Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • DSpace İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Dilmaç, Bülent" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 20 / 21
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    An Analysis of Teachers' General Tendency to Procrastinate, Perception of Professional Efficiency/self Efficiency and Altruism
    (2009) Dilmaç, Bülent
    Introduction. Teaching as a profession requires the possession of certain characteristics. Teachers accept their students as individuals and cherish them. Teachers' reasons behind their choice to become a teacher are believed to be professional affection, spiritual satisfaction and a perception of teaching as the ideal profession. Furthermore the most two satisfactory quali- ties of teaching were found to be helping others and taking responsibility. Being responsible is both a students' expectation from their teachers and an important factor in professional sat- isfaction for the teachers. Helping others is defined as "an act with a purpose to benefit an- other individual", Method. It has a quantitative research design and uses relational survey as its method. The population of this research consists of teachers who work in primary and secondary schools in Konya in the 2007-2008 academic year. The sample, on the other hand, consists of 351 teach- ers. Data collection instruments of the study include "Teachers' Altruism Scale", "Teachers' Perception of Professional Efficiency Scale, "General Procrastination Scale"Pearson Product- Moment Correlation Coefficient was calculated and a Regression analysis was conducted in order to identify the potential of teachers' altruistic behaviour to determine and predict the relationship between teachers' perception of professional efficiency and general procrastination. Result. Teacher's professional efficiency is related to three sub-dimensions of teacher altru- ism except donation. General procrastination and perception of efficiency only perception of efficiency significantly predicts benevolence in the current situation. Finally donation sub- dimension of teacher altruism scale significantly predicts general procrastination tendency. Discussion. The findings indicate that teachers' perception of professional efficiency is re- lated to three sub-dimensions of teacher altruism scale (benevolence in the current situation, social responsibility/sharing, benevolence in emergncies) except donation. Another finding of the study suggests that general procrastination tendency is only related to donation sub- dimension of teacher altruism scale.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması
    (Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Dilmaç, Bülent; Kulaksızoğlu, Adnan
    Bu çalısmanın amacı, fen lisesi ögrencileri üzerinde insani degerler egitimi programının ögrencilerin degerlere saip olma düzeyinde bir degisiklikler meydana getirip getirmedigini arastırılmasıdır. Ögrencilere uygulanan insani degerler egitim programının bu ögrencilerin deger düzeyini arttırmada etkili olup olmadıgını incelemektir. Arastırma 2006-2007 ögretim yılında Konya ili Meram Fen Lisesi birinci ve ikinci sınıf ögrencileri üzerinde yapılmıstır. Uygulamada bu kurumda kalan 15'i deney ve 15' kontrol grubu olmak üzere 30 ögrenci yer almıstır. Arastırma süreci, Nisan-Mayıs 2007 arasını kapsamaktadır. Egitim programı ve ölçek hazırlandıktan sonra, çalısma yapılacak olan ögrenci grubu seçilmistir. Yansız olarak deney ve kontrol grubu olusturulmustur. Grupların denk oldugu istatistiksel olarak test edilmistir. Deney grubunda yer alan 15 ögrenciye 14 oturum süren nsani Degerler Egitimi Programı verilmistir. Bu oturumlar haftada 2 oturum, olmak üzere toplam 14 oturum yapılmıstır. Kontrol grubuna ise her hangi bir egitim verilmemistir. Arastırmaya iliskin bulguları asagıdaki gibi özetleyebiliriz: 1. Deney grubunun öntest ölçüm puanları ile sontest ölçüm puanları arasında sontest lehine anlamlı bir farklılık vardır. Kontrol grubu için böyle bir farklılık söz konusu degildir. 2. Deney ve kontrol grubunun sontest ölçüm sonuçlarına göre deney grubu lehine sorumluluk alt boyutunda anlamlı bir farklılık söz konusudur. Bu sonuç da vermis oldugumuz programın etkisini göstermektedir. 3. Deney ve kontrol grubunun sontest ölçüm sonuçlarına göre deney grubu lehine dostluk/arkadaslık alt boyutunda anlamlı bir farklılık söz konusudur. 4. Deney ve kontrol grubunun sontest ölçüm sonuçlarına göre deney grubu lehine barısçı olma alt boyutunda anlamlı bir farklılık söz konusudur. Deney grubunun lehine çıkan bu sonuçta insani degerler egitim programının etkisini göstermektedir. 5. Deney ve kontrol grubunun sontest ölçüm sonuçlarına göre deney grubu lehine saygı alt boyutunda anlamlı bir farklılık söz konusudur. 6. Deney ve kontrol grubunun sontest ölçüm sonuçlarına göre deney grubu lehine dürüstlük alt boyutunda anlamlı bir farklılık söz konusudur. Bu sonuç da vermis oldugumuz programın etkisini göstermektedir. 7. Deney ve kontrol grubunun sontest ölçüm sonuçlarına göre deney grubu lehine hosgörü alt boyutunda anlamlı bir farklılık söz konusudur. Bu sonuç da vermis oldugumuz programın etkisini göstermektedir. nsani Degerler Egitimi programı çalısmasından elde edilen bulgular ısıgında yorumlar yapılmıs ve programın, ortaögretim ögrencilerinin deger edinim düzeylerinin gelismesinde etkili oldugu sonucuna ulasılmıstır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması
    (2007) Dilmaç, Bülent; Kulaksızoğlu, Adnan; Ekşi, Halil
    Bu çalışmanın amacı fen lisesi öğrencileri üzerinde insani değerler eğitimi programının öğrencilerin değerlere sahip olma düzeyinde bir değişiklikler meydana getirip getirmediğinin araştırılması ve öğrencilere uygulanan insani değerler eğitim programının bu öğrencilerin değer düzeyini arttırmada etkili olup almadığını incelemektir. Araştırma 2006-2007 öğretim yılında Konya ili Meram Fen Lisesi birinci ve ikinci sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır.. Uygulamada bu kurumda kalan 15'i deney ve 15'i kontrol grubu olmak üzere 30 öğrenci yer almıştır. Araştırma süreci, Nisan-Mayıs 2007 arasını kapsamaktadır. Eğitim programı ve ölçek hazırlandıktan sonra çalışma yapılacak olan öğrenci grubu seçilmiştir. Yansız olarak deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Grupların denk olduğu istatistiksel olarak test edilmiştir. Deney grubunda yer alan 15 öğrenciye 14 oturum süren İnsani Değerler Eğitimi Programı verilmiştir. Bu oturumlar haftada 2 oturum olmak üzere toplam 14 oturum yapılmıştı r. Kontrol grubuna ise herhangi bir eğitim verilmemiştir. Araştırmaya ilişkin bulguları aşağıdaki gibi özetleyebiliriz: Deney grubunun ön-test ölçüm puanları ile sontest ölçüm puanları arasında son-test lehine anlamlı bir farklılık vardır. Kontrol grubu için böyle bir farklılık söz konusu değildir. Deney ve kontrol grubunun son-test ölçüm sonuçlarına göre deney grubu lehine sorumluluk, dostluk/arkadaşlık, barışçı olma, saygı, dürüstlük, hoşgörü alt boyutlarında anlamlı bir farklılık söz konusudur. Bu sonuç da vermiş olduğumuz programın etkisini göstermektedir. Vermiş olduğumuz İnsani Değerler Eğitim Programının öğrencilerin yukarıda ifade edilen alt boyutları n duyuşsal, bilişsel ve davranışsal bazda etkili olduğunu göstermektedir. İnsani Değerler Eğitimi Programı çalışmasından elde edilen bulgular ışığında yorumlar yapılmış ve programın, ortaöğretim öğrencilerinin değer edinim düzeylerinin gelişmesinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Değer tercihleri ve öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
    (2009) Dilmaç, Bülent; Ertekin, Erhan; Yazıcı, Ersen
    Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesinde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin değer tercihleri ile öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın yöntem kısmında, araştırmanın felsefesi, modeli, örneklemi, verilenlerin toplanması ve verilerin çözümlenmesi üzerinde durulmuştur. Araştırma veri bağlamında nicel bir paradigmaya sahiptir. Çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem olarak zaman, maddiyat ve çaba sarf etme etkenleri ile ilgili tasarruf amacıyla uygun amaçlı örneklem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini belirlerken, tesadüfî küme örnekleme yöntemi seçilmiştir. Bu araştırmanın evreni, 2008–2009 öğretim yılında Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, eğitim fakültesinde öğrenim gören 293 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmalarda genel olarak mülakatlar, açık uçlu ve Likert ölçekli anketler olmak üzere üç tür veri toplama yöntemi kullanılmaktadır. Bu bağlamda araştırma verileri öğrenme stilleri ölçeği (Otrar, 2008), Schwartz Değerler Listesi (1992) ve kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada veriler toplandıktan sonra, araştırmanın amacı doğrultusunda; her iki ölçeğe ait alt boyutlardan elde edilen puanlara göre Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon katsayıları hesaplanmış, öğrenme stillerinin değeri açıklama ve yordama gücünün belirlenmesinde çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrenme stilleri alt boyutları ile değerler ölçeği alt boyutları arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu görülmektedir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    İlköğretim öğrencilerinin mükemmeliyetçilik özelliklerinin mantıkdışı inançlarla açıklanabilirliği
    (2009) Dilmaç, Bülent; Aydoğan, Didem; Koruklu, Nermin; Deniz, M. Engin
    Bu araştırmanın amacı ilköğretim II. Kademe öğrencilerinin mükemmeliyetçilik kişilik özelliklerinin mantıkdışı inançlarla olan ilişkisini belirlemek ve mantıkdışı inançların mükemmeliyetçilik özelliklerini yordayıp yordamadığını saptamaktır. Araştırmanın örneklemi Konya ilinde farklı okullarda öğrenim gören 253'ü erkek ve 279'u kız olmak üzere toplam 532 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veriler Ergenler İçin Mantıkdışı İnançlar Ölçeği (Çivitçi, 2006), Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği (Mısırlı & Özbay, 2003) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde pearson momentler çarpımı korelasyonu ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; mantıkdışı inançlar ile mükemmeliyetçilik alt boyutlarından hatalara karşı ilgi, davranışlardan şüphe, aile beklentileri ve ebeveynsel eleştiri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca başarı talebinin hatalara karşı ilgi, davranışlara karşı ilgi, aile beklentileri, ebeveynsel eleştiri ve kişisel eleştiri boyutunu açıklayabildiği, saygı talebinin davranışlara karşı ilgi, aile beklentileri, ebeveynsel eleştiri, kişisel eleştiri ve düzeni açıklayabildiği ve rahatlık talebinin hatalara karşı ilgi, ebeveynsel eleştiri, kişisel eleştiri ve düzen boyutunu açıklayabildiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    An investigation of teachers values and job satisfaction
    (2011) Yılmaz, Ercan; Dilmaç, Bülent
    Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin sahip oldukları değerlerin, iş doyumuna olan etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, farklı branşlara sahip olan 182 bayan, 121 erkek olmak üzere Konya’da görev yapan 303 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verileri toplamak için, Schwartz Değerler Listesi ve Hackman ve Oldham tarafından geliştirilen İş Doyum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin iş doyumu ile insani değerlerin güç, başarı, hazcılık, uyarılma, özdenetim, evrensellik, yardım severlik, geleneksellik ve güvenlik alt boyutlarıyla anlamlı ilişki bulunmuştur. Araştırmanın bir diğer sonucu ise, öğretmenlerin iş doyumların insani değerleri anlamlı bir şekilde yordamaktadır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    İş ve yaşam doyumu: Konya Emniyet Müdürlüğü alan araştırması
    (2011) Yiğit, Ruhi; Dilmaç, Bülent; Deniz, M. Engin
    Bu araştırmanın amacı, emniyet personelinin iş ve yaşam doyumu puan ortalamalarının yaş, eğitim düzeyi, rütbe, hizmet yılı ve çalıştığı birim değişkenleri açısından anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını belirleyerek, aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma verileri Yaşam Doyumu Ölçeği ve İş Doyumu Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma genel tarama modeline uygun olarak desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini Konya ili merkez ve ilçelerinde görev yapan emniyet personeli oluşturmaktadır. Bu evrenden tesadüfî küme örnekleme yöntemiyle seçilen 680 emniyet personeli bu araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara bakıldığında; Emniyet personelinin yaş değişkenine göre iş doyum puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaştığı gözlenirken, yaşam doyum puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşmadığı gözlenmiştir. Eğitim düzeyi değişkenine göre iş ve yaşam doyumlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmektedir. Diğer bir bulgu ise, rütbe değişkenine göre iş doyumları ve yaşam doyumlarının anlamlı düzeyde farklılaştığıdır. Emniyet personelinin hizmet yılı değişkenine göre ise iş doyum puan ortalamalarında anlamlı düzeyde farklılaşma gözlenirken, yaşam doyumu puan ortalamalarında anlamlı düzeyde farklılaşma gözlenmemiştir. Personelinin çalıştığı birim değişkenine göre iş ve yaşam doyumlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmektedir. Araştırmanın son bulgusu ise, Emniyet personelinin iş doyumları ile yaşam doyumları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki saptanmış olmasıdır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Meslek Yüksek Okullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Benlik Saygılarının İncelenmesi
    (Selçuk Üniversitesi, 2008) Dilmaç, Bülent; Ekşi, Halil
    Bu araştırmanın amacı, mesek yüksek okullarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin yaşam doyumu ile benlik saygısı arasındaki ilişkiyi incelemek. Araştırmanın çalışma grubu 385’i erkek 177’si kız olmak üzere toplam 562 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri benlik saygısı ölçeği (Arıcak, 1999), yaşam doyum ölçeği (Diener, Emmons, Larsen ve Griffin, 1985) Araştırma sonucunda yaşam doyumu ile benlik saygısı arasında bir ilişkiye rastlanmıştır. Öğrencilerin benlik saygıları öğrenim görmüş sınıflara göre de anlamlı bir farklılık gösterme ktedir. Ayrıca analiz sonuçları incelendiğinde öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeylerinin, yaşam doyumunun anlamlı bir açıklayıcısı olduğu görülmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğretmen adaylarının öznel iyi olma ve karar verme stillerinin incelenmesi
    (2009) Dilmaç, Bülent; Bozgeyikli, Hasan
    Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öznel iyi olma ile karar verme stilleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkararak öznel iyi oluş ve karar verme stillerini farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma evrenini 2007–2008 öğretim yılında Selçuk Üniversitesinde öğrenim görmekte olan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, üniversitenin eğitim, mesleki eğitim ve teknik eğitim fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylar arasında oranlı küme örneklemi yöntemiyle seçilen 600 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak için karar verme stilleri ölçeği, öznel iyi olma ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, korelasyon (r), t testi, tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. F değerlerin anlamlı olması durumunda farkın hangi gruplardan kaynaklandığını bulmak için Tukey Testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmen adaylarının öznel iyi olma ile karar verme stilleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Diğer taraftan öğretmen adaylarının öznel iyi oluşları ve karar verme stillerinde çeşitli değişkenler açısından anlamlı farklıklar görülmüştür. Elde edilen bulgular çerçevesinde önerilerde bulunulmuştur
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Ortaöğretimde öğrencilerinin sahip oldukları insani değerler ile akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi
    (2011) Yiğit, Ruhi; Dilmaç, Bülent
    Araştırmanın amacı, ortaöğretimde öğrenim görmekte olan öğrencilerin sahip oldukları insani değerler ile akademik erteleme davranışlarının, cinsiyet, ya, sınıf, öğrenim görülen okulun türü, anne eğitim ve baba eğitim durum değişkenlerine göre incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni Konya ilinde yer alan ortaöğretimde öğrenim görmekte olan öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu ise, Konya merkez ilçelerinde yer alan altı farklı ortaöğretim kurumunda öğrenim görmekte olan 289 kız, 344 erkek öğrenci olmak üzere toplam 633 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma grubu belirtilen ortaöğretim kurumlarda öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmanın veri toplama araçları olarak, Dilmaç (2007), tarafından geliştirilen İnsani Değerler Ölçeği ile Öğrencilerin akademik erteleme davranışlarını belirlemek amacıyla, Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen “Akademik Erteleme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin akademik erteleme ile insani değerler ölçeğinin alt boyutları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson momentler çarpım korelasyon kat sayısı tekniği kullanılmıştır. İnsani değerler ölçeğinin, akademik erteleme davranışlarının yordama gücünü belirlemek amacıyla Regresyon tekniği kullanılmıştır. Öğrencilerin insani değerler ile akademik erteleme ile cinsiyet değişkenleri arasındaki farklılaşmanın olup olmadığını belirlemek amacıyla da t testi, sınıf, anne eğitim, baba eğitim, öğrencilerin okul türü değişkenine göre insani değerler ölçeği alt boyutlarının ile akademik erteleme davranışının farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek anacıyla da Varyans analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara bakıldığında, akademik erteleme ile insani değerler ölçeğinin alt boyutları arasında ilişkinin olduğu, insani değerler ölçeğinin alt boyutlarının akademik erteleme davranışını yordama gücüne sahip olduğu bulgusu görülmektedir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Özel Eğitim Alanında Çalışan Öğretmenlerin Tükenmişlik Duygusu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma
    (2003) Kulaksızoğlu, Adnan; Dilmaç, Bülent; Aydın, Aydan
    Bu araştırmada amaç işitme, görme ve zihinsel engelliler alanında çalışan 150 özel eğitim öğretmenin tükenmişlik seviyelerini karşılaştırmaktır. Araştırma ilişkisel tarama yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Özel eğitim alanında çalışan 50 işitme engelliler 50 görme engelliler ve 50 de zihin engelliler öğretmeni olmak üzere 150 öğretmene ulaşılmış ve gruba Bireysel Bilgi Formu ve Maslach Tükenmişlik Envanteri olmak üzere iki araç uygulanmıştır. Ölçekler özel Eğitim öğretmenlerinin çalıştığı okullarda, araştırıcılar tarafından küçük gruplar halinde Ocak—Şubat 2002 tarihlerinde uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde X ve t testi kullanılmıştır. Sonuçta tükenmişlik düzeyleri öğretmenlerin yaşı, cinsiyeti, medeni durumu, çalıştığı kurumunun türü, alanda kaç yıl çalıştığı özel eğitim alanını isteyerek seçip seçmediği, yakınları arasında özel eğitime ihtiyaç duyan biri olup olmadığı ve çalıştığı özel eğitim alanının türü gibi değişkenler açısından incelenmiş ve hangi özelliklerle tükenmişlik arasında ilişki olduğu belirlenmiştir. Tartışma ve sonuç bölümünde konu ile ilgili diğer araştırmaların bulgularına da değinilmiştir ve mesleki tükenmişlik düzeylerini etkileyebilecek özel eğitim gibi sabır ve gönüllülük isteyen ve yorucu bir alanda çalışan öğretmenlerin mesleki motivasyonlarını arttırıcı ve verimlerini yükseltici önlemelerin alınması konusunda önerilere yer verilmiştir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrencilerinin Bir Takım Değişkenler Açısından Benlik Saygısı ile Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi
    (2003) Arıcak, Tolga; Dilmaç, Bülent
    Bu çalışmanın amacı, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi bünyesinde eğitim gören Psikolojik Danışma ve Rehberlik öğrencilerinin bir takım değişkenler açısından benlik saygıları ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin incelenmesidir. Bu amaçla Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) bölümünde lisans ve yüksek lisans eğitimi gören ve ulaşılabilen 139 öğrenciye Ancak (1999) tarafından geliştirilen Benlik Saygısı ve Mesleki Benlik Saygısı ölçeklerinin yanı sıra bir kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Fakat inceleme sonucunda 97 öğrencinin (50 erkek, 47 bayan) ölçeklerinin eksiksiz olduğu görülmüş ve analizler SPSS paket programında 97 öğrenci üzerinden yapılmıştır. Bulgular doğrultusunda gerekli yorum ve önerilerde bulunulmuştur.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar : Lisans öğrencileri için bir ön çalışma
    (2009) Dilmaç, Bülent
    Yakın zamanda gerçekleştirilen araştırmalar, sanal zorbalığın Kuzey Amerika’da yaygın bir sorun olduğunu ortaya koymaktadır. Dünyada yaşanan sanal zorbalık olaylarına ilişkin birçok haber yapılmaktadır. Sanal zorlabalığın yaygınlığını ele alan çalışmaların ve sanal zorbalık sonucu yaşanan mağduriyetlerin sayısı her geçen yıl artmaktadır. Sanal zorbalığın ne olduğunu bilmemize rağmen psikolojik etkilerinin neler olduğu hakkında mevcut bilgiler yetersizdir. Bu nedenle bu çalışma psikolojik ihtiyaçlar ile sanal zorbalık arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmaya Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesinde on beş farklı anabilim dalında öğrenim görmekte olan 666 lisans öğrencisi (231 erkek, 435 kız) katılmıştır. Bu araştırma genel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi tesadüfi örneklem yöntemi seçilmiştir. Çalışmada verilerin toplanmasında demografik veriler ile sanal zorbalık yapma ve maruz kalmaya ilişkin sorular ve Sıfat Tarama Listesi kullanılmıştır. Öğrencilerin % 22,5’i en az bir kere sanal zorbalık yaptıklarını belirtirken % 55,3’ü ise hayatlarında en az bir kere sanal zorbalığa maruz kaldıklarını ifade etmiştir. Erkekler kızlara oranla daha çok sanal zorbalık olayına değinmiştir. Sonuçlar saldırganlık ve ilgi görmenin sanal zorbalığı olumlu olarak yordadığına işaret etmektedir. Duyguları anlama ile sanal zorbalık arasında negatif yönde bir ilişki tespit edilmiştir. Sebat ve yakınlık sanal zorbalığa maruz kalma durumunu negatif olarak yordamaktadır. Yalnızca değişim ihtiyacı ile sanal zorbalığa maruz kalma arasında zayıf fakat olumlu bir ilişki bulunmuştur. Bu sonuçlar ışığında sanal zorbalık araştırmalarında saldırganlık ve duyguları anlamaya ilişkin daha ayrıntılı çalışmaların yapılması gerektiğini söylemek mümkündür.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Teknik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleklerine ilişkin tutumlarının yordayıcısı olarak mesleki benlik saygısı
    (Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, 2009) Dilmaç, Bülent; Çıkılı, Yahya; Işık, Hasan; Sungur, Cemil
    Bu araştırmanın amacı, teknik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma Selçuk Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesinin çeşitli bölümlerinde (Bilgisayar Sistemleri, Elektronik ve Otomotiv Öğretmenliği) öğrenim gören öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırma verileri Arıcak (1999) tarafından geliştirilen “Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği”, ile Çetin (2006), tarafından geliştirilen “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” ile elde edilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki benlik saygısı arasındaki ilişkiyi belirlemek amacı ile Pearson momentler çarpım korelasyon kat sayısı tekniği ve Benlik Saygısı Ölçeği ile Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesine Yönelik Tutum Ölçeği alt boyutlarını açıklama gücünü belirlemek amacıyla da Çoklu Regresyon Tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, mesleki benlik saygısı ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutum arasında pozitif yönde bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin alt boyutları mesleki benlik saygısını açıklamakta; bu alt boyutlardan sevgi ve uyum alt boyutlarının mesleki benlik saygısını anlamlı olarak yordadığı ancak değer alt boyutunda bu durumun söz konusu olmadığı görülmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Üniversite Öğrencilerinin Genel Erteleme, Karar Vermeyi Erteleme ve Akademik Erteleme Düzeylerinin Sürekli Kaygı Açısından İncelenmesi
    (2010) Ekşi, Halil; Dilmaç, Bülent
    Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin genel erteleme, karar vermeyi erteleme, akademik erteleme düzeylerinin sürekli kaygı açısından incelenmesi ve üniversite öğrencilerinin sürekli kaygılarının, genel erteleme, karar vermeyi erteleme, akademik ertelemelerin, cinsiyet, yaş, öğrenim gördüğü bölüm, mezun olduğu lise türü, anne ve babanın eğitim durumu, anne ve babanın mesleğine göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını saptamaktır. Araştırmanın çalışma grubu 95’i erkek ve 193 kadın olmak üzere toplam 288 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma verileri sürekli kaygı envanteri, genel erteleme, karar vermeyi erteleme, akademik erteleme ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda sürekli kaygının genel erteleme, karar vermeyi erteleme ve akademik ertelemeyi anlamlı düzeyde yordadığı görülmektedir (p0,01). Öğrencilerin karar vermeyi erteleme düzeyleri, yaş değişkeni açısından anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Genel erteleme ve akademik erteleme düzeylerinin sınıf değişkeni açısından anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Genel erteleme ve akademik erteleme düzeylerinin öğrencilerin öğrenim görmüş oldukları bölüm türüne göre anlamlı düzeyde farklılaştığı saptanmıştır. Karar vermeyi erteleme ve sürekli kaygı puanları ile aile geliri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Akademik, erteleme, genel erteleme, karar vermeyi erteleme ve sürekli kaygı puan ortalamalarının anne ve baba mesleği arasında anlamlı farklılaşma bulunmamıştır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Üniversite öğrencilerinin öz-anlayışıları ile değer tercihlerinin incelenmesi
    (2009) Dilmaç, Bülent; Deniz, Metin; Deniz, M. Engin
    Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerin öz-anlayışları ile değer tercihleri arasındaki ilişkiyi incelemek ve üniversite öğrencilerin öz-anlayışları ve değer tercihlerinin cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını saptamaktır. Araştırma veri bağlamında nicel bir paradigmaya sahiptir. Çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi’nin çeşitli anabilim dallarında öğrenim görmekte olan 398 kız, 145’i de erkek olmak üzere toplam 543 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Neff (2003b) tarafından geliştirilen Türkçe güvenirlik ve geçerlik çalışması Deniz, Kesici ve Sümer (2008) tarafından yapılan Öz-Anlayış Ölçeği ile Schwartz (1992) tarafından geliştirilen Schwartz Değerler Listesi kullanılmıştır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Üniversite Öğrencilerinin Sürekli Kaygı ve Denetim Odaklarının Bağlanma Stilleri Açısından İncelenmesi
    (2009) Dilmaç, Bülent; Hamarta, Erdal; Arslan, Coşkun
    Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sürekli kaygı ve denetim odaklarının bağlanma stilleri açısından incelenmesidir. Bu araştırma genel tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 480 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Verilerin analizinde Pearson momentler çarpım korelasyon kat sayısı tekniği, varyans analizi ve Tukey Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sürekli kaygı ve denetim odağının olumsuz benlik modeli-olumsuz diğerleri modeli ile pozitif ilişkili olduğu bulunmuştur. Araştırmanın diğer bir bulgusu da saplantılı ve korkulu bağlanma stilinde olan bireylerin sürekli kaygı puan ortalamalarının güvenli bağlanma stilinde olanlardan yüksek bulunmasıdır. Ayrıca korkulu bağlanma stilinde olan bireylerin sürekli kaygı puan ortalamaları kayıtsız bağlanma stilinde olan bireylerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Güvenli bağlanma stilinde olan öğrencilerin denetim odağı puan ortalamaları saplantılı ve korkulu bağlanma stilinde olan öğrencilerden anlamlı düzeyde düşük olduğu bulunmuştur.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Value Judgments and Perceived Self-Efficacy of Biology Teacher Candidates
    (Soc Personality Res Inc, 2009) Öztaş, Fulya; Dilmaç, Bülent
    The main values perception of biology teacher candidates was examined, as well as the effects of those values on self-efficacy perception. Research was conducted on a heterogeneous group of 162 biology teacher candidates (44 males and 118 females) studying at the Faculty of Education, Selcuk University, Konya, Turkey. The Teacher Self-Efficiency Scale developed on the basis of Bandura's theory by Schwarzer, Schmitz, and Daymer (1999) was modified and applied in this research in order to measure the self-efficacy perception of teachers. Findings demonstrate that teachers' values significantly predict their professional self-efficacy levels.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Values as a Predictor of Cyber-bullying Among Secondary School Students
    (2009) Dilmaç, Bülent; Aydoğan, Didem
    The use of new technologies such internet (e-mail, chat rooms) and cell phones has steeply increased in recent years. Especially among children and young people, use of technological tools and equipments is widespread. Although many teachers and administrators now recognize the problem of school bullying, few are aware that students are being harassed through electronic communication. Referred to as electronic bullying, cyber bullying, or online social cruelty, this phenomenon includes bullying through email, instant messaging, in a chat room, on a website, or through digital messages or images sent to a cell phone. Cyber bullying is defined as causing deliberate/intentional harm to others using internet or other digital technologies. It has a quantitative research design nd uses relational survey as its method. The participants consisted of 300 secondary school students in the city of Konya, Turkey. 195 (64.8%) participants were female and 105 (35.2%) were male. 39 (13%) students were at grade 1, 187 (62.1%) were at grade 2 and 74 (24.6%) were at grade 3. The "Cyber Bullying Question List" developed by Ari{dotless}cak (2009) was given to students. Following questions about demographics, a functional definition of cyber bullying was provided. In order to specify students' human values, "Human Values Scale (HVS)" developed by Dilmaç (2007) for secondary school students was administered. The scale consists of 42 items in six dimensions. Data analysis was conducted by the primary investigator of the study using SPSS 14.00 statistical analysis software. Descriptive statistics were calculated for the analysis of students' cyber bullying behaviour and simple regression analysis was conducted in order to test whether each value in the scale could explain cyber bullying behaviour.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Yönetici Adayı Öğretmenlerin Özyeterlik Algıları ve Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi
    (Selçuk Üniversitesi, 2008) Izgar, Hüseyin; Dilmaç, Bülent
    Bu çalışmanın amacı, yönetici adayı öğretmenlerin öz yeterlik algıları ve epistemeolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Schommer (1990) tarafından geliştirilen ve Deryakulu ve Büyüköztürk (2002) tarafından Türkçe’ye uyarlanıp geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan “Epistemolojik İnançlar Ölçeği” ile Schwarzer, Schmitz ve Daytner (1999) tarafından Bandura’nın Kuramı temel alınarak geliştirilmiş olan “Öğretmen öz-yeterlilik algısı ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu üzerinde 2006–2007 ve 2007–2008 öğretim yıllarında Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi tezli ve tezsiz Yüksek Lisans programlarına katılan 138 öğretmenden oluşmaktadır. Çalışma grubu programlara katılan, 138 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada yönetici aday öğretmenlerin öz yeterlilik algısı ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki incelenmiş. Ayrıca yönetici adayı öğretmenlerin öz yeterlilik algıları ile epistemolojik inançlarının cinsiyet ve okul türü değişkenine göre farklılaşıp farklaşmadığına bakılmıştır.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »

| Selçuk Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Selçuk Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Konya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim