literatür incelendiğinde yapılan paydaş odaklılık ile ilgili çalışmaların genellikle işletme performansı ile ilişkilendirildiği görülmektedir. Oysa paydaş odaklılık ara değişken etkisini ortaya koyabilecek kapasiteye sahiptir. Bu çalışmanın temel amacı, yenilik odaklılığın, paydaş odaklılık ile işletme performansı arasındaki etkide aracılık etkisine sahip olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırma evrenini Antalya’da faaliyet halindeki beş yıldızlı otel işletmeleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem kısmını ise söz konusu bu otel işletmelerinde yönetici olarak görev yapan 195 yönetici oluşturmaktadır. Çalışmada, anket yöntemi kullanılarak veriler toplanmıştır. Ayrıca elde edilen veriler istatiksel analiz teknikleriyle değerlendirilmiştir. Araştırma verileri 2019 yılının ilk iki ayında toplanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuç yenilik odaklılığın paydaş odaklılık ve işletme performansı arasındaki etkide kısmi aracılık etkisine sahip olduğudur.
  • Öğe
    Online Yorumlara Yönetim Tarafından Verilen Cevapların Benzerliği: Tripadvisor Örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Ekim) Tengilimoğlu, Engin; Göral, Ramazan; Gürsoy,Yüksel; Şalvarcı, Simge
    Gelişen internet teknolojileri sayesinde online alışverişler hem günlük yaşantımızın hem de ekonominin önemli bir parçası haline gelmiştir. Turizm ürünleri ise online olarak satılan ürünler arasında müşteriler tarafından en çok kabul gören ürünlerden biri olmuştur. Turizm ürünlerinin sahip olduğu önceden değerlendirilmesi güç soyut özellikler tüketicilerin belirsizliği azaltmak adına ürünlerin hem olumlu hem de olumsuz yönlerine dair bilgiler sunan online tüketici yorumlarına daha fazla önem vermesine neden olmuştur. Online ortamlarda giderek artan şikâyet ve olumsuz yorum paylaşımlarının potansiyel müşterilerin satın alma kararları üzerindeki olumsuz etkileri ise TripAdvisor gibi online platformların işletme yönetimlerine bu tür yorumlara cevap verme imkânı sunmaya başlamasına neden olmuştur. Yapılan çalışmalar yönetim tarafından verilen cevapların teşekkür ve özürden oluşan kalıplaşmış ifadeleri içerdiğini göstermektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı online ortamlarda tüketiciler tarafından paylaşılan yorumlara karşın yönetimin vermiş olduğu cevapların benzerlik düzeylerini metin madenciliği yöntemleri ile incelemektedir. Çalışmada TripAdvisor’da yer alan Antalya bölgesinde faaliyet gösteren ve en iyi değere sahip ilk 10 otel işletmesine ait 1000 adet online yorum için bırakılmış yönetim cevabı veri olarak kullanılmıştır. Sonuç olarak yönetim cevapları içerisinde bazı terimlerin sıklıkla kullanılmasına karşın yönetim cevaplarının benzerlik düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Turizm Sektöründe Stratejik Kriz Yönetimine İlişkin Bütünsel Bir Çerçeve
    (Selçuk Üniversitesi, 2014) Göral, Ramazan
    Toplumsal ve ekonomik boyutlarıyla birçok ülkenin kalkınmasına güçlü katkılar sağlayan turizm sektörü, uluslararası ölçekte en hızlı gelişen sektörler arasında yer almaktadır. Sektörün uluslararası ölçekte gelişme süreci aynı zamanda sektörü ve bu sektörde yer alan işletmeleri daha geniş bir “küresel riskler” dizisine açık hale getirmiştir. Bununla birlikte turizm talebi, turistik tüketicinin mal ve can güvenliğini tehdit eden savaş, terör, salgın hastalık, doğal afetler gibi olaylara, seyahate ayrılacak geliri azaltan ekonomik krizlere ve turist kabul eden bölgelerin imajını yıpratan siyasi gelişmelere son derece duyarlı bir yapıya sahiptir. Dünyanın bir yerinde meydana gelen politik istikrarsızlık veya ortaya çıkan savaşlar, dünyanın diğer bölgelerindeki seyahat taleplerini önemli ölçüde düşürebilmektedir. Teknolojik, ekonomik, siyasal ve sosyo-kültürel alanlardaki değişimler ve gelişmeler ile bunlara bağlı olarak oluşan toplumun istek ve ihtiyaçlarındaki çeşitlilik ve artışlar turizm işletmelerini derinden etkilemektedir. Bütün bu olayları ve gelişmeleri önceden öngörerek yönetemeyen, dış çevre uyumu ile iç çevreyi oluşturan alt sistemler arasındaki etkileşimleri gereği gibi düzenleyemeyen işletmeler sık sık krizle karşı karşıya gelebilmektedir. Bu nedenle kriz olarak adlandırılan gelişmelerin etkilerinin ortadan kaldırılması veya sınırlandırılması için stratejik yönetim ve kriz yönetimi hem turizm destinasyon yöneticileri hem de işletme yöneticileri açısından temel beceri haline gelmektedir. Kriz yönetimi ve stratejik yönetim uygulamalarının sinerji oluşturacak şekilde birleşme potansiyellerine rağmen yönetim uygulamalarında birbirlerinden ayrı alanlar olarak değerlendirildikleri görülmektedir. Oysa stratejik yönetim sürecine kriz yönetimi bakış açısını dahil etmenin, işletmelerin kriz gelişimlerini önlemelerine ya da bir kriz gerçekleştiği takdirde etkilerini azaltmalarına yardımcı olabilecektir. Böylece işletmenin stratejik amaçlarını tehdit edebilecek bir duruma karşı gerekli önlemler alınmış olacaktır. Kriz yönetiminin koruyucu /önleyici kabiliyetlerini stratejik yönetim sürecine eklemenin, işletmelerin stratejik yönetimine daha faydalı olacağı açıktır. Ancak rekabetin şiddetli bir şekilde devam ettiği günümüz turizm pazarında etkin rekabetçi stratejiler oluşturma, uygulama ve değerlendirmelere odaklanan stratejik yönetim sürecinde, bu güç şu anda yeterli şekilde değerlendirilememektedir. Oysa stratejik yönetim ve kriz yönetimi uygulamalarının bütünleştirilmesinin sinerji etkisi yaratabilme potansiyeli bulunmaktadır. Dolayısıyla turizm işletmelerinin bundan sonra yollarına stratejik yönetim sürecine kriz yönetimi etkinliklerini dahil eden yeni bir bütünleşik stratejik kriz yönetimi yaklaşımı ile devam etmesi işletmelerin stratejik yönetim uygulamaları sonucunda ulaşmayı arzuladıkları amaçları daha etkin şekilde elde etmelerini sağlayabilecektir. Bu bağlamda çalışmada öncelikle bütünleşik çerçevenin temelini oluşturan kriz yönetimi yaklaşımları ve stratejik yönetim süreci ile ilgili bilgi verilmektedir. Daha sonra stratejik yönetim sürecinin sınırlarını genişleten ve sürecin içine kriz yönetimi etkinliklerini dahil eden yeni bir bütünleşik stratejik kriz yönetim süreci çerçevesi üzerinde durulmaktadır.
  • Öğe
    Yenilik Kapsamında Turistik Ürün Çeşitlendirmesi ve Kurban Bayramı Örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 2014) Akgöz, Erkan; Göral, Ramazan; Gürsoy, Yüksel
    Küresel pazar koşullarına bağlı olarak yenilikleri takip etmeyen, alternatif ürün üretmeyen ve kişiye özel ürün ve hizmet sunmayan işletmeler ekonomik hedeflerinden uzaklaşmakta, rekabet gücünü de kaybetmektedirler. Bundan dolayı sosyal ve ekonomik alandaki hızlı değişim kişileri ve kurumları yenilik bağlamında farklı alanlara yöneltmektedir. Çünkü günümüz tüketici davranışları her geçen gün değişmekte ve tatil kararları farklı etkenlere göre şekillenmektedir. Bu amaçlar doğrultusunda hazırlanan bu çalışmada, ilk önce yenilik ile ilgili genel bilgiler verilmiştir. Daha sonra ise; vizyoner bir yapıya sahip olmayı, girişimci düşünmeyi ve dinamik planlamayı gerektiren yeniliğin türleri ve özellikleri açıklanmıştır. Yenilik genel olarak bir süreci ve sonucu yansıtır. Dolayısıyla işletmelerin; üretkenlik, nitelikli istihdam, iç ve dış pazarda güçlü olmaları için yenilik süreci üzerinde durulmuştur. Herhangi bir ürün veya hizmetlerin bileşeni olan turistik ürün, farklı niteliklere sahip işletmeler tarafından üretilmektedir. İşletmeler arasında ise yıkıcı bir rekabet ortamı bulunmaktadır. Rekabetçi ortamda ayakta kalmak ve bir takım avantajlar elde edebilmek ise yeni ürünlerin üretilmesi ve çeşitlendirilmesi ile mümkün olmaktadır. Turistik ürünün çeşitliliği de işletmelerin, bölgelerin veya ülkelerin altyapı, üstyapı olanakları ile birlikte doğal, sosyal ve kültürel imkânları ile daha kolay gerçekleşebilir. Kurban bayramı ve kurban kesmek, Müslümanlar arasında sosyal dayanışmayı, toplumun huzurunu ve mutluluğunu artıran önemli dini gün ve bayramlardır. Gelişen ekonomik ve sosyal koşullar dikkate alındığında kurban bayramı insanlar için hem fiziksel hem de sosyal anlamda rahatladıkları ve dinlendikleri bir zaman dilimidir. Bu çalışma da turizm işletmelerinin diğer işletmelerden farklı ürün üretebilmeleri için Kurban bayramı ürün paketi ile ilgili hazırlanmıştır. Yapılan bu araştırmada kurban bayramının turizm işletmeleri için ne gibi bir potansiyele sahip olduğu vurgulanmıştır. Potansiyel belirlendikten sonra kurban bayramı ürünü ile ilgili turizm işletmelerinin sahip olduğu alt yapı imkânlarına dikkat çekilmiştir. Bu konudaki çalışmalardan sonra, kurban bayramı ürün paketi ile ilgili turizm işletmelerine yapılacağı öngörülen eleştiriler sıralanmıştır. Bu eleştirilere karşı turizm işletmelerinin üstünlükleri belirtilmiştir. Araştırma sonunda da kurban bayramı ürün paketinin turizm işletmeleri için yenilik bağlamında sunacağı avantajlara dikkat çekilmiştir.
  • Öğe
    Muğla İli Milas İlçesinin Kültür Turizmi Açısından İncelenmesi
    (Selçuk Üniversitesi, 2015) Uygur, Akyay; Bozkurt, İsmail; Göral, Ramazan
    Dünya’da turizm hareketleri sayısı ve bu hareketlere katılan turist sayısı sürekli artmaktadır. Bununla birlikte özellikle gelişmekte olan ülkeler alternatif turizm türlerine yönelmeye başlamışlardır. Alternatif turizm türlerinden biri de kültür turizmidir. Turizmin birçok çeşidi olmasına rağmen araştırmada alternatif turizm türlerinden kültür turizmi ile sınırlandırılmış diğer turizm alanları incelenmemiştir. Ayrıca araştırmada bir bölge ya da il incelenmemiş araştırma sadece Muğla İli Milas İlçesi incelenmiştir. Son yıllarda önem kazanan kültür turizmi, gelir arttırışının yanında farklı kültürleri tanıma imkânı vermesi en önemli özelliklerindendir. Bu açıdan Muğla İli Milas İlçesi’nin sahip olduğu kültürel varlıklar ve somut olmayan mirası Kültür Turizmi açısından incelenmesine karar verilmiştir. Araştırma birçok değere sahip olan Muğla ili Milas İlçesinin incelenip kültürel varlıklarının ve somut olmayan mirasının ortaya koymaya çalışarak kültür turizmine açılmasını sağlamak açısından önemlidir. Ayrıca çalışma bölge halkına ek gelir imkanı yaratabilme ve bölgenin sahip olduğu değerlerin turizm açısından ön plana çıkartılması gibi katkılar da sunmaktadır. Araştırma yapılırken Muğla ili Milas İlçesinin birçok somut ve somut olmayan mirasa sahip olduğu görülmüştür. Araştırma yapılırken somut miras açısından Karia döneminden Osmanlı Devleti dönemine kadar birçok maddi öğeye sahip olduğu görülmüştür. Aynı zamanda bölgede yıllardır devam eden bölgeye özgü bir kültüründe devam ettiği görülmüştür. Milas İlçesi, Bodrum ilçesine çok yakın olmasına rağmen turizmden yeteri kadar yararlanamamıştır. Aynı zamanda Milas-Bodrum havaalanının ilçede bulunması nedeniyle ulaşım açısından büyük bir avantaja sahiptir. Muğla ili Milas İlçesinin Kültür Turizmi Açısından İncelemesi yapılırken literatür taraması, internet web tabanlarının incelenmesi, ansiklopedilerin, tezlerin ve basılı kitapların incelemesiyle yapılmıştır. Sonuç ve öneriler kısmında Muğla İli Milas İlçesinin Kültür Turizminden yararlanabilmesi için çeşitli öneriler sunulmuştur. Kültür Turizmi hızla gelişmekte olması ve gelir yaratması incelenen bölgenin kültürel açıdan yeterli kaynağa sahip olması ve önceki kültür turizmi uygulayan bölgeleri de incelenerek stratejik planlarının oluşturulması bölge için sürdürülebilir bir kalkınma, istihdam ve gelir yaratacağı tahmin edilmektedir.
  • Öğe
    E-WOM’a Dayalı Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri İle En Uygun Otelin Belirlenmesi ve Bir Uygulama
    (Selçuk Üniversitesi, 2015) Göral, Ramazan
    Geçmiş yıllarda tüketiciler belirli bir ürünü satın alma kararı vermeden önce o ürün hakkında deneyimi olan insanların görüşlerine başvururlardı. Ağızdan ağıza pazarlama olarak adlandırılan bu durum, işletmelerin ürünlerini pazarlamada göz ardı etmemeleri gereken bir pazarlama stratejisiydi. Bilgisayar teknolojilerinin sanal ortamda sınırsız bilgi ve yorumların paylaşılabildiği olanakları insanlara sunması ile birlikte internet ağızdan ağıza pazarlama aracı haline gelmiştir. İnternet, tüketiciler için satın alma kararı öncesi başvurdukları en önemli kaynaklardan birisi olmuştur. Sanal ortam, önceleri işletmelerin geniş kitlelere ürün ve hizmetlerini kolay ve ucuz şekilde tanıtma ve pazarlama olanağı sağlarken, ilerleyen süreçte tüketim gerçekleştirenlerin deneyimlerini diğer kullanıcılarla paylaşma ve yorum yapma fırsatı sunmuştur. Satın alma kararı vermeye hazırlanan tüketiciler için bir bölge, işletme veya ürün hakkında yapılan olumlu/olumsuz yorumlar tercihlerinde etkili olmaya başlamıştır. Müşterilere yaşatılan mutlu tecrübelerin en önemli pazarlama kanalına dönüştüğü turizm sektöründe bloglar ve turizm siteleri müşterilere kendi aralarında deneyimleriyle ilgili paylaşımda bulunma imkânı sağlamaktadır. Etkileşim yaratan bu kaynaklar kullanıcı yorumları ve puanlamalarıyla gelişmekte ve gitgide hem müşteriler hem de turizm işletmeleri için önemi artmaktadır. Müşteriler için ücretsiz başvurabilecekleri bir pazar araştırması sunan bu platformlar, hizmet verenler için ise yapmaları gereken iyileştirmeler için bir geri bildirim kaynağı oluşturmaktadır. Diğer taraftan düşük bütçeli bir pazarlama kanalına dönüşmektedir. Turizm tüketimini bir deneyim olarak değerlendiren ve hangi deneyimi yaşayacağına karar verirken yaşanmış tecrübelerden yola çıkan tüketiciler, turizm sektörüne hizmet eden online interaktif kaynakları giderek daha fazla kullanmaktadır. Müşterilere kendi aralarında diyalog kurma, bilgi sağlama imkanı sunan bu platformlar, hizmet verenler için ise yapmaları gereken iyileştirmeler için bir geri bildirim sağlamaktadır. Bu çalışma internet sitelerinde yer alan elektronik müşteri yargılarından yararlanarak en uygun otelin belirlenmesine yöneliktir. TripAdvisor internet sitesinden ve uzman değerlendirmelerinden elde edilen veriler Analitik Hiyerarşi Proses (AHP) temelli TOPSIS yöntemiyle değerlendirilerek Konya ilinde müşterilerin isteklerine yeterince cevap verebilen ve otel müşterilerine en yüksek memnuniyeti sağlayabilen otel (en uygun otel) belirlenmiştir. Çalışma sonuçlarına göre Konya ilinde C kodlu otel en uygun otel, Fiyat/Fayda kriteri önem derecesi en yüksek müşteri memnuniyeti kriteri olarak tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Festivallerin Yerel Halk Üzerindeki Sosyal Etkileri: Beypazarı Örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 2017) Sert, Ayşe Nevin
    Turizm bölgeleri için önemli bir çekicilik unsuru olarak kabul edilen festivaller sınırlı bir zaman ve mekân çerçevesinde yapılan zevkli aktiviteler, eğlenceler, festival karakteri taşıyan etkinlikler ya da bazı kavramların, konseptlerin, olayların, veya olguların kutlanmasıdır. Bu araştırmanın amacı kırsal bölgelerde yapılan festivallerin yerel halk üzerindeki sosyal etkilerini ve yerel halkın festivalle ilgili tutumlarını ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda oluşturulan anket Beypazarı’nda toplam 320 yerel halk üzerinde uygulanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda yapılan analizler sonucu, yerel halk festivallerin sosyal faydalarının sosyal maliyetinden daha fazla olduğuna inandığında festivalleri destekledikleri belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bir diğer önemli bulgu da, yerel halkın festivalleri desteklemeleri ve gönüllü olarak festivale katılmaları sonucunda festivallerin başarıları artmaktadır
  • Öğe
    Kano Model ile Çalışan Memnuniyetine Etki Eden İş Faktörlerinin Önem Düzeylerinin Belirlenmesi ve Otel İşletmelerine Yönelik Bir Uygulama
    (Selçuk Üniversitesi, 2019) Göral, Ramazan; Çağlıyan, Vural
    İş tatmini, genellikle çalışanın işe yönelik olumlu duygusal durumunu ve çalışanın atandığı iş etkenlerini yansıtan psikolojik veya duyuşsal durumlar olarak tanımlanır. İş tatmini beklentilerin bir sonucudur. İşle ilgili deneyimlerle ilgilidir ve son derece öznel ve kişiye özgüdür. Beklentiler ile deneyim arasındaki fark düşük olduğunda memnuniyet yüksek olacaktır. Hizmet Kazanç Zinciri teorisi, müşteri memnuniyeti ve buna bağlı olarak işletme karlılığının ancak iş tatmini yüksek çalışanın gerçekleştirdiği kaliteli hizmet ile sağlanabileceğini öngörmektedir. Diğer bir deyişle, çalışan verimliliği sağlanmadan beklenen işletme karlılığı elde edilemez. İş tatmini, verimliliğin önemli belirleyicilerinden biridir. İşletmenin tüm çalışanlarını tatmin etmeye çalışmak elbette mümkün olamayabilecektir. Ancak işletmede genel düzeyde iş tatmininin iyi düzeyde olması ve korunması gerekmektedir. Çalışan memnuniyeti, verimliliği, üretkenliği ve müşteri memnuniyetini etkiler. Otel işletmelerinin müşteri sadakati sağlayacak bir hizmet kalitesi düzeyine ulaşması için öncelikle çalışanların gereksinimlerini bilmesi ve bu gereksinimleri karşılamak üzere iç müşteriye sunulan olanakların memnuniyeti ne düzeyde etkilediğini saptaması gerekmektedir. Bu bağlamda çalışmada otel işletmelerindeki iş faktörü uygulamalarının çalışanların hangi gereksinimlerini karşıladıklarını ve ne düzeyde memnuniyet / memnuniyetsizlik oluşturduklarını değerlendirmek üzere Kano modelinden yararlanılmıştır. Kano modeli müşteri gereksinimlerini sınıflandırmak ve memnuniyet düzeyini değerlendirmek üzere geliştirilmiş bir model olmakla birlikte çalışanların gereksinimlerinin sınıflandırılmasında ve çalışan memnuniyetinin ölçülmesinde de kullanılan bir modeldir. Çalışmada verilerin toplanmasında anket yönteminden yararlanılmıştır. Anket çalışması Konya ilinde beş yıldızlı bir otelin personeli üzerinde yürütülmüştür. Analiz bulgularına göre MOD yöntemiyle yapılan sınıflandırma ile Memnuniyet Katsayısı yöntemine göre yapılan sınıflandırmada iş faktörlerinin yer aldığı kategorilerin değiştiği tespit edilmiştir. MOD yöntemiyle yapılan sınıflandırmada 23 faktörün Performans (O) kategorisine, 2 iş faktörünün Heyecan Verici (A) kategoriye ve 2 iş faktörünün Sıradan (I) sınıflandırmaya girdiği görülürken, memnuniyet / memnuniyetsizlik katsayısına göre yapılan sınıflandırmada, 10 iş faktörü Performans (O) kategorisine girmektedir. 15 iş faktörü Heyecan Verici (A) ve 2 iş faktörü Sıradan (I) kategorisine girmektedir. Çalışmanın bulgularına göre Yöneticinin çalışanlara yapabileceği işleri vermesi ve işleri kolaylaştırması çalışan memnuniyetini en fazla etkileyen iş faktörüdür.
  • Öğe
    Çekim merkezi olarak kentlerin pazarlamasında imajın oluşumu ve sadakate etkisi
    (2019) Sert, Ayşe Nevin; Dündar, Yusuf
    Amaç – Turistlerin karar verme sürecinde ve destinasyon seçim davranışında önemli bir faktörolması nedeniyle destinasyon imajının doğru bir şekilde değerlendirilmesi, etkili bir pazarlamave konumlandırma stratejisinin tasarlanmasında önemlidir. Bu çalışmada destinasyon imajıbilişsel, duyuşsal ve genel imaj olarak bütünsel bir yaklaşımla ele alınmış olup destinasyonimajının destinasyon sadakatine etkisi incelenmiştir.Yöntem – Araştırma inanç ve kültür turizminin merkezi Konya kentinde yerli turistler üzerindeyapılmıştır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Çalışmada bilişsel imaj,duyuşsal imaj, genel imaj ve destinasyon sadakati arasındaki ilişkiye yönelik önerilenhipotezlerin test edilmesinde SPSS programının yardımıyla regresyon analizi kullanılmıştır.Bulgular – Çalışma sonucunda destinasyon imajının destinasyon sadakatini etkilediği,destinasyon imajı oluşumunda bilişsel imajın duyuşsal imaja oranla genel imajı kısmen dahafazla etkilediği ortaya çıkmıştır.Tartışma – Destinasyon imajının değerlendirilmesi ve analizi, turist davranışının daha iyianlaşılmasına önemli bir katkıda bulunmaktadır. Olumlu destinasyon imajını oluşturmaya veyageliştirmeye yönelik çabalar, sadık ziyaretçilerin tekrar ziyaret veya tavsiye etme davranışlarınıkolaylaştırır ki söz konusu durum destinasyonun turizm gelişimi konusundaki başarısı içinkritik öneme sahiptir. Zengin doğal, tarihi ve kültürel kaynakları olan destinasyonların olumlubir imaj yaratmada fiziksel özelliklerini geliştirmeye daha çok önem vermeleri gerekmektedir.
  • Öğe
    The effect of local food on tourism: Gaziantep case
    (2019) Sert, Ayşe Nevin
    Experiencing local food in a certain destination becomes one of the most important tourism activities for tourists.Local foods; which play an important role in destination choice, revisit intention and marketing are useful toolsfor destination development. In 2015 Gaziantep was entitled to join the UNESCO Creative Cities Network inGastronomy branch. Therefore the aim of this study is to investigate the domestic tourist perception of Gazianteplocal food and the effect of this perception on revisit intention. As a result of the survey conducted with 394domestic tourists have visited Gaziantep, it had been shown that the local food perception can be grouped underfive dimensions as cultural experience, restaurant service, food taste, health and hygiene, variety and tablemanner. It had been also found that the dimensions of cultural experience, variety and table manner, food tastehave a positive effect on the revisit intention. However, it was also determined that Gaziantep's membership ofthe UNESCO Creative Cities Network in gastronomy branch is not known enough. In destination marketing,local dishes can be stressed more strongly and thus more tourists can be attracted. Therefore, tour companies cangive more space to promote Gaziantep's regional culinary richness in their promotional brochures, websites andsocial media.
  • Öğe
    Otel hizmetlerine dair konuk beklentilerinin Kano modeli ile sınıflandırması ve önceliklendirilmesi
    (2018) Göral, Ramazan; Topuz, Çetin
    Rekabet ortamında, müşteri memnuniyeti, bir işletmeyi rakiplerinden farklılaştırmakta ve rekabetedebilmede önemli bir güç elde etmesini sağlamaktadır. Bu nedenle otel işletmelerinin konukmemnuniyetine yönelik bir kalite yönetim yaklaşımını benimsemesi ve uygulaması zorunluluğubulunmaktadır. Otel işletmelerinin gelecekte başarıyı sağlayacak bir hizmet kalitesi düzeyiyakalayabilmeleri için öncelikle, konukların ne beklediklerini (gereksinimlerini) bilmesi ve sunulanhizmetlerin memnuniyeti ne düzeyde etkilediğini saptaması gerekmektedir. Bu amaçla KanoModel’inden yararlanılabilmektedir. Kano modelinin ilk şekli, müşteri beklentilerininsınıflandırılmasında yardımcı olurken, daha sonra yapılan katkılar sayesinde Kano model ile müşterimemnuniyet /memnuniyetsizlik düzeyleri de nicelleştirilebilmektedir. Çalışmada Kano modelikullanılarak otel işletmelerinde verilmekte/verilebilecek olan hizmetlerin konukmemnuniyeti/memnuniyetsizliği üzerindeki etkisi analiz edilmektedir ve konuk beklentilerisınıflandırılmaktadır. Bu amaçla Konya ilinde bulunan otellerde konaklayanları kapsayan biraraştırma yapılmıştır. Çalışmada ayrıca hizmet niteliklerinin önem düzeyleri de analiz edilmiştir.Bulgular, müşteri beklentilerinin Kano sınıflandırmasının iki kategorisinde (Heyecan Verici,Beklenen) toplandığını ortaya koymaktadır. Ayrıca otellerde kişisel mahremiyete önem verilmesi”müşterilerin en önem verdiği hizmet niteliği olarak gözlenmiştir. Müşterilerin en az önem verdiğihizmet niteliği ise, “araba kiralama hizmetlerinin veriliyor olması” dır
  • Öğe
    Turizm öğrencilerinin yeşil ürün tercihinin satın alma niyeti üzerine etkisi
    (2018) Ünüvar, Şafak; Kılınç, Ceyhun; Gök, Hatice Sarı; Şalvarcı, Simge
    Gelecekte turizm olgusuna yön verecek genç tüketicilerin yeşil ürün ve yeşil tüketim konusunda bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Yapılan çalışmalarda tüketicilerin değişiklilere direnç gösterdiği belirtilmekle beraber, genç tüketicilerin yaşı büyük olanlara göre değişikliklere daha kolay uyum sağladığı bilinmektedir. Çalışmanın amacı, üniversitede öğrenim gören turizm bölümü öğrencilerinin yeşil ürün tercih düzeyinin belirlenmesi ve bu algılamalarının satın alma niyeti üzerine etkisinin ölçülmesidir. Öğrencilerin yeşil ürün ve satın alma niyetini değerlendirdikleri ölçeğin tümüne ve her bir faktörüne yönelik güvenirlik ve geçerlik (açımlayıcı faktör analizi) testleri yapılmıştır. Örneklemden elde edilen veriler sonucunda yeşil ürün ölçeğinin 5 alt boyutta (tutum, subjektif/öznel kurallar, algılanan davranışsal kontrol, çevresel kaygı, çevre bilgisi) oluştuğu, yeşil ürün ölçeği boyutlarının satın alma niyeti üzerinde etkisinin bulunduğu ve bazı demografik faktörlere göre de gruplar arasında farklılaşma olduğu görülmüştür.
  • Öğe
    Turizm alanında yiyecek ve içecek ile ilgili lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi
    (2018) Tayfun, Ahmet; Ülker, Mustafa; Gökçe, Yusuf; Tengilimoğlu, Engin; Sürücü, Çağrı; Durmaz, Mehmet
    Yiyecek ve içecek alanında yazılan lisansüstü tezlerin son yıllarda önemli bir artış gösterdiği görülmektedir. Buradan hareketle, bu çalışmada 1990-2018 yılları arasında turizm ile ilgili altı anabilim dalında yazılan yiyecek ve içecek ile ilişkili lisansüstü tezlerin belirli parametreler çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda YÖKTEZ’de erişime açık 1421 tez incelemeye alınmış, bunların 164’ü söz konusu konu ve/ya araştırma alanı ile ilgili bulunmuş ve analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular turizm ile ilgili anabilim dallarında yiyecek ve içecek ile ilişkili tezlerin 2007 yılından sonra önemli bir artış gösterdiğine, genellikle yüksek lisans tezi olduğuna, çoğunlukla turizm işletmeciliği ile turizm işletmeciliği ve otelcilik anabilim dallarında yazıldığına, neredeyse tamamında görgül araştırma yaklaşımının benimsendiğine, en çok nicel yöntemler kullanıldığına ve verilerinin daha çok turistler ile şeflerden toplandığına işaret etmektedir. Diğer taraftan yüksek lisans tezlerinde kullanılan Türkçe kaynak sayısının yabancı kaynak sayısına göre oldukça fazla olduğu ve doktora tezlerinde ise yabancı kaynakların Türkçe kaynaklara göre daha fazla kullanıldığı bulunmuştur. Son olarak, tezlerin özet bölümünde hangi hususlara ne düzeyde yer verildiği de incelenmiştir.
  • Öğe
    Turist rehberlerinin mesleki sorunları üzerine bir araştırma : Kapadokya örneği
    (2018) Karacaoğlu, Sıla; Sert, Ayşe Nevin
    Turist rehberliği, özellikle kitle turizminin artış göstermesine bağlı olarak turizm endüstrisinin kilit rolü oynayan bir unsuru haline gelmiştir. Ülkelerin, bölgelerin ve işletmelerin tanıtımında stratejik rol oynayan rehberlik mesleği, aynı zamanda birçok zorluğu da bünyesinde barındırmaktadır. Buradan yola çıkarak araştırmada, Kapadokya destinasyonunda faaliyet gösteren turist rehberlerinin mesleki sorunlarını tespit etmek, bu sorunlara çözüm önerileri geliştirmek ve mevcut literatüre katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanan 17 turist rehberinden telefon ve e-mail aracılığıyla veri toplanmıştır. Sonuç olarak turist rehberlerinin mesleklerine yönelik algıladıkları sorunlar dört başlık altında toplanmıştır. En önemli üç sorunun yasal yetersizliklere ilişkin olduğu bulgulanmıştır. Diğer sorunların ise Kapadokya bölgesinin coğrafi, fiziksel ve işgücü özelliklerinden kaynaklandığı tespit edilmiştir. Çalışmada ayrıca turist rehberlerinin, söz konusu sorunlara ilişkin çözüm önerilerine yer verilmiştir.
  • Öğe
    ESM-VT yöntemi ile uluslararası destinasyonların turizm sektörü etkinliğinin değerlendirilmesi
    (2018) Göral, Ramazan
    Etkinlik ölçümü, yönetimin kontrol fonksiyonunun önemli bir parçasıdır. Etkinlik sonuçları sadece karar vermede bir referans olarak değil aynı zamanda iyileştirmeler yapılması gereken alanların belirlenmesinde de kullanılmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, dünyanın önde gelen uluslararası turizm destinasyonlarının turizm sektörü etkinliğini karşılaştırmaktır. Turizm sektöründe mikro düzeyde etkinlik ölçümü ilgi duyulan bir araştırma konusu olmasına rağmen, makro düzeyde çok az sayıda araştırma bulunmaktadır. Bunun önemli bir nedeni, uluslararası turizm destinasyonlarının sahip oldukları turizm kaynaklarının farklılıklar arz etmesidir. Çok sayıdaki farklı turizm kaynaklarını homojen veriler haline getirilmesindeki güçlükler, bu çalışmaların yapılmasını zorlaştırmaktadır. Çalışma, bu sorunu hesaba katmak suretiyle uluslararası destinasyonların turizm sektörü etkinliğinin karşılaştırılmasına yeni bir yaklaşım getirmektedir. Çalışmada 19 ülkenin (uluslararası destinasyon) turizm sektörüne ilişkin dört girdi ve iki çıktı değişkeni kullanılarak etkinlik karşılaştırması yapılmıştır. Girdi değişkenleri olarak turizm sektöründe çalışanların sayısı, turizm sektörü altyapısı, doğal kaynaklar ve kültürel kaynaklar, çıktı değişkenleri olarak turist sayısı ve kişi başı ortalama gelir kullanılmıştır. Girdi ve çıktı değişkenlerinin homojenliğini sağlamak üzere uluslararası güvenilir raporlardan elde edilen verilerden yararlanılmıştır. Ülkelerin etkinliğini ölçmek ve sıralamak üzere Veri Zarflama Analizi ve TOPSIS Temelli Etkinlik Sıralama (ESM-VT) yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar göstermiştir ki sırasıyla Hong Kong, ABD ve Hindistan turizm sektörü etkinliği açısından ilk üç sırada yer alırken, Meksika (19) ve Rusya (18) son sıralarda yer almaktadır.
  • Öğe
    Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin uluslararası staj deneyimlerine ilişkin memnuniyet algıları: Kırgızistan-Türkiye manas üniversitesi örneği
    (2018) Erdem, Barış; Akgöz, Erkan; Gündoğdu, İbrahim
    Turizm eğitimi alan öğrencilerin meslek seçiminde ve geleceğe yönelik kariyer tercihlerinde staj her zaman önemli bir yer teşkil etmektedir. Staj yaptıkları işletmelerden memnun ayrılan öğrenciler turizm sektöründe kariyer yapmaya yönelik olarak olumlu bir tutum sergilerken, tersi durumda kariyer tercihlerini başka sektörlerden yana kullanma yönünde bir davranış gösterebilmektedirler. Bu nedenle, öğrencilerin staj deneyimi yaşadıkları işletmelerdeki memnuniyet algılarının araştırılması önemli bir konuyu oluşturmaktadır. Bu araştırmada, lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin konaklama işletmelerindeki staj deneyimlerine ilişkin memnuniyet algıları incelenmiştir. Veriler anket yöntemiyle toplanmıştır. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu’nda öğrenim gören 134 öğrenci üzerinde yürütülen araştırmada, katılımcıların staj yaptıkları konaklama işletmelerinden genel olarak memnun kaldıkları belirlenmiştir. Katılımcıları en çok memnun eden unsurun konaklama işletmelerindeki ‘ücret ve çalışma saatleri’, en az memnun eden boyutun ise konaklama işletmelerindeki ‘sosyal olanaklar’ olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, katılımcıların bazı demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, öğrenim gördükleri sınıf gibi) ile staj memnuniyet algıları arasında anlamlı farklılıklar saptanmıştır.
  • Öğe
    Müzelerdeki hizmet kalitesinin memnuniyet algısı ve tavsiye etme niyeti üzerindeki etkisi: Anadolu Medeniyetleri Müzesi örneği
    (2018) Sert, Ayşe Nevin; Karacaoğlu, Sıla
    Yüksek hizmet kalitesinin ve algılanan ziyaretçi memnuniyet seviyesinin müşteri sadakatini ve tavsiyeetme niyetini etkilediği söylenebilir. Müzelerde hizmet kalitesinin ölçülmesi bir hizmet boyutununhangi yönlerinin sorun oluşturabileceğini ortaya koymakta ve böylece problemin giderilmesi içinöneriler geliştirilmesine imkan tanımaktadır. Bu çalışmanın amacı Anadolu Medeniyetleri Müzesi'neyönelik algılanan hizmet kalitesinin memnuniyet algısı ve tavsiye etme niyeti üzerindeki etkisiniölçmektir. Anadolu Medeniyetleri Müzesinde 449 ziyaretçiyle yapılan araştırmada hizmet kalitesi“fiziksel özellikler”, “heveslilik”, “iletişim”, “tüketilenler” ve “empati” olmak üzere 5 boyuttanoluşmuştur. "Fiziksel özellikler” boyutunun memnuniyet ve tavsiye etme niyeti üzerinde en etkiliboyut olduğu saptanmıştır. Ayrıca, çalışma sonuçları, algılanan hizmet kalitesinin memnuniyet algısıve tavsiye etme niyeti üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi olduğunu göstermiştir.